Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, flere innflyttede til Stjørdal i 1846

Arne Reidar Jullum
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger mer tydehjelp til innflyttede til Stjørdal. 

Kan noen hjelpe meg med nr. 14 til 22 på side 546 i denne kirkeboken? Det gjelder egentlig alle kolonner.

https://www.digitalarkivet.no/kb20050510030697

Jeg har fått skaffet tilveie nye fargekopier av de første sidene uten at teksten blir så mye bedre, men litt hjelper det. Utsnitt av de nye bildene er vedlagt. Komplett fil (6 sider) var for stor (4,33 Mb.) til at den kunne legges inn her.

Håper noen kan hjelpe da jeg er helt blank når det gjelder disse personene. 

image.png.c58c4f579a5642efc054e635b227028d.png

Endret av Arne Reidar Jullum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Arne Reidar Jullum changed the title to Tydehjelp, flere innflyttede til Stjørdal i 1846

Jeg er ikke så god på dette, men tenkte at hvis jeg kommer med et forslag er det sikkert andre som kan komme med et bedre.

18 Ægtefellene Ole Olsen Borset (Børset? Dvs. Børseth) 46 Aar | ...(muligens et } for å angi at årsaken til flytting gjelder begge foreldre?) for(?) at... Plads und ... | fød (skal vel være født, men jeg leser egentlig fod) i(?) Melhus ...

19 Hustrue Marith Olsd. 45 A (forkortelse for Aar)| | fød (skal vel være født, men jeg leser egentlig fod) i ...

20 Datter Marith 19 Aar | (Jeg gjetter mer enn jeg leser konfirmer i Melhus) |-

21 Søn Halvor 9 Aar | fra(?) ... fød i ....|?

22 S Oluf Mortinus 5 A (forkortelse for Aar) | fra ... ... i ...|?

Muligens er dette Ole Olsen ved 1801-tellingen, med foreldrene på Børseth https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058447003899

Endret av Inger Hohler
1801-telling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 Thomes Johnss Storflor |23 Aar | for at ... ... | ... fra Trondh(?) ............

kanskje denne https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001968791 (konfirmant, døpt 1823 Hegra)

eventuelt denne litt yngre, som ikke var født på Storflor https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001970136

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke nr. 12 du skulle ha, men nå tror jeg at jeg har funnet 15, 16 og 17. Det er avhengig av at 17 er sønn av 15 og 16.
Ægtefolk [Tyende?]arbeid Hans Jacobsen Haanes [gjetning ut fra stedsnavn for nr. 17.

Hustruen

[Søn?] Jacob Hansen Haanes

Jacob Hansen Haanes ble døpt på Røros i 1830

Hans mor het Maren Torvaldsdatter. Faren var jordbruksarbeider og moren glassmaker.
Paret fikk en sønn Tarvald i 1827, da kalles moren Tarvaldsdatter.
Paret fikk en datter Olava i 1834. Da står de ikke med Haanes som bosted, men dåpen var fortsatt på Røros.

Paret fikk en datter Sara i 1836

Dessverre klarer jeg ikke å tyde hva slags arbeid det er som bringer foreldrene til Stjørdal.

'for at fortjene som [...?]'

Jeg har ikke funnet noen opplysninger om glassproduksjon i Stjørdal så tidlig, men har heller ikke brukt lang tid på å lete.

Det kan virke som om Hans Jacobsen er innflytter til Røros, for jeg tror det står 'på Røros, fra [A..?]

For henne mener jeg det står fra Røros.

Sønnen flytter 'for at tjene'.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier som ikke fører helt til målet...
Nr. 14, i utgangspunktet leser jeg enkelt nok Ungkar Ole

men patronym eller etternavn var det litt verre med.

Jeg leste først patronymet som Hansten, men det var absolutt en muligheter for Ole Hansßen (med enkel s etterfulgt av den tyske dobbel-s'en), og dessuten Ole Hanske.
Ole Hansten eller Ole Hanske finner jeg ikke ved å bruke søkefunksjonen. Det dukker opp en fornavnsløs Hansteen i Sør-Trøndelag i forbindelse med en attest ved  giftemål. https://www.digitalarkivet.no/kb20050519010910 og diverse andre Hansteener rundt omkring i landet, men ingen samtidig Ole Hansteen.

Det dukker opp noen Hanske'r i søkefunksjonen, men i de fleste tilfellene er nok navnene feiltranskriberte for Hansteen eller Hauske.

Mest sannsynlig tenkte jeg at denne karen vil gjenfinnes som Ole Hansen. Alder var satt til 27 år i 1846, men alderen kunne være notert nokså omtrentlig på den tiden, og Ole Hansen er et veldig vanlig navn.

Når det gjelder gårdsnavn/stedsnavn får jeg ikke stort ut av kolonnene under Innflyttet. Men jeg oppfatter grunnen til flyttingen som

'for at arbeide [...?] [og?] at [giftes? Jeg ser ikke s'en]'.
Hvis tolkningen om at han kom for å gifte seg er korrekt: Siden han kom dit på våren 1846 forventer jeg at han giftet seg samme år, hvis han ikke døde først.

En Ole Hansen Brække, 34 år gammel, døde i desember 1846, men dette er nok en annen. Alderen stemmer ikke.
Da jeg søkte etter Ole Hansen som gifter seg i Stjørdal det året, kom det opp 3 stykker. Det var

• Malermester Ole Hansen fra Froen, f. 1819, dvs. 27 år i 1846.  
  • Enkemand Ole Hansen fra Dalsaunet i Stjørdal, f. 1807. Han er for gammel, og lokal.
  • Ungkar Ole Hansen fra Brække i Stjørdal, 25 år gammel i 1846.

Det er bare Ole Hansen fra Froen som passer helt med alder og ikke er lokal.
Ved vielsen er det litt tydeligere at denne presten brukte bokstavkombinasjonen sß når navneleddet i patronymet sluttet på s. Froen er kanskje Fron. Faren hans het antagelig Hans et-eller-annet som definitivt ikke var Hansteen eller Hanske. Første bokstav i patronym eller gårdsnavn kan være en S, muligens P eller til og med I, avhengig av hva slags bokstavform som har vært brukt. Kanskje det er flere muligheter. Andre bokstav ser veldig ut som en O. Ved å bruke søkefunksjonen har jeg ikke funnet noen andre Ole Hansen født i Fron i aktuelt tidsrom enn en gutt født i 1823 https://www.digitalarkivet.no/kb20070131610019 Hans far Hans Poulsen. Med noe velvilje kan vel brudgommens fars navn nr. 2 leses som Povlsen, så det er mulig det er samme person selv om alderen ikke stemmer helt, og selv om jeg ikke er sikker på at det skal stå Povlsen. 

Ole Hansen fra Froens kone var Ane Johnsdatter eller Johansdatter Bergli.. eller Berglu..., født på Stordalen, 28 A(ar). Hun skulle altså være født i 1818. Foran navnet hennes ved vielsen står det ikke Pige men, så vidt jeg kan forstå, Jomfru. Jeg har funnet et ektepar Ole Hansßen og Ane Johannesd som fikk en datter Sigrid (nr. 75) i 1846. Problemet er at denne Sigrid ble født i ekteskap i slutten av mars, og vielsen mellom malermesteren og hans Ane stod i august, altså flere måneder senere. Parets bosted var Tæveldalen og han var Inderst. Jeg tviler på at dette kan være malermesteren og hans kone.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inger Hohler skrev:

'for at arbeide [...?] [og?] at [giftes? 

Eg trur det står "for at bosætte sig og gifte[s]"

Flytteårsaka til den/dei neste (nr. 13/14) trur eg er "for at fortjene sin Underholden med Arbeid"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2024 den 13.58, Richard Johan Natvig skrev:

Nr. 18/19, flytteårsaka: for at fæste en Plads med Hus

Takk for svar.

Jeg tror teksten skal være for at fæste en Plads under Sætnan. Dette fordi jeg tolker teksten i kolonnen for hvor de oppholder seg til å være Sætnan.

Kan du prøve deg på teksten i kolonnen for hvor de kommer fra/ er født? Jeg tolker det til født i Melhus?? indf fra Trond/Horg?? og på neste linje født Trond/Horg??. men jeg har ikke klart å finne dem noen andre steder. Jeg mener at deres datter Marit ble døpt i Horg i 1827.

Jeg har funnet at Ole Olsen Bærset og Marith Olsdatter Kjeldstad giftet seg i Horg sogn i Støren i 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg trur det står "for at bosætte sig og gifte[s]"

Flytteårsaka til den/dei neste (nr. 13/14) trur eg er "for at fortjene sin Underholden med Arbeid"

"for at bosætte sig og gifte[s]" denne gjelder vel nr. 14 og "for at fortjene sin Underholden med Arbeid" gjelder vel nr. 15 og 16.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inger Hohler skrev:

Veier som ikke fører helt til målet...
Nr. 14, i utgangspunktet leser jeg enkelt nok Ungkar Ole

men patronym eller etternavn var det litt verre med.

Jeg leste først patronymet som Hansten, men det var absolutt en muligheter for Ole Hansßen (med enkel s etterfulgt av den tyske dobbel-s'en), og dessuten Ole Hanske.
Ole Hansten eller Ole Hanske finner jeg ikke ved å bruke søkefunksjonen. Det dukker opp en fornavnsløs Hansteen i Sør-Trøndelag i forbindelse med en attest ved  giftemål. https://www.digitalarkivet.no/kb20050519010910 og diverse andre Hansteener rundt omkring i landet, men ingen samtidig Ole Hansteen.

Det dukker opp noen Hanske'r i søkefunksjonen, men i de fleste tilfellene er nok navnene feiltranskriberte for Hansteen eller Hauske.

Mest sannsynlig tenkte jeg at denne karen vil gjenfinnes som Ole Hansen. Alder var satt til 27 år i 1846, men alderen kunne være notert nokså omtrentlig på den tiden, og Ole Hansen er et veldig vanlig navn.

Når det gjelder gårdsnavn/stedsnavn får jeg ikke stort ut av kolonnene under Innflyttet. Men jeg oppfatter grunnen til flyttingen som

'for at arbeide [...?] [og?] at [giftes? Jeg ser ikke s'en]'.
Hvis tolkningen om at han kom for å gifte seg er korrekt: Siden han kom dit på våren 1846 forventer jeg at han giftet seg samme år, hvis han ikke døde først.

En Ole Hansen Brække, 34 år gammel, døde i desember 1846, men dette er nok en annen. Alderen stemmer ikke.
Da jeg søkte etter Ole Hansen som gifter seg i Stjørdal det året, kom det opp 3 stykker. Det var

• Malermester Ole Hansen fra Froen, f. 1819, dvs. 27 år i 1846.  
  • Enkemand Ole Hansen fra Dalsaunet i Stjørdal, f. 1807. Han er for gammel, og lokal.
  • Ungkar Ole Hansen fra Brække i Stjørdal, 25 år gammel i 1846.

Det er bare Ole Hansen fra Froen som passer helt med alder og ikke er lokal.
Ved vielsen er det litt tydeligere at denne presten brukte bokstavkombinasjonen sß når navneleddet i patronymet sluttet på s. Froen er kanskje Fron. Faren hans het antagelig Hans et-eller-annet som definitivt ikke var Hansteen eller Hanske. Første bokstav i patronym eller gårdsnavn kan være en S, muligens P eller til og med I, avhengig av hva slags bokstavform som har vært brukt. Kanskje det er flere muligheter. Andre bokstav ser veldig ut som en O. Ved å bruke søkefunksjonen har jeg ikke funnet noen andre Ole Hansen født i Fron i aktuelt tidsrom enn en gutt født i 1823 https://www.digitalarkivet.no/kb20070131610019 Hans far Hans Poulsen. Med noe velvilje kan vel brudgommens fars navn nr. 2 leses som Povlsen, så det er mulig det er samme person selv om alderen ikke stemmer helt, og selv om jeg ikke er sikker på at det skal stå Povlsen. 

Ole Hansen fra Froens kone var Ane Johnsdatter eller Johansdatter Bergli.. eller Berglu..., født på Stordalen, 28 A(ar). Hun skulle altså være født i 1818. Foran navnet hennes ved vielsen står det ikke Pige men, så vidt jeg kan forstå, Jomfru. Jeg har funnet et ektepar Ole Hansßen og Ane Johannesd som fikk en datter Sigrid (nr. 75) i 1846. Problemet er at denne Sigrid ble født i ekteskap i slutten av mars, og vielsen mellom malermesteren og hans Ane stod i august, altså flere måneder senere. Parets bosted var Tæveldalen og han var Inderst. Jeg tviler på at dette kan være malermesteren og hans kone.

Hei og tusen takk for svar. Formen min har ikke vært helt god de siste dagene så jeg har dessverre ikke fått svart deg tidligere.

Når det gjelder nr. 18 tom 22, så mangler jeg primært hvor de kom flyttende fra.

Når det gjelder nr. 14 tom 17 så mangler fortsatt det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering av forslag til data som vil bli sendt inn ved avsluttet transkribering av nr. 18 tom 22.

18 Ægtef. Ole Olsen Borsæt 46, For at fæste en plads under Sætnan. Flyttet fra: Trondhjem eller Horg??, Født: Melhus??, Bosatt: Sætnan

19 Hustru Marith Olsdatter 45, For at fæste en plads under Sætnan. Flyttet fra: Trondhjem eller Horg??, Født: Trondhjem eller Horg??, Bosatt: Sætnan

20 Datter Marith Olsdatter* 19, Flyttet fra: Trondhjem eller Horg??, Født: Horg, Bosatt: Sætnan, Merknad: Konfirmert i Melhus

21 Søn Halvar Olsen* 9, Flyttet fra: Trondhjem eller Horg??, Født: Horg, Bosatt: Sætnan

22 Søn Oluf Mortinus Olsen* 5, Flyttet fra: Trondhjem eller Horg??, Født: Trondhjem eller Horg??, Bosatt: Sætnan

For datter og sønner er patronym lagt til og markert med * for å indikere at dette er generert informasjon som ikke står i originalen.

Hva jeg skal gjøre med fødested vet jeg enda ikke så her håper jeg på hjelp til tolkning.

Når det gjelder nr. 14 tom 17 så er jeg fortsatt tilnærmet helt blank, så her håper jeg at noen kan klare å komme opp med forslag til i det minste med navn. Stor takk til de som alt har begynt å grave i dette.

Endret av Arne Reidar Jullum
Fant dåpen til Halvar Olsen i Horg i 1837.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arne Reidar Jullum skrev:

Kan du prøve deg på teksten i kolonnen for hvor de kommer fra/ er født? Jeg tolker det til født i Melhus?? indf fra Trond/Horg?? og på neste linje født Trond/Horg??. men jeg har ikke klart å finne dem noen andre steder. Jeg mener at deres datter Marit ble døpt i Horg i 1827.

enig i fød i Melhus indfl fra, og så er det stopp. Synest ikkje at stadnamnet startar med H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider