Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var byfogden i Bergen Jens Hansen Frørup gift med?

Audun Lem
 Del

Recommended Posts

Iflg arkivar Thomle i Personal Historisk Tidsskrift 1898 s. 224 var byfogd i Bergen Jens Hansen Frørup far til Ostindiekaptein Christian Frørup født ca 1655 som ble gift med Helene Michelsdatter Riisbrich. De hadde blant annet barna sogneprest Hans Christian Frørup som ble gift med Maria Margaretha Stabel og Anna Helena Frørup gift med fogden i Nordhordland Jens Ludvigsen Lem. Men hvem var byfogden gift med? 

Bjørn Johnson Dale skriver i en artikkel om borgersetet Brunholmen at en annen av byfogdens sønner Hans Jensen Frørup paa Sunnmøre hadde morsarv fra Holland og at moren het Hester Thomasdatter von der Capelle. Byarkivene i Amsterdam fra 1632 inneholder en vielse den 28 april 1632 for Jan Janss fra Bergen i Norge og Hester van der Capelle og det er vel rimeligvis denne vielsen det siktes til (Jan, Jens, Jes, Hans etc er ulike former utledet av fornavnet Johannes).  Men hvis Christen var født ca 1655 kan det tyde paa at byfogden var gift to ganger og at Christen var av annet ekteskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg så mye om denne saken, men jeg ønsker bare å dele noen erfaringer jeg selv har merket nedover i Europa. Jeg har drevet litt slektsgranskning i Frankrike (er jo ikke så langt unna Holland), så var kvinnene der ganske ofte tidlig ute med å bli gift, en del ble giftet bort allerede i 12-13 års alderen (holdt de seg friske så kunne det bli opptil 28 barn i et ekteskap som jeg fant). Og det skjedde i alle samfunnslag kunne det virke som. Så det at det er 23 år mellom vielsen og Christen sin dåp, ville jeg ikke hengt meg for mye opp i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noen notater vedrørende arv å finne på arkivet i Amsterdam

Read&Search (transkribus.eu)

Det blir ikke noe særlig god oversettelse, men noe er det mulig å forstå.

334 gl 2 stver metten Renter opp til full betaling som før og Lovende tselve int dlbet av

forventes å lide og akseptere tvangsauksjonen som god hvis hennes E gjør det med spesiell antorisering forutsatt at dette er bindende for alle rettigheter for hans person og eiendom til å begrense alle rettigheter og dommerne Uten bue eller liste I Amsterdam 5. november 1632 Ter tilstedeværelse av

Jochum Claesz Sleper og disse fjorten alen som fire til fem alen denne halvh hennis Wasselsz ba om troverdige vitner for dette formålet, den som informerte meg Notario om at Provincial Compte henl var velkjent og den samme personen han kalte ham, levert av Heidrien Jansen på wheel of Blendaek vridhsz Tonis wessels Jochem cle … e sken eee companion end Jan Jansz som getock med beste 502 Capelle

avlet ved Maijsken felbiers Andde får forsynt med denne tsagon gl tm leepeldoso dngaege 4maijkenselves med verken noe sølvtøy og den andre cleijndier av reven hester og dette mot betaling og tilfredsstillelse av

hun bærer lovgiverens morsarv

osv. sammenlignet Jan Hansz og Hester

vande Capell gir tillatelse til maijken felbiers og folket skal ha mottatt dette fra E Thomas va og en svigerfar og svigerfaren som tidligere hadde hjemme hos maijken Felbiers etter å ha mottatt summen av ni hundre carolus gylden med decleijnde og dette mot betaling av

forhesters morsarv Lovende derfor er de Parter av

hennes arv er forss Thomas vande Capelle

å skadesløs arven etter hennes hester vande Capelle eller å holde enken som ikke lenger lever eller å tale direkte eller indirekte eller i lov, foruten men også fra alle nanningen og saksomkostninger og å holde skadesløs de personer og varene som er omfattet av dette formål. greit I dommerne som fores Thomas vande Capelle ester av vant gemelte mors arv av He its desen Goud quoemt til sist sitat orte liste I Amstelredamme den fjerde november xvjc to tredjedeler I nærvær av Jan Heertges og Hendrick Cloeck Residents og vitner etc Jan Hans Gesser vander cappellen Den fjerde november til 2. november deltok jeg i Notarius publicus i Am Dresidenende etter anmodning fra Isack de Credan og byen i Wermoestva, hvor jeg var til stede i hjemmet og personlig. av Elias van Ceulen, sammen med coop som før og seg selv i nærvær.av påfølgende vitnesbyrd fra ord til ord, leser vi fra ord til ord følgende: Isack Boddens, Elias van Co, insinuerer at han den tjuefemte oktober stjal fra ham en tønne som inneholdt 44 stykker swill som for lenge siden ble sittende fast hjemme for atten til nitten alen siden. Når han kommer etterpå, finner personen selv ut at han sitter fast for sent, derfor vet Elias van Ceulen om hans gode glede å ta det i den forstand at det å ligge på gulvet er på bekostning av skade og interessen til proffene Elia Ceulen protesterer derav uttrykkelig forutsatt at dette er tilfelle at mort Elias van Ceulen Am ick hore icksie Actum In Amstelredamme I nærvær av Hendrick Cloeck og Pieter Hulst porteren og vitnene...
5063_duplisert - Side 379

… Franceijntje Cornelis vil No 41 Francois de Colonia inventar 56 Francois vande Cappelle vil 75 vil Femmetje Jans 81 vil 82 Francois de Colonia Fortunatus Abraham Wagenaar scheijding

Vielsen

Notice of marriage Jan Janss & Hester van der Capelle on April 28, 1632 » Open Archives (openarchieven.nl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider