Gå til innhold
Arkivverket

Hva er bostedet når Peder Mikael Andersen (f. 25.01.1887 i Nesna) dør på Lørenskog i 1935? Haugetun eller Haugestein?

Kristian_Vestli
 Del

Recommended Posts

Peder Mikael Andersen (noen ganger Peder Mikal, og atter andre ganger med etternavnene Mathisen og Sørli) er født på Nesna, flytter til Oslo med resten av familien i 1898 og er flere ganger i klammeri med politiet frem til sin død 14. juli 1935.

Ministerialbok: https://www.digitalarkivet.no/kb10111708100276

Klokkerbok: https://www.digitalarkivet.no/kb20050315010594

Ministerialboken har nok den tydeligste håndskriften, og jeg synes det står "Haugetun" med strek over u'ene. I klokkerboken synes jeg heller det står "Haugestein".

Er det noen som kjenner denne plassen i Lørenskog? Jeg har ikke klart å finne noe sted, gårdsbruk eller plass med lignende navn. Jeg finner Haugstein i Enebakk, men det er vel litt langt unna når dødsfallet er i registrert i Lørenskog og ikke i Enebakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går tydeligere fram av dødsfallprotokollen?  Du kan jo be om at det gjøres oppslag, siden materialet er klausulert.

«For bestilling av oppslag i klausulert materiale, eller spørsmål som gjeld rettar og faglege spørsmål kan du bruke skjema. «

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anne-Lise! Da har jeg blitt kjent med en ny kilde i dag - og dagen har altså ikke vært bortkastet!

Jeg leter videre for å se om jeg kan finne ut hvilket av de to alternativene det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt i adressebøkene? (Du finner dem på nb.no)
Jeg vet ikke hvor etablert/registrert han var, men det kan jo tenkes at han finnes i adressebøker fra 1930 til 1935?

Jeg har ikke funnet noen dødsannonse/kunngjøring/proklama, men det kan også være et spor.

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Forstørrer klokkerboken og leser Haugestein 

Takk, Leif. Jeg er helt enig i at det står Haugestein i klokkerboken. Problemet er bare at jeg ikke synes det står det samme i ministerialboken. Og da er det vanskelig å vite hvilken plass som er den riktige. Men godt å få bekreftelse på at jeg leser riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Har du søkt i adressebøkene? (Du finner dem på nb.no)
Jeg vet ikke hvor etablert/registrert han var, men det kan jo tenkes at han finnes i adressebøker fra 1930 til 1935?

Jeg har ikke funnet noen dødsannonse/kunngjøring/proklama, men det kan også være et spor.

,

Takk for godt forslag, Lars! Jeg har lett en del i adressebøkene, både for Oslo og Aker, men finner ham ikke der, hverken i 1934/35 eller i årene før. Jeg vet at han i mange av disse årene var i klammeri med politiet og har sittet i fengsel en del perioder. Jeg tror derfor det blir vanskelig å følge han gjennom adressebøkene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket dødsfallsprotokollen til mor Else Emilie.

Hun døde i 1925, men det står ikke bosted på noen av barna.

https://media.digitalarkivet.no/view/27278/211

Aftenposten, tirsdag 14. juli 1925 (nb.no)

image.png.a99b5ee93e0787c3fb855b2d17339739.png

Det var sønnen hennes Henry M. Tønder som meldte dødsfallet.

Han bodde sammen med moren og faren i Fjellgata 49 i flere år.

Det virker som om familien bodde mange steder.

Faren døde i Collets gate 54 i 1939:
https://www.digitalarkivet.no/view/433/pc00000004124235

Henry Tønder hadde også sine runder med politiet, men alt dette vet du sikkert.

PS!

Moren meldte seg ut av statskirken i 1909 og ble adventist:

https://media.digitalarkivet.no/view/3941/329

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Lars!

Ja, dette er ting jeg visste fra før, men det er alltid godt å få et nytt blikk. Broren Georg, som flyttet til USA, hadde også en runde med politiet før han drog. Og konen, Rakel, hadde sittet inne flere ganger før de giftet seg. 

Jeg vil regne med at det ikke var noe å arve etter Anders Johan heller. Så det er liten sjanse for at bosted til barna står i dødsfallsprotokollen for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristian_Vestli skrev:

Ja, dette er ting jeg visste fra før, men det er alltid godt å få et nytt blikk. Broren Georg, som flyttet til USA, hadde også en runde med politiet før han drog. Og konen, Rakel, hadde sittet inne flere ganger før de giftet seg. 

Det er mye trist her, men det er jo slike historier som det er spennende å grave i.

Dødsårsaken til Peder Mikael er jo også spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne familien har fått sin skjerv av vanskeligheter gjennom årene. Og du kan tro jeg har undret meg over den dødsårsaken. Men det er kanskje nettopp derfor jeg forsøker å finne ut mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kristian_Vestli skrev:

Ja, denne familien har fått sin skjerv av vanskeligheter gjennom årene. Og du kan tro jeg har undret meg over den dødsårsaken. Men det er kanskje nettopp derfor jeg forsøker å finne ut mest mulig.

Du finner mye interessant ved å google dødsårsaken.

Det forteller nok en del om hans "tilstand" og skjebne.

Jeg fant et par ekstra saker ved å bruke "Mikal". Mulig du har dem, men likevel:

Morgenbladet, fredag 14. august 1908

image.png.f4fd996aa9bce85a3347075be29d1244.png

Social-Demokraten, lørdag 15. august 1908 (nb.no)

Finmarken, onsdag 2. september 1908 (nb.no)

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider