Gå til innhold
Arkivverket

Dette gjelder en person som har vært innsatt - kriminalomsorgen i Oslo 1923- i alle fall 1926. Han var på Bredtvedt i Trondheim i alle fall i 1936.

Tove Karin Hay
 Del

Recommended Posts

Det som er mest interessant - er når han døde og hvor han ble gravlagt. Om han kom ut fra Bredtvedt asyl igjen og når. Kunne også vært greit å kunne fortelle hans etterkommere i Kiruna, Sverige - hva han hadde gjort som gjorde at han kom i kriminalomsorgens forbryter-albumm ved Oslo Politikammer . Er meg fortalt at hans sønn Åge Bernhoft var så sint på faren at han ikke ville ha arven etter han!

Forbryteralbum I, nr. 23: Forbryteralbum 1925-1926. Fangenummer 19759 - Aagaard Marinius Antonius Bernhoft - f. 11.03.1882

Forbryteralbum I, nr. 22: forbryteralbum 1923-1925. Fangenummer 19232 - Marinius Antonius Aagaard Bernhoft -  f. 11.03.1882

Forskjellige fangenummer?? Disse to opplysningene om han  fant jeg på digitlarkivet.

Om det er han selv som har snudd på navnet kan jo være. Han brukte Marius på et kort med bilde av seg fra oppholdet på Bredtvedt.

Er det noen mulighet å finne - i alle fall hans død og hvor han ble gravlagt?

Med vennlig hilsen - Tove Hay (slektsgransker)

Tromsø 5. januar 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke dødsfallet, men begravelse:

12.04.1945 Fritt Folk: Østre gravlund: Baker Marius Antonius Bernhoft Aagaard kl. 12. 

Lysn. Bl. 05.04.1946: Enhver som har noe å kreve etter avdøde baker Marius Antonius Aagaard Bernhoft, Edv. Stormsgate 1, Oslo, må melde kravet til underskrevne skifterett 

Fra 1916-1929 er han omtalt i Polititidende gjentatte ganger- Løsgjengeri. ulovlig brennevinssalg, men mest simpelt tyveri, et grovt tyveri og et innbruddsforsøk. https://www.nb.no/search?q=%22%20marinius%20bernhoft%22~3&mediatype=tidsskrift&sort=dateasc  Du kan klikke deg inn på hvert tidsskrift og manøvrere fra treff til treff ved å klikke på forstørrelsesglasset oppe til høyre. 1935-39 er sperret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du e jammen god! Forsøkte å få komme inn i "Fritt Folk" for å se - men fikk ikke tilgang.

Og så fant du ca. dødsdagen også. Og i tillegg bostedsadressen. Kan man ønske seg mer da? Ser at det var hentet på Digitalarkivet.

Ser ut som han sluttet med tyveriene og begynt som baker - som han jo hadde utdannet seg til - i 1900 Tromsø.

Da skjønner jeg at han kom seg ut fra Bretvedt asyl ved Trondheim.

Han var også "bagersvend"d i 1915 og 16 i Drammen. Har bilde av han med flere der laget som jule- og nyttårskort. Kanskje deet kunne være hos Bøhms Bakeri på Bragernes torv. De hadde bestått i 100 år da de gikk konkurs i 1997.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tove Karin Hay skrev:

Du e jammen god! Forsøkte å få komme inn i "Fritt Folk" for å se - men fikk ikke tilgang.

Og så fant du ca. dødsdagen også. Og i tillegg bostedsadressen. Kan man ønske seg mer da? Ser at det var hentet på Digitalarkivet.

Ikke ca, men ganske nøyaktig 5. april 🙂

Bostedsadresse Edv. Storms gate 1, Oslo.

Pilestredet ved Edvard Storms gate. - Oslo Museum / DigitaltMuseum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så det da jeg åpnet og tok ut at datoen var 5. april. Så har du funnet bilde av området. Vet du hvilke av disse husene som er Edv. Storms gt. 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tove Karin Hay skrev:

Ja, jeg så det da jeg åpnet og tok ut at datoen var 5. april. Så har du funnet bilde av området. Vet du hvilke av disse husene som er Edv. Storms gt. 1?

Nei - det kjenner jeg ikke til. 
Men hvis du googler gata, finner du 5 og 3, og da lå sikkert 1 på hjørnet.
Bebyggelsen er veldig endret siden 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Nei - det kjenner jeg ikke til. 
Men hvis du googler gata, finner du 5 og 3, og da lå sikkert 1 på hjørnet.
Bebyggelsen er veldig endret siden 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - takk skal du ha. Huset er vel borte. Skal gjøre som du sier.

Det føles overveldende med alt jeg har fått svar på - på få timer. Har ikke spurt om hjelp på noen forum før. Det ser jeg nå at kan lønne seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Lars. Har vært inne og sett tidligere. Faktisk funnet personer jeg holder på med - så ja det skal jeg driste meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider