Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne en dåp i en ganske "rotete" kronologisk liste (Hva er beste søkestrategi?)

Petter_Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg forsøker å finne en dåp i en ganske "rotete" kronologisk liste fra Hitra (Link). Jeg har et antatt fødselsår (1795) for den aktuelle personen (fra folketellingen 1801 Link) så jeg starter å lete etter dåpen i dette året. Hvis jeg ikke finner dåpen i 1795 går jeg videre med 94 og 96.

Personen jeg leter etter dåpen til er Peder Johnsen Knutshaug (1795 - ??). Moren til Peder er sikker (Siri Pedersdatter fra folketellingen 1801) men faren er usikker. En kandidat er Jon Grindfaret (1741-1801) men dette er ikke bekreftet. Hvis jeg kan finne dåpen til Peder så finner jeg jo også faren.

Spørsmål:

• Hvordan kan man best lete etter en spesifikk dåp når den kronologiske listen ser ut slik som dette (Link) ? Er det noen som kan anbefale en søkestrategi? Det finnes vel ikke søkeord/tagger i disse dokumentene?
  • Leter mann etter starten på hver nye dåp?
  • Hva er enklest å oppdage i teksten; Navnet på en av foreldrene eller dåpsbarnets navn?

I andre kronologiske lister kan man finne dåpspostene ganske enkelt ved at det står "Bapt" litt til venstre for resten av teksten der en ny dåp starter. Her finner jeg ikke noe mønster i det helt tatt, og jeg finner verken starten på dåpspostene, eller navnet på dåpsbarna.

Veldig takknemlig for tips!

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Petter_Larsen skrev:

I andre kronologiske lister kan man finne dåpspostene ganske enkelt ved at det står "Bapt" litt til venstre for resten av teksten der en ny dåp starter. Her finner jeg ikke noe mønster i det helt tatt, og jeg finner verken starten på dåpspostene, eller navnet på dåpsbarna.

Dersom jeg tolker dette rett: I høyre marg står det "b.m." og "b.f." for hhv. døpte guttebarn og døpte jentebarn.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Sigrie Pedersdatter gifter seg med Joen Johansen Preus i Dolm i 7.12.1786

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/634/L0526: Ministerialbok nr. 634A02, 1775-1818, s. 53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070905610014

Jon Preus døper Peder 20.9.1795 (16. søndagen Trinit) i Dolm

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/634/L0526: Ministerialbok nr. 634A02, 1775-1818, s. 97
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070905610059

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joen Preus døper også en Anne Susanne 12.9.1790 (15. søndag, oppe til venstre)

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/634/L0526: Ministerialbok nr. 634A02, 1775-1818, s. 71
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070905610033

de bor her på Knudshaugen som ligger nord på Dolm-øya.

Det passer jo med Siri Pedersdatters bosted i 1801 også

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for uvurderlig hjelp!

Kristian:  b.m. og b.f. i høyre marg var jeg ikke klar over! Dette hjelper helt klart en god del.

Matthias: De konkrete funnene du har gjort her er jo helt fantastisk!  Dette må jo være de riktige personene.

Jeg må innrømme at jeg synes det er utrolig vanskelig å finne det jeg leter etter i mange av de kronologiske listene. Noen er skrevet på en ryddig måte som er lett å lese, men de fleste har jeg ganske store problemer med (selv etter at du har funnet de riktige sidene for meg!). Jeg tror jeg har funnet dåpen til Peder (se vedlegg). Hvor starter og slutter den aktuelle dåps-"recorden" her? Hva er start og slutt for hver dåp?

Jeg tror jeg fant begravelsen til søsteren Anne (som du fant dåpen til): https://media.digitalarkivet.no/view/16152/120  

Denne begravelsen er for øvrig det eneste treffet på Hitra og Frøya (uansett årstall) hvis du søker på etternavn "Preus" i databasen (se skjermdump under).

Jeg stusser også over navnet "Preus". Er "Preus" er et gårdsnavn på Hitra siden det dukker opp her? Kan det være en litt rar stavemåte av et gårdsnavn? Jeg har ikke sett navnet eller stedet "Preus" i forbindelse med slektsforskningen tidligere.

Nok en gang: Tusen takk for hjelpen!!

Hilsen Petter

image.png.620f1e08aef7830135bbd8f073147878.png

Dåp Peder.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider