Gå til innhold
Arkivverket

Dåp Siri Pedersdatter f 1762 på Hitra?

Petter_Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

En av mine aner var Siri Pedersdatter (1762 - 1828). Jeg har strevet lenge med å finne hennes foreldre. Under folketellingen 1801 bodde Siri på plassen Knutshaug under Heggåsen på Nord-Dolm på Hitra sammen med sin sønn Peder Johnsen Knutshaug som da var 6 år gammel (link). I bygdeboka står det om plassen Knutshaug "I denne heimen losjerte en enke Siri Pedersdatter f. 1761 og hennes sønn Peder Johnsen f 1795.". Jeg trodde lenge at Peder Olsen (f. 1723) som var husmann på Knutshaug i 1801 var far til Siri, men den eneste Siri jeg kan finne i kronologisk liste mellom 1760 og 1763 har en far med et annet etternavn (se vedlegg og link til kronologisk liste - midt på høyre side). Jeg klarer ikke å tyde etternavnet til faren Peder. Det kan også se ut som om to av fadderne har det samme etternavnet.

Jeg har også funnet Siris konfirmasjon i den kronologiske listen. Den skjedde høsten 1779 (link). Det står at hun var 17 år da hun ble konfirmert som skulle tyde på fødsel (og dåp?) i 1722, men hvis hun ble født sent 1722 kan dåpen ha skjedd tidlig i 1723 (som den dåpen jeg har funnet i kronologisk liste). Jeg tror den avdøde ektemannen til Siri var Jon Grindfaret som ble begravet 2/8 1801 - rett før folketellingen? (link).

• Klarer noen å tyde etternavnet til far Peder og fadderne i Siris dåp?
  • Klarer noen å tyde når denne dåpen fant sted?

Hilsen Petter

ane253 Dåp 1763.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Festo Evcharistias(?) - d. 13. Jan

Bapt Peder Knudshauens barn - N. Siri

Test. Hans Knudshauen, Ingeborgt Qvalvig

Barbro Knudshauen - ?? Qvalvig

Ingebor ibd.  "

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar!

Tusen takk for veldig raskt svar!!  Da var det altså Peder (Olsen) Knudshaugen som var Siris far (som jeg først trodde). Med dåp 13 januar 1763 er det vel ganske sikkert at Siri ble født i 1762 (og kan ha vært 17 år ved konfirmasjonen). Jeg forstår nå at jeg er pent nødt til å lære meg å lese Gotisk skrift bedre. Jeg trodde ikke det sto Knudshaugen her. Jeg bommet på "K", trodde "h" var en "j" og jeg fant ingen "g"  :-).   

Ellers synes jeg det er litt rart at de bare nevner Siri som "logerende enke" og ikke at hun er Peders datter. Det står bare at "hans første kone vet en ikke noe om" og det står heller ingen ting om at han har noen barn med sin første kone. Det står imidlertid at Peder og den nye kona hadde "tatt til seg" en gutt. Det er nok lurt å ikke stole blindt på det som står i bygdebøkene! De har vel ganske enkelt kun utbrodert det man kan lese direkte ut av folketellingen i 1801.

Nok en gang: Tusen takk!! Dette var til stor hjelp.

Hilsen Petter  

Lenke til kommentar
Del på andre sider