Gå til innhold
Arkivverket

Far fra Sveits

Else-A. J. Lillefuhr
 Del

Recommended Posts

Hvordan er arveloven i Sveits. Får barn i Norge vite om faren dør? Han står som far på dåpsattesten. Det er opprett sak om farskapet i Norge, så alle papirer er sendt til Sveits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en jurist som kan sveitsisk rett må svare på. Jeg er verken advokat eller har greie på sveitsisk rett.
Men så vidt jeg kan se ut fra et raskt nettsøk vil det potensielt være avhengig av i alle fall om

• faren er norsk statsborger
  • sveitsiske myndigheter har akseptert dokumentasjonen på at vedkommende er far til barnet
  • faren har skrevet et notaroppbevart testamente
  • hvis testamente ikke er skrevet, eller oppbevart privat, hva arvingene vet og gjør
  • hva slags offentlige rutiner (hvis noen) som finnes for å automatisk varsle arvinger
  • muligens hvilken kanton faren bodde i

Hvis faren er norsk statsborger ser det ut for meg som om den norske ambassaden vil bli varslet, og jeg regner med at norske myndigheter vil kontakte registrerte arvinger.
Hvis sveitsiske myndigheter har avvist dokumentasjon på at vedkommende er far til barnet, vil barnet ikke arve med mindre faren har skrevet barnet inn i et testamente.

Hvis sveitsiske myndigheter har mottatt dokumentasjon på at vedkommende er far til barnet, men ikke avgjort om dokumentasjonen er tilstrekkelig, er det antagelig noen tidsfrister for hvorvidt barnet kan arve. (Personen kan være død før sveitsiske myndigheter mottar dokumentasjonen.)

Hvis det foreligger et notaroppbevart testamente hvor barnet er nevnt, er det sannsynlig at notaren eller de andre arvingene, eller den som de andre arvingen utpeker til å midlertidig forvalte boet, har plikt til å varsle.

Hvis det foreligger et notaroppbevart testamente hvor barnet ikke er nevnt, er det mulig notaren har plikt til å undersøke om sveitsiske myndigheter har registrert andre arvinger.

Hvis det foreligger et privat oppbevart testamente, eller ikke noe testamente (70% av folk som dør i Sveits har ikke opprettet testamente) ser det ut som om det normalt er arvingene som foretar et privat skifte. Hvis arvingene ikke vet om barnet spørs det hvor mye automatikk som er lagt inn i de offentlige systemene for å informere alle arvinger, hvis noen. 

Hvis sveitsiske myndigheter har godkjent dokumentasjon på at vedkommende er far til barnet, vil det være avhengig av hva slags automatiske rutiner som (de lokale?) myndighetene har for å varsle arvinger.

Hva som skjer etter et dødsfall i Sveits er visstnok litt avhengig av avdødes kanton, og jeg vet ikke om forskjellene også gjelder.

Norge har visstnok en konvensjon med Sveits angående betaling av barnebidrag. Jeg kjenner ikke til innholdet.  Dersom barnet mottar barnebidrag fra faren i Sveits øker nok sjansen for at barnet (ved foresatte) blir varslet. Om ikke annet ved at barnetrygden stopper. Men siden jeg ikke vet hva avtalen med Sveits går ut på, vet jeg heller ikke om det skjer en automatisk omorganisering fra barnetrygd til barnepensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider