Gå til innhold
Arkivverket

Rasmus Johnsen, født 1819 i Meldal

Ove Mule
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer ikke med rimelig sikkerhet å finne  hvem som var opphavet til Rasmus Johnsen. Første gang jeg finner noe om ham er når han gifter seg i 1844 med Kari Engelsdatter fra Gjedebo i Fannrem/Orkland/Orkdal. Hans far er Jon Andersen som er ført som husmann på Rømmesmoe.  https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001113317

• Engel Rasmussen, f. 1847

Rasmus gifter seg pånytt i 1860 med Ane Sivertsdatter født 1829, opprinnelig fra Børsa. Hans far, Jon, bor fortsatt på Rømmesmoe https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000344487. Rasmus får tre barn med Ane:

• Karen Rasmusdatter, f. 1864-01-14
  • Sivert Martin Rasmussen, f. 1866-05-13
  • Ane Rasmusdatter, f. 1867-08-13

Ane Sivertsdatter bor som enke på Klevan ved folketellingen i 1875. Rasmus må mao være død. Det er oppgitt flere fødselsår på Rasmus, 1818-1821.

1. Hvem var hans foreldre. Hvem er denne Jon Andersen på Rømmesmo
  2. Hvor og når ble han født
  3. Når døde han
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Jon Andersen Retsel med familie som flytter fra Meldal til Orkdal i 1836. Han har en sønn Rasmus Johnsen, 17 år:

Sør-Trøndelag fylke, Meldal i Meldal, Ministerialbok nr. 672A07 (1829-1860), Inn- og utflyttede 1836-1841, Side 246
https://media.digitalarkivet.no/view/2395/211

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Jon Andersøn Retsel er òg kalla Resellgjerdet. Han har sønane Anders (f. 1815), Nils (f.1819) og to bla Rasmus (f. 1819 og 1821) med kona Ane. Ho er dels kalla Nilsdotter og dels Amundsdotter.

No gjeld ikkje dette garden Resellgjerdet, for der var det ingen med dette namnet, men plassen Skulgjerdet, utskild frå Litjstuggu Resell som bustad for skulehaldar Anders Jonsson f. Ulberget. I Meldalsboka band 4, s. 356-7, finn ein litt om skulehaldaren og om sonen Jon som reiste til Orkdal og slo seg ned på Rømmesmoen. 

Her er òg omtala sonen Rasmus f. 1821 som døyde tre månadar gamal, men det var Rasmus Rasmus f. 1819 (d. 29. mar 1820). Rasmus f. 1821, oppkalla etter broren som skikken var, levde da opp, og er nok han du er på jakt etter.

Endret av Håvard Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Håvard og Grethe. Utflyttingsinformasjonen var ny for meg, men er en viktig brikke. Jeg ser at Marit, f. 1824 ikke er med i den oversikten. Informasjonen fra Meldalsboka utfyller disse opplysningene. Så her er det nok riktig "Jon Andersen" vi har med å gjøre. Og at han har en sønn som heter "Rasmus" og flytter med er også ganske klart. Alder på Rasmus oppgitt i utflyttingen samsvarer også med Rasmus født 1821.

Det viktigste var å lokalisere hvor Rasmus og Jon kom fra. Ser fra disse kildene at jeg kan jobbe videre med familien bakover. Noe som gjenstår er å finne når min Rasmus døde. Som nevnt må det ha vært mellom 1867 og 1875 ..........

Takk igjen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider