Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Michel Heide 1744 - Oslo

Laila Sandbæk
 Del

Recommended Posts

Ber igjen om hjelp til tyding av et skifte - for Michel Heide denne gangen.

Altså Michel Andersen Heide fra Strøm i Odalen.

Oslo skifterett, SAO/A-10383/H/Ha/L0009b: Skifteprotokoll, 1741-1749, s. 320b-321a, første kolonne side 321a.

Skiftemateriale: Oslo skifterett, SAO/A-10383/H/Ha/L0009b: Skifteprotokoll, 1741-1749, s. 320b-321a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

1744 - Michel Heide - uttrekk.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvelsens skyld, mitt forslag til den aller første delen:
Skifte Forretning

efter

Avgangne Michel Heide - 

Mogens Blix, Kongl. Majts bestalter Krigs

raad og Borgemester[?] udi Christiania. + Ole Rømmer Aagaar, Kongl.

Majts Byefoged[?] [...?] . - Jacob Leuch Kongl. Majts Bye og Raadstue Skriver[? gjetning, han var i alle fall By- og Rådstueskriver.]

ibd. ibid[?] de 2de Mænd Anders Raunsnæs og Hans Holst.- giør[?] vitterligt at paa[?]

(kanskje jeg klarer litt mer senere, hvis ingen andre trår til før.)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[... ... ? ett eller to ord], ... andordnet Christen Holm[?] [... ..? ett eller to ord] 2de Borgere og Laugrets...[?] Anders Rausnæs og Lars Olson [...?] Anno 1744 [eller 1779] d 14. Febr: om[? ene?] 

Jeg sliter veldig med den gotiske skriften her, så jeg hopper ned til det jeg mener jeg forstår.

[...........? mange ord] børn og arvinger ....[?] -

1 [te?] Datteren Margaretha Hejde, [der ?] i Ægteskab med Sr. Morten Ohnsorg Præst [Presten Morten Ohnsorg var på Grønland 1734-40, men i Slekten Heide står det at han var sogneprest på Sjælland.]

til [..?]bye i Sellan [antagelig gammel skrivemåte for Skjelland] og efterladt [efterlodt?] seg en Søn navnlig Morten Ohnsorg gammel

[2?] Aar. - 2de: Datte[ren?] Edel Kistine Heide gift med Henrich Klein paa Friedrichshald, 3die: [...? ett eller to ord] Karen Heide [Ugift?] og [værende?] [hos? eller for?] [....?] 

Jenstrup i Holland - Hvorefter [.......?. flere ord]

Det står mer. Kanskje klarer jeg å tyde noe av det når jeg har forsøkt litt lenger.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk, @Inger Hohler - dette er en bra start 🙂 Jeg trenger også å øve meg, men ender alt for ofte med å be om hjelp.

Jeg trodde feks at Karen var gift med denne Jenstrup, men tror nå at du har rett i at hun bodde der.

Om Ohnsorg kan man også lese i de transkriberte skiftene til Erik Brejl, at han var prest i Strøby og Varpelev i 1743.

61 Margrethe Dorthe Heide i Strøby. 4.3.1743, fol.205B.
E: Martin [Jacobsen Martinsen] Ohnsorg, præst i Strøby og Varpelev. B:
1) Morten Ohnsorg 8.
Enkemanden ægter [Maren Jensdatter], datter af Jens Jensen, [slagter og brygger ] i København.

Præstø amt gejstlige skifter (brejl.dk)

Da står det nok Strøebye i Sellan i Michels skifte.

Endret av Laila Sandbæk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michel Heide hadde også en sønn, Jens, født 1708 i Oslo.

Ham står det ingenting om her, ikke sant?

Så døde han vel i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at jeg ikke har funnet noe i skiftet om hans sønn Jens.
Etter å ha tenkt litt, tatt inn opplysninger om hvor Morten Ohnsorg arbeidet, og sett på nytt, tror jeg nå det skal stå

[... ... ? ett eller to ord], ... andordnet Christen Holm[?] [... ..? ett eller to ord] 2de Borgere og Laugrets...[?]

Anders Rausnæs og Lars Olson [...?] Anno 1744 d 14. Febr: om [Aftenen?] [... antagelig 3 ord]

[... ett eller to ord] udi [... ett ord] Sr. Peder Lauches Huus [her?] i [Staden?] [for?] [.... to ord]

...

og [...?ett ord] [imellem?] den [Sl? dvs. Salige ] mands [efterladte?] børn og arvinger ....[?] -

...

1 [te?] Datteren Margaretha Hejde, død [ikke 'der'] i Ægteskab med Sr. Morten Ohnsorg Præst

til Strøebye i Sellan [antagelig gammel skrivemåte for Skjelland] og efterladt [efterlodt?] seg en Søn navnlig Morten Ohnsorg gammel

9 Aar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste ein kan seie om dette dokumentet er at det er god øving i å tyde uklar fotografering ...

(men kanskje ikkje godt som øvingsstykke i seg sjølv)

forslag til innleiinga:

"...

Mogens Blix, Kongl. Majts bestalter Krigs

raad og Borgemester udi Christiania. -- Ole Rømmer Aagaar, Kongl.

Majts Byefoged sammesteds - Jacob Leuch, Kongl. Majts Bye og Raadstue Skriver

ibid.  med de 2de Mænd Anders Raunsnæs og Hans Holst.- giør vitterligt at paa

vore veigne, ere andordnet Christen Holm med de 2de Borgere og Laugrettesmænd

Anders Rausnæs og Lars Olson som Anno 1744 d 14 Febr: om afttenen Kl 7 slet vare

forsamlede udi velædle Sr. Peder Lauches Huus  her i Staden for sammestræds

efter hands begiær at forseigle og opteigne hvis Michel Heide som udi hands

huus i dag ved døden er afgangen, sig kand have eftterladt, til(?) et paafølgende Skifte

og dele imellem den Sl mands eftterladte børn og arvinger nemlig --
1te Datteren Margaretha Heide, død i Ægteskab med Hr. Morten Ohnsorg Præst

til Strøebye i Sellan og efterladt sig en Søn navnlig Morten Ohnsorg gammel

9 Aar. - 2dre Datteren Edel Kistine Heide fidft med Hinrich Kheir(??) paa

Friderichshald - 3die Datteren Karen Heide ugift og værende hos Hr. Lieutnand

Jenstrup i Stø(?)lland-  Hvorefter blev anviist den Sl. Mands tilhørende efterskrevne

nemlig - "

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det beste ein kan seie om dette dokumentet er at det er god øving i å tyde uklar fotografering ...

Ja, det må man kunne si 🙂

I brevet fra Martin Ohnsorg (som han vel har signert seg med og som han kalles i skiftene i Danmark, men i Norge kalles Morten) omtales nettopp Grønland? 

Og hva sies det om Christiania? At sønnen er ung og at de ikke kan komme?

I brevet for den andre datteren, Edel Kistine, skjønner jeg bortimot ingenting av, men de var gift med hverandre? Det sies at hun var hans kone? Og det kan synes som om han het Hendrich Klein gitt signaturen?

Så om Karen. Hun er ugift. Og det omtales en Kaa?

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På neste side snakkes det om

Opsloe Hospitals Cassa?

Skal det forstås som et sykehus? At han var syk og innlagt der?

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Laila Sandbæk skrev:

På neste side snakkes det om

Opsloe Hospitals Cassa?

Skal det forstås som et sykehus? At han var syk og innlagt der?

Opsloe (Oslo) Hospital var eit sjukehus ja; men dette er nok (penge)kassa til sjukehuset.

Eg trur institusjonen hadde ein del eigedomar og fekk også inntekter i "Cassa" frå

ymse bøter og avgifter (m.a. ei passande avgift frå alle syskenborn og tremenningar som fekk løyve til å gifte seg).  Institusjonen

lånte tydelegvis ut pengar.  Avdøde har kausjonert for eit lån på 75 Rd til ein Peder Mejer, som også er død. 

Eg har ikkje  tyda fram alle detaljane, men dette lånet er tydelegvis ei sak for skrifteretten her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Laila Sandbæk skrev:

I brevet fra Martin Ohnsorg (som han vel har signert seg med og som han kalles i skiftene i Danmark, men i Norge kalles Morten) omtales nettopp Grønland? 

Og hva sies det om Christiania? At sønnen er ung og at de ikke kan komme?

far Martin skriv at han ikkje kjenner nokon i Christiania som han kan be om å vere fullmegtig.

son Morten er for ung til å reise.   Morten er "født i Grønland" (om det er Grønland i Oslo eller landet Grønland, må du kanskje finne på anna vis)

1 time siden, Laila Sandbæk skrev:

I brevet for den andre datteren, Edel Kistine, skjønner jeg bortimot ingenting av, men de var gift med hverandre? Det sies at hun var hans kone? Og det kan synes som om han het Hendrich Klein gitt signaturen?

Så om Karen. Hun er ugift. Og det omtales en Kaa?

Ja, brevet er frå "Hindrich Klein", og "min Kones navn er Edel Kistine Heide"

"Paa den ugifte Datter Karen Heides veigne er nerværende Sr.  Just(??) Kaae (Kraa??)" - sidan næraste frende Sr. Clemmet Heide

var forhindra frå å delta.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står at Martin Ohnsorg (dvs. den 9-årige sønnen til presten Martin Ohnsorg) er født på Grønland. Det stemmer med at hans far var på Grønland i den aktuelle perioden, så antagelig var konen med dit. Hans Egede hadde jo med seg sin kone (som døde der), og det står i Hans Egedes dagbok at Martin Ohnsorg var gift. Dog ikke at konen var med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Paa den ugifte Datter Karen Heides veigne er nerværende Sr.  Just(??) Kaae (Kraa??)" - sidan næraste frende Sr. Clemmet Heide

var forhindra frå å delta.

Jeg ser at en Jacob Kaae er omtalt flere ganger på side 322 a

Selv om jeg også leste Just, tror jeg det er mulig å tyde skriften til Jacob, og at dette kan være samme mann.

Jacob Kaae giftet seg med en Karen Heide på et eller annet tidspunkt.

Endret av Inger Hohler
JK gift med KH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk, @Inger Hohler, for din henvisning om Jacob Kaae og Karen Heide, interessant 🙂 

Dåp for Peder Kaae, Michel Heide er fadder 🙂 Kirkebøker: Oslo domkirke Kirkebøker, SAO/A-10752/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1731-1743, s. 81 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no) 

Erik Brejl ble interessert i 'våre' Heide-skifter og har lagt ut noen av dem på sitt danske skifte-nettsted 🙂 

https://www.brejl.dk/prestgejst.html 

Han har transkribert skiftet etter Michel Heide slik:

61A    Mikkel [Andersen] Heide i Christiania, der døde 14.2.1744, fol.320B.
Enkemand efter [Cathrine Jensdatter Skive, begravet Strøm 13.7.1713, gift Christiania Domkirke 16.12.1706]. B:
1) Margrethe [Dorthe] Heide, [døbt Christiania 5.8.1709], død 23.1.1743, skifte Stevns herred gejstlig 4.3.1743 lbnr.61 herovenfor]. E: Martin [Jacobsen Martinsen] Ohnsorg, præst i Strøby og Varpelev. 1B:
a Morten Ohnsorg 9, født på Grønland
2) Edel Kirstine Heide g.m. Henrik Klein på Frederikshald
3) Karen Heide, [døbt Strøm 26.4.1712].
FM:
1 farbror Clemen Heide
2 Jacob Kaae i Christiania som nærmeste frænde på stedet.
Desuden nævnes Brede Heide.
(Se skifte efter afdødes far Anders Heide lbnr.61B herunder).
(Se skifte efter afdødes hustrus far Jens Pedersen Skive lbnr.61C herunder).

Datoene er fra kirkebok-registreringer som jeg har funnet og gitt ham.

Jeg har svært god nytte av hans samling av transkriberte danske dokumenter. Anbefales! 🙂 Se https://www.brejl.dk/ 

Endret av Laila Sandbæk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 Jacob Kaae i Christiania som nærmeste frænde på stedet.

Ja, han ser ut til å være frende i egenskap av giftemålet. Akkurat hvem denne Karen Hejde var datter av, vet jeg ikke, men jeg kan gjette. Paret var forlengst gift da Michel døde, så det er ikke hans datter Karen. I slekten Heide finnes det en Karen (Pedersdatter) Heide som det ikke står flere opplysninger om. Hun levde da faren , prest i Kråkstad, Peder Andersen Heide, døde i 1722.

Din Michel Hejde var i følge samme kilde sønn av Anders Heide, som også hadde sønnen Peder Andersen Heide, prest i Kråkstad.

Det skulle gjøre Karen Pedersdatter Heide til Michels niese. https://www.nb.no/items/59a0385579b7b8b8baced31b42de4bc8?page=25&searchText="Michel Heide"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
40 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Peder Andersen Heide, prest i Kråkstad.

Ja, det skiftet har vi snakket om tidligere 🙂 Skifte etter Peder Hejde, forrige sogneprest i Kråkstad sogn, 1722 - Tyding av skannede kilder - Arkivverket

Du har nok rett. Det er en annen Karen 🙂 

Kan godt hende det er niesen. Får undersøke litt. De har det med å gjenbruke navn i denne slekten 😞 

Endret av Laila Sandbæk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Laila Sandbæk skrev:

1 farbror Clemen Heide

farbror heitte vel Clemmet - iallfall i dette skiftet.

Står det i skiftet at Jacob Kaae er (næraste) frende?

Jacob Kaae er "nærværende" i staden for Clemmet Heide; og det er Clemmet som er næraste frende ifl. skiftet.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad transkribsjonen til Erik Brejl

Jeg er ikke sikker på hvor dette skal stå i det lange skiftet.

Det lille jeg selv klarer å lese på linjen under 'min Kones navn er Edel Kistine Heide - Hendrich Klein'

er 
'På den ugifte Datter Karen Heides [veigne? alternativ stavning for vegne?] er [nærværende?] Sr. Jacob Kaae som her paa

Stedet [flere ord som blir for grøtete for meg] til [bemeldte Datter?]'.

Et av de grøtete ordene kan være 'nærmeste', et av dem kan være 'frende', men de står ikke sammen. Jeg finner ikke noe om 'i Christiania' her.

Linjen fortsetter med:

'efter som Sr. Clement Heide [som?] Broder til

[ett eller to ord] efter anmodning [ett ord] har kundet infinde sig [flere ord]

[flere ord] [forordning?] for at observere den umyndiges'
- Selv om jeg ikke ser hvordan det ene ordet etter  'anmodning' kan bli 'ey' eller 'ikke', tyder ordlyden 'har kundet' på at Sr. Clement Heide ikke var til stede.

Clement Heide er heller ikke blant de som bevitner. Det er Jacob Kaae. Dermed kan ikke Clement Heide ha vært til stede lenge nok til å kunne undertegne, og sannsynligvis stilte han ikke heller.

Ut fra tilleggsopplysningene om at Clement døde i 1748 og kom på trange kår på sine eldre dager høres det også sannsynlig ut at det ene ordet jeg ikke klarer å lese er en negasjon, dvs.at han ikke møtte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2024 den 15.06, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Står det i skiftet at Jacob Kaae er (næraste) frende?

Det står nok inne i "grauten" her ...   - ikkje at han er næraste, men næraste i byen.

"På den ugifte Datter Karen Heides veigne er nerværende Sr. Jacob Kaae som her paa

Stedet  ?? nermeste Frende til bemeldte Datter, efter som Sr. Clement Heide som Broder til

den avdøde efter anmodning ike har kundet infinde sig, men formedelst alderdom og skrøbe-

lighed  er ?? fra [blekkflekk] at bievaane denne forretning for at observere den umyndige

??.  "

(ifl. boka Inger lenkjer til var Clement f. 1665, altså 79 år.  I 1744 var det ein respektabel alder og han hadde utvilsamt "lovleg forfall")

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har funnet transkribering av Friderich Daniel Rosings nedtegnelser i 

''Norsk slektshistorisk tidsskrift''. xx. 1945. {{nb.no|NBN:no-nb_digitidsskrift_2018040981056_001}}.

Norsk slektshistorisk tidsskrift (trykt utg.). 1945/46 Vol. 10 (nb.no) 

Jeg har lest dette her:

Anno 1737 Dend 23 Augustij-Bleve vi I IESU NAFN Copulerede Paa Bøhler af Hr Petter Bøyesen I overværelse af min Hiertelskende Hustrues Kiære Forældre Min Broder Uldrich Rosing og Kone Sundt Min Svoger Christen Stud og Søster Kristine Marg: Rosing, Svoger Jacob Kaae og Stiv-Søster Karen Heide, hr. Ober Auditeur Colstrup og Frue. Nannestad. 

Rosing omtaler kona til Jacob Kaae, Karen Heide, som sin stesøster.

Den tredje kona til Herr Peder Heide på Kråkstad, skal ha blitt gift med Thomas Rosing, far til Friderich Daniel.

Hun het Maren Heidemark.

Men var hun faktisk mor til Karen, eller var hun stemor.

Det står antakelig å lese i skiftet etter Herr Peder på Kråkstad, som jeg har hatt innlegg om tidligere, men sliter som vanlig med å forstå hva som står der 😞 

Skiftet: Skiftemateriale: Den geistlige jurisdiksjon, SAO/A-11097/G/Gb/Gbb/L0001: Skifteprotokoll, 1718-1780, s. 41b-42a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no) Den geistlige jurisdiksjon, SAO/A-11097/G/Gb/Gbb/L0001: Skifteprotokoll, 1718-1780, s. 41b-42a

Innlegg her: Skifte etter Peder Hejde, forrige sogneprest i Kråkstad sogn, 1722 - Tyding av skannede kilder - Arkivverket

I Heide-boka sies det at han var gift 3 ganger og hadde 5 barn, hvorav første datter var fra første ekteskap og døde før faren, kone nummer to var mor til Margrethe, Karen og Anders og den tredje kona, Heidemark skal være mor til Ellen Kirstine.

Slekten Heide i 350 år (nb.no) 

image.thumb.png.85574cdc7c1b35f0c0ded13fb13bdca2.png

image.png.6432818e8204c79551668916934b0614.png

Endret av Laila Sandbæk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det står at enken Madam Maren Heidemarch er mor eller stemor til barna, i alle fall ikke i avsnittet du viste til. For meg ser det ut som:
"... for at foretage Skifte og Deehling efter afgangne herr Peder Hejde, forrige SognePræst til [formeldte?] Kraagstad Prestegaard, jmellom hannes efterladte Enke Madame Maren Heidemarch, og dend Sa [forkortelse for salige] Mands Børn Anders Hejde, Vice Sorenskrifer [ofver?] Rachestads Sorenskrifverie, Margarethe [Senr?] Friderich Madtzens, Karen og Ellen Christine Hejde." 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i det, men hadde håpet det skulle stå noe senere i skiftet. Men jeg har ikke klart å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker tilbake det jeg skrev om prestens yngste datter og skal forsøke å transkribere hva som faktisk står senere.

Endret av Inger Hohler
rettet rot med personer
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet viser til et tidligere skifte av 6. august 1699 og en gullkjede som veide 4 Lodd, taksert til 7 Riksdaler, som
"...Sa Peder Hejde forærede sin Datter med første Hustrue,
Anna Margaretha, og da hun døede, arfvede [Faderen? Strekker seg i så tilfelle til neste linje]

GuldKiæden, som han [siden?] [jgien?] forærede til sin yngste

Datter med [denne?] Hustrue, Ellen Kierstina. [... Herr?]

Assessor Grønbeck (som Enkens [Laugesverge?]) [...dede?] at

denne GuldKiede ..."

Hvis jeg har tolket 'Faderen' og 'denne' korrekt, er Ellen Kierstina den yngste datteren i skiftet, og 'denne Hustrue' er mor til Ellen Kierstina. Da blir spørsmålet hvem 'denne Hustrue' peker tilbake på. Jeg ville tro det er mest sannsynlig at det peker tilbake på første hustru, som er nevnt i samme setning, og at alle døtrene var født av samme kone.
Men det er også en mulighet for at 'denne hustru' peker på den hustruen som var arving og kanske til stede.

Derfor tør jeg ikke begi meg ut på å si noe om hvem som var mor til Ellen Kierstina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
6 timer siden, Inger Hohler skrev:

Derfor tør jeg ikke begi meg ut på å si noe om hvem som var mor til Ellen Kierstina.

Så får vi prøve å ty til skiftet etter Maren Heidemarch 🙂 

Som jeg tror jeg har funnet her:

Skiftemateriale: Bragernes prosti, SAKO/A-430/O/Ob/L0001: Skifteprotokoll, 1702-1739, s. 370b-371a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Bragernes prosti, SAKO/A-430/O/Ob/L0001: Skifteprotokoll, 1702-1739, s. 370b-371a, starter øverst på 370b

EDIT:

Hm. Synes for meg som om disse døtrene av Peder Heide omtales: Karen og Ellen Kirstine - og at de er døtre av Maren.

Og så har Ellen Kirstine en sønn? Peder Christian, 8 år? Faren er Capitain Ravn - Rasmus Ravn?

1738 - Skifte etter Maren - registerside.png

Endret av Laila Sandbæk
Lenke til kommentar
Del på andre sider