Gå til innhold
Arkivverket

Finne"hits/tilslag" i Nasjonalbiblioteket

Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hva jeg er på leting etter, så forhåpentlig vis er det jeg skriver under forståelig.

Når jeg søker på en person eller et sted i Nasjonalbiblioteket, får jeg opp et eller flere tilslag i bøker, aviser, osv. Dersom jeg klikker på en bok, havner jeg på første side i boka og må bla meg frem for å finne det som er fremhevet med gult, altså det som jeg får tilslag på. Er det mulig å gå direkte til tilslaget når jeg åpner boken uten å måtte bla fra side til side? I så fall, hvordan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk «» eks på navn «Ole Olsen» . Hvis du føyer til ~5 får du opp mellomnavn på personen.

Nederst i venstre hjørne kommer det opp antall treff og du kan bla opp i boka på det du har søkt etter.

Håper dette kan være til litt hjelp

IMG_9498.jpeg

Hvis du åpner en bok kan du trykke på søke ikonet og skrive inn eks navn du søker.

Endret av Nina Tiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torhild Shirley skrev:

Dersom jeg klikker på en bok, havner jeg på første side i boka og må bla meg frem for å finne det som er fremhevet med gult, altså det som jeg får tilslag på. Er det mulig å gå direkte til tilslaget når jeg åpner boken uten å måtte bla fra side til side? I så fall, hvordan. 

Når du har kome til ei bok, klikk på forstørringsglaset oppe til høgre

image.png.6a85e08b3958418a491958637ba73792.png

Då får du ei liste over alle stadar der søkjeordet er i boka.  Klikk på eit sånnt tilslag, så hoppar du dit i boka

image.png.0203fc458b8a6f41d62073acba3c8e02.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torhild Shirley skrev:

Dersom jeg klikker på en bok, havner jeg på første side i boka og må bla meg frem for å finne det som er fremhevet med gult, altså det som jeg får tilslag på.

Dersom PCen eller mobilien din er litt treg, eller boka har mange sìder, kan det ta litt tid før det blå treff-feltet vises.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nina Tiller skrev:

Bruk «» eks på navn «Ole Olsen» . Hvis du føyer til ~5 får du opp mellomnavn på personen.

Nederst i venstre hjørne kommer det opp antall treff og du kan bla opp i boka på det du har søkt etter.

Håper dette kan være til litt hjelp

IMG_9498.jpeg

Hvis du åpner en bok kan du trykke på søke ikonet og skrive inn eks navn du søker.

"Ole Olsen"~5 betyr at det kan vere maks 5 ord/teikn mellom Ole og Olsen. Eit mindre tal vil snevre inn søket, medan eit større tal vil gje fleire treff.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider