Gå til innhold
Arkivverket

Maximilian Hell's støtter i Vardø

Werner Kvalem Vesterås
 Del

Recommended Posts

På side 4 i boken med den svulstige tittel "Reise i Øst- og Vest-Finmarken samt til Beeren - Eiland og Spitsbergen, i Aarene 1827 og 1828" av Baltazar Mathias Keilhau, står det et avsnitt om Pater Hell, (Maximilian Hell, jesuittprest og astronom) som befant seg i Vardø i årene 1768-69.

Hell var i Vardø hovedsakelig for å studere Venus-passasjen, men han fikk også murt opp to massive støtter som skulle benyttes til å måle "Søens aarlige Aftagelse".  Disse skulle være oppført i Vestervågen like i nærheten av hans observatorium.

Keilhau skriver i boka si at disse støttene for lengst var forsvunnet da han var i Vardø, men at Hell hadde forlangt at det i Vardø kalls ministerialbok skulle innføres en beskrivelse av dem.

Det hadde vært interessant å lese denne beskrivelse, men så langt har jeg ikke funnet denne innførselen.

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt på nb.no, og fant nettopp det nest beste, en artikkel med avskrift av ministerialbok-innførselen i avisa Vardø-Tidende fra 19. oktober 1928.  Det refereres til nest siste side i Vardø ministerialbok "for 1768 og fremover".  Noen slik bok har jeg så langt ikke funnet i Digitalarkivet.

image.thumb.jpeg.43b4fc9635cbd2ea13b26dc4529b3232.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Werner Kvalem Vesterås changed the title to Maximilian Hell's støtter i Vardø

Kan dette være til hjelp?

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-finnmark

Vardø

Vardø by og landsokn, Vadsø og Makur.

Vardø fikk kirke allerede i 1307. I reformatsen 1589 er Vardø nevnt som et eget prestegjeld med annekssoknene Kiberg og Vadsø. Fra 1685 ble i tillegg Makur (Makkaur) tatt opp som annekssokn i Vardø. Soknepresten bodde i Vardø til 1694, da Vadsø kirke ble hovedkirke. Etter dette var Vardø med Makur et residerende kapellani under Vadsø inntil det ble utskilt som selv- stendig sokneprestembete i 1771. I årene 1819-1849 ble Vardø igjen lagt under Vadsø, som annekssokn (kgl. res. 03.12. 1819 og 07.05.1849). Kgl. res. 07.09.1934 ga tillatelse til å vigsle Makkaur skolekapell til gudstjeneste- bruk. Dette var en kombinert skole- og kapellbygning som var oppført i fiskeværet Makkaur.

Kirkebøker før 1769; se Vadsø.

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=2003P&start_year=&end_year=&text=

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte videre på nb.no etter ord i den tyske teksten til Hell, og fikk treff i "Skrifter (Det Kongelige norske videnskabers selskab : trykt utg.). 1895"  der det nederst på side 87 står følgende:

image.thumb.jpeg.d423ddaf44a44ab77d8e15c05091a90a.jpeg

Jeg vet at en rekke kirkebøker i Vadsø gikk tapt under krigen.  Kanskje dette også gjelder for kirkebøker i Vardø?  For det er ikke - så langt jeg har kunnet finne - noen ministerialbok for årene 1767 - 1804 for Vardø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut litt mer.  Jeg har googlet diverse fraser fra den tyske teksten over, og fikk et treff på blant annet denne ungarske nettsiden.  Jeg kjørte den gjennom Google Translate, og fikk en rimelig grei oversettelse tilbake, som har satt meg på sporet av hvilken ministerialbok det dreier seg om:

Sitat

Denne siste boken er en stor kvarto, innbundet, med skinnbakside. Sidenummereringen er endret mange ganger og notatene om kirkelige funksjoner er ikke bare fra 1805, men fra flere år. På første side står det:

"Wardoe og Makkur Kirkers Ministerial Bog,

Det begynte 1. januar 1805

Af

Christen Daal

harum Ecclesiarum Pastor.»

Mot slutten av boken finner vi så:

"Pag. 393.

Efter den Keyserlige Astronomiske Professors, Hőyaedle og...

Førstesiden som nevnes over er identisk med denne: https://www.digitalarkivet.no/kb20070612620261

Men jeg finner ikke pagina 393 noe sted.  Og ifølge den ungarske siden så er teksten på pagina 393 heller ikke den originale innføringen, men en avskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/9799/1

https://media.digitalarkivet.no/view/9799/94 - er det flere sider i boka, som ikke er tatt med? Jeg lurer på om kirkeboka kan være skannet fra en mikrofilm....

Ellers fant jeg dette på Arkivportalen, da jeg søkte på Maximilian Hell - er ikke blant det materialet fra Det danske kanselli, som finnes på Digitalarkivet. 

Maximilian Hell.jpg

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider