Gå til innhold
Arkivverket

Delebrev, gården Hovind, 1812

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har forsøkt å tyde et delebrev fra 1812, som beskriver en oppdeling av en skogseiendom i Ullensaker.
Jeg har en del spørsmålstegn som jeg gjerne skulle hatt hjelp til å løse 🙂

Teksten er her (starter på venstre side):
https://www.digitalarkivet.no/tl20080626340031

Her er teksten jeg har tydet:

01           Læst Deelebrev N 4 (?) 27 Sk: Vi underskrevne Ejere af Gden Hovind

02           N 86, Hovind Annex til Ullensager Pgd nemlig jeg Johan Koren Sorenskriver, jeg

03           Ole Kristensen, jeg Hans Larsen Hovind tilstaar herved og

04           for alle erliggiør(?), at vi ere lige (?) Ejere af vores tilhørende(?) og forhen brugte Skov, Hovind-

05           fjeldet, der bestaar i 2 Stykker nemlig: Det nordre Deele kaldet eller Hoved Stykket, som

06           tager sin Deele Linie fra Major Hafners(?) Skov ved en x hugget Gran, gaar derpaa i S.Ø. eller Ø:

07           tvert over til Storvejen kaldet, og lige efter dene store Vej til en Bæk, som render fra Pasmy-

08           ren, derefter igienem(?) bt Bæk. W: over Pasmyhren til en X hugget Gran, som staar i (?)

09           (?) for Major Hafners(?) Skov og Siden i S: W: langs Dele Bæk, til den gran hvorfor Deelet be-

10           gynete. _ Det andet Stykke: Det østre Stykke kaldet, som er beliggende ved Pladsen

11           Kurverud. Dele (?) for (?) Dele tager sin Beggyndelse fra et stort Furutræ paa

12           den nordre Ende af Hovindmyren, derfra S: over myren, til en x hugget Børk, derfra efter du-

13           (?) x huggede Træer lige til en Ø: Side eller Ende af Hovindsæter Kiernet og derfra, Ø: lige

14           til Almendingen, derfra, N. langsefter Kurverud Løkken og langs efter Stormyren og derefter

15           (?) W: fra Stormyren langs x huggede Træer og endelig til den store x huggede Furu, fra (?)

16           Delestrækningen for dene Forh. Begyndelse. ­_ (?) der(?) Dele Strækningen er vores Ejendom

17           beliggende. _ Disse 2 Skov Stykker, efter de foranbeskrevne Dele Strækninger have vi for

18           (?) de 2de eedsvorne Lovrettesmænd Kristoffer Gadessen og Amnders Iversen Gislevold at udde-

19           le i 3 lige Dele, overenstemmende med deres beste Overbevisning og Skiøn, og derefter la-

20           ve vi i overværelse av de Mænd trukket Lod, hvorved ere Tilfaldt(?), som følger: Jeg Johan

21           Koren, Sorenskriver tilfaldt at det første ller Hoved Stykket kaldet. Den vestre Deel (?)

22           (?) for dette efter Lovrettes oppgivende tager sin Begyndelse fra forebeskrivende(?) x taggede Gran lige over

23           til Storvejen og langs Storvejen til Kavlebroen hvor en Gran er x hugget og merket med Skovmeket(?)

24           derfra langs Adskillige x huggede og merkede Træer til Bækken, hvoren Gran er x hugget og merket

25           som deeler mellem Major Hafners Skov og Hovindfieldet, og (?) langs bt Bæk og (?) tiden

26           Gran, hvorfra Dele Strækningen tog sin Begyndelse. _ For de andet Stykke ved K(?), hvoraf

27           jeg tilstaaet den nordre Deel, gaar Deele fra det Furutræe paa den nordre Ende af Hovind Myren

28           i Rester(?) ovenbr(?) Myr til en x hugget Børk, og videre til en liden x hugget og merket Furu, en li-

29           den Dahl(?), derfra, Ø: efter Dahlen ved merkede og x huggede Træer til Kurverud Myhren, lige over

30           samme til Pladsen Kuveruds Løkke noget N. for Pladsens Huse, derefter gaar Deelet N. efter

31           langs Kurverud Løkken og Støvner myren, og derefter, W. langs adskillige merkede og x huggede

32           Træer til det Furutræ fra (?) Deele tog sin Begyndelse. _ Jeg Ole Kristensen

33           Hovind tilfaldt af det nordre Støkke af Hovindfieldet eller Hoved Stykket. Det mellem-

34           ste Stykke, for hvilket Delestrækningen tager sin Begyndelse fra Kavlebroen, som er belig-

35           gende ved Storvejen kaldet, derfra langs Vejen, N: Ø:, til en stor x hugget Furu, derfra N: W: fra

36           vegen efter adskillige x hugne Træer til en x hugget Gran. Bækken, eller Delet for Major Hafners

37           Skov og langs efter en Bæk og Deele til  en x hugget og med Sorenskriver Koren Skovmerke(?) merket

38           (?) derfra, Til (?) efter ved x hugne og merkede Træer til Kavlebroen ved Storvegen, herfra (?) begyndelse

(ny side)

01           der det andet Støkke ved Kurverud heraf(?) jeg tilfalde(?) den Søndre Deel gaar (?) fra Starten

02           Karveruds Løkke S: Endre, W: over en Myr og Fæbroe til en x hugget Gran, derfra efter adskilli-

03           ge merkede Træer til en x hugget Gran paa en S(?), derfra S: efter x hugne Træer til Hovind(?)

04           Myren og Hovind Sæter kiernet, videre i Ø: efter Deelet for Almendingen til Kurverud Løkken hvorfra

05           Deelet begyndte. _ Jeg Hans Larsen Hovind tilfaldt af det nordre Støkke og

06           Hovindfieldet eller Hoved Støkke: det østre Støkke. Dele strækningen for dette Støkke tager sin Be-

07           gyndelse fra en stor Furu x hugget som ligger(?) ved Storvejen, derfra langs Storvejen til en Bæk som render fra

08           Pasmyhren og videre, W: efter Bækken til Pasmyren, derfra til en x hugget Gran, som staar(?) i Delebækken fra

09           Major Hafners Skov og videre, S: Ø: efter adskillige x hugne Træer til den store hugne Furu, hvorfra Deelet

10           begyndte. _ For det andet Støkke ved Kurverud, hvoraf jeg tilfaldt det mellemste Støkke,

11           gaar Deelet fra Pladsen Kurverud løkkes nordre Ende, W: over Myren, og derefter ved adskillige x hug-

12           ne og merkede Træer, en liden Dahl, derfra, S: efter adskillige mærkede Træer til en x hugget Gran

13           paa en Braate, derfra, Øst efter x hugne Træer til en Fæbroe, som gaar over Kuverudmyren, lige

14           over Myren og Broen til S(?) for Pladsen Kurveruds Løkke, herfra i N: langsmed dens Skie-

15           gaard til Løkkens N. Ende ved et (?), hvorfra Deelet begyndte. _ Ved dene Deeling er enhver

16           af os s(?) fuldkommen B(?)hed efter Ønske for (?) Skover behæftet, og, i Henseende Hav-

17           negang, (?) det forblive som forhen nemlig (?), (?) er det vi herved paa egne og afterkom-

18           mende Ejenes Vegne og Gden Hovind N 86 i Hovind Annex til Ullensager Pgd forbude os til og en-

19           u (?) mellem os, (?) Mænd (?) indgagne(?) og vedtagne Kontrakt til en gi(?)

20           dig ubodelig Efterlevelse, (?) vi herved med vore Hænder og (?) for Bekræftelse(?) af

21           2 vitterligheds Vidne _ Efter at forestaaende Deeling for Lovrettes Mændene var oplæst, erklære-

22           de, at Deelingen er beskrevet og for(?), ligesom den af dem er opgaaet: alle Deele, erklæret(?) de

23           herved med sine Hænder underskrevet ville bekrefte. : Hovind (?) 18 Juli 1812. J. Koren. Ole

24           Kristensen Hovind. Halvor Larsen Hovind. Anders Iversen(?) Gislevold. Kristoffer (?)

25           Gislevold alle 4: er b: Til Vitterlighed D(?)

På forhånd mange takk 🙂

mvh

Marius H. Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

01           Læst Deelebrev N 4 (?) 27 Sk: Vi underskrevne Ejere af Gden Hovind

02           N 86, Hovind Annex til Ullensager Pgd nemlig jeg Johan Koren Sorenskriver, jeg

03           Ole Kristensen, jeg Hans Larsen Hovind tilstaar herved og

04           for alle erliggiør(?), at vi ere lige (ja) Ejere af vores tilhørende(ja) og forhen brugte Skov, Hovind-

05           fjeldet, der bestaar i 2 Stykker nemlig: Det nordre Deele kaldet eller Hoved Stykket, som

06           tager sin Deele Linie fra Major Hafners(?) Skov ved en x hugget Gran, gaar derpaa i S.Ø. eller Ø:

07           tvert over til Storvejen kaldet, og lige efter dene store Vej til en Bæk, som render fra Pasmy-

08           ren, derefter igienem(ja) bt Bæk. W: over Pasmyhren til en X hugget Gran, som staar i Deele bek-

09           ken for Major Hafners(?) Skov og Siden i S: W: langs bt Dele Bæk, til den Gran hvorfor Deelet be-

10           gynete. _ Det andet Stykke: Det østre Stykke kaldet, som er beliggende ved Pladsen

11           Kurverud. Dele Strekningen for dene[?] Deel tager sin Begyndelse fra et stort Furutræ paa

12           den nordre Ende af Hovindmyren, derfra S: over myren, til en x hugget Birk, derfra efter ad-

13           skillige x huggede Træer lige til den Ø: Side eller Ende af Hovind Sæter Kiernet og derfra, Ø: lige

14           til Almendingen, derfra, N. langsefter Kurverud Løkken og langs efter Stormyren og derefter

15           (?) W: fra Stormyren langs x huggede Træer og endelig til den store x huggede Furu, fra hvilket

16           Delestrækningen for dene Første Begyndte. ­_ Inden disse Deele Strækninger er vores Ejendom

17           beliggende. _ Disse 2 Skov Stykker, efter de foranbeskrevne Dele Strækninger have vi for-

18           maaet [modet?] de 2de eedsvorne Lovrettesmænd Kristoffer Pedersen og Anders Iversen Gislevold at udde-

19           le i 3 lige Dele, overenstemmende med deres beste Overbevisning og Skiøn, og derefter ha-

20           ve vi i overværelse av de Mænd trukket Lod, hvorved ere Tilfaldt(ja), som følger: Jeg Johan

21           Koren, Sorenskriver tilfaldt af det første eller Hoved Stykket kaldet. Den vestre Deel. Deele

22           Linien for dette efter Lovrettes Oppgivende tager sin Begyndelse fra forebeskrevne x huggede Gran lige over

23           til Storvejen og langs Storvejen til Kavlebroen hvor en Gran er x hugget og merket med mit Skovmerke

24           derfra langs Adskillige x huggede og merkede Træer til Bækken, hvoren Gran er x hugget og merket

25           som deeler mellem Major Hafners Skov og Hovindfieldet, og videre langs bt Bæk og Deele[?] liden[?]

26           Gran, hvorfra Dele Strekningen tog sin Begyndelse. _ For de andet Støkke ved Kurverud, hvoraf

27           jeg tilfaldt den nordre Deel, gaar Deelet fra det Furutræe paa den nordre Ende af Hovind Myren

28           i S[?]. efter ovenbt Myr til en x hugget Birk, og videre til en liden x hugget og merket Furu, en li-

29           den Dahl(ja), derfra, Ø: efter Dahlen ved merkede og x huggede Træer til Kurverud Myhren, lige over

30           samme til Pladsen Kuveruds Løkke noget N. for Pladsens Huse, derefter gaar Deelet N. efter

31           langs Kurverud Løkken og Støvner myren, og derefter, W. langs adskillige merkede og x huggede

32           Træer til det Furutræ fra hvilket Deelet tog sin Begyndelse. _ Jeg Ole Kristensen

33           Hovind tilfaldt af det nordre Støkke af Hovindfieldet eller Hoved Stykket. Det mellem-

34           ste Stykke, for hvilket Delestrækningen tager sin Begyndelse fra Kavlebroen, som er belig-

35           gende ved Storvejen kaldet, derfra langs Vejen, N: Ø:, til en stor x hugget Furu, derfra N: W: fra

36           vegen efter adskillige x hugne Træer til en x hugget Gran. Bækken, eller Delet for Major Hafners

37           Skov og langs efter en Bæk og Deele til  en x hugget og med Sorenskriver Koren Skovmerke(ja) merket

38           (?) derfra, i S.[?]O[?] op efter ved x hugne og merkede Træer til Kavlebroen ved Storvegen, hvorfra Deelet begyndte

(ny side)

01           der det andet Støkke ved Kurverud heraf(?) jeg tilfaldt den Søndre Deel gaar Deelet[?] fra Starten

02           Karveruds Løkkes S: Ende, W: over en Myr og Fæbroe til en x hugget Gran, derfra efter adskilli-

03           ge merkede Træer til en x hugget Gran paa en S(?), derfra S: efter x hugne Træer til Hovindsæter[?]

04           Myren og Hovind Sæter kiernet, videre i Ø: efter Deelet for Almendingen til Kurverud Løkken hvorfra

05           Deelet begyndte. _ Jeg Hans Larsen Hovind tilfaldt af det nordre Støkke og

06           Hovindfieldet eller Hoved Støkke: det østre Støkke. Dele strækningen for dette Støkke tager sin Be-

07           gyndelse fra en stor Furu x hugget som ligger(ja) ved Storvejen, derfra langs Storvejen til en Bæk som render fra

08           Pasmyhren og videre, W: efter Bækken til Pasmyren, derfra til en x hugget Gran, som staar(?) i Delebækken fra

09           Major Hafners Skov og videre, S: Ø: efter adskillige x hugne Træer til den store hugne Furu, hvorfra Deelet

10           begyndte. _ For det andet Støkke ved Kurverud, hvoraf jeg tilfaldt det mellemste Støkke,

11           gaar Deelet fra Pladsen Kurverud løkkes nordre Ende, W: over Myren, og derefter ved adskillige x hug-

12           ne og merkede Træer, en liden Dahl, derfra, S: efter adskillige mærkede Træer til en x hugget Gran

13           paa en Braate, derfra, Øst efter x hugne Træer til en Fæbroe, som gaar over Kuverudmyren, lige

14           over Myren og Broen til S(?) for Pladsen Kurveruds Løkke, herfra i N: langsmed dens Skie-

15           gaard til Løkkens N. Ende ved et Leed, hvorfra Deelet begyndte. _ Ved dene Deeling er enhver

16           af os skied fuldkommen Rigtighed efter Ønske for (?) Skover behæftet, og, i Henseende Hav-

17           negang, skal det forblive som forhen nemlig fælles, altsaa er det vi herved paa egne og efterkom-

18           mende Ejenes Vegne og Gden Hovind N 86 i Hovind Annex til Ullensager Pgd forbinde os til og hol-

19           de os denne mellem os, som myndige Mænd indgagne(ja) og vedtagne Kontrakt til en giensi- 

20           dig ubodelig Efterlevelse, hvilket vi herved med vore Hænder og signetter bekræfter i Overværelse af

21           2 vitterligheds Vidner _ Efter at forestaaende Deeling for Lovrettes Mændene var oplæst, erklære-

22           de, at Deelingen er beskrevet og forfattet, ligesom den af dem er opgaaet i alle Deele, hvilket de

23           herved med sine Hænder underskrevet ville bekrefte. : Hovind (?) 18 Juli 1812. J. Koren. Ole

24           Kristensen Hovind. Halvor Larsen Hovind. Anders Iversen(ja) Gislevold. Kristoffer Pedersen

25           Gislevold alle 4: er b: Til Vitterlighed Diedriksen, Andersen. –

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2024 den 17.15, Even Stormoen skrev:

25           som deeler mellem Major Hafners Skov og Hovindfieldet, og videre langs bt Bæk og Deele[?] liden[?]

her tror jeg det skal stå :

25           som deeler mellem Major Hafners Skov og Hovindfieldet, og videre langs bt Bæk og Deele til den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28           i S[?]. efter ovenbt Myr til en x hugget Birk, og videre til en liden x hugget og merket Furu, en li-

Her foreslår jeg

, S. efter ovenbt Myr til en x hugget Birk, og videre til en liden x hugget og merket Furu, en li-

(altså at det er en komma først i denne linjen)

01           der det andet Støkke ved Kurverud heraf(?) jeg tilfaldt den Søndre Deel gaar Deelet[?] fra Starten

der det andet Støkke ved Kurverud heraf(?) jeg tilfaldt den Søndre Deel gaar Deelet[?] fra Pladsen

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

her tror jeg det skal stå :

25           som deeler mellem Major Hafners Skov og Hovindfieldet, og videre langs bt Bæk og Deele til den

16 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

der det andet Støkke ved Kurverud heraf(?) jeg tilfaldt den Søndre Deel gaar Deelet[?] fra Pladsen

Enig i det ovenstående 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider