Gå til innhold
Arkivverket

Wilhelm Hendrik, fødsel/dåpsoppføring 1831

Arnt Spildrejorde S.
 Del

Recommended Posts

Jeg tror jeg endelig har funnet riktig Wilhelm Henrik J. Rasch oppgitt som far til Bertine Wilhelmine Rasch (f. 1859). 
Oppføringen ligger i Loppa sokneprestkontor, SATØ/S-1339/H/Ha/L0003kirke: Ministerialbok nr. 3, 1820-1848, s. 62-63 

Jeg klarer lese navnene Berith Maria Pedersdatter, Henrik Jacobsen og Axel Rask i kolonne for foreldre, men er det noen mer erfarne som klarer å tyde øvrig håndskrift både i kolonnen for dåpsdato og foreldre? Føler et ekstra behov for kvalitetssikring ettersom det her forekommer to mannsnavn. Legger ved skjermdump fra oppføringen jeg har lenket til.

46vilhelm_d.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med diverse usikkerheter:

2 | 9 Januar 1831 | uægte Barn Wilhelm Hendrik | Hjemd. [hjemmedøpt] af Anders Jacobsen con. [konfirmert, dåpen bekreftet] i Loppen Kirke den 31te Juli[?] | Enken Berith Marie Pedersdatter kone[?] efter[?] Hendrik Jacobsen, som Barnefader udlagdes Axel Rask, som tilstod at være barnets Fader | Hendrik Pedersen Olderfjorden [??] Morten Rasmussen Frak[?]fjorden Peder Olsen Bogen Kone Rachel Andersdatter Bogen Pige Berthe Sørensdatter Loppen |

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til nesten det samme, det var et par ord jeg ikke klarte å tyde, men jeg er nokså sikker på at du har fått dem riktig, Even.
Syvende kolonne er tom, men i åttende kolonne står det noe jeg bare delvis har fått til å tyde.

"Begges første

Leiermaal

[samt?] [siden? eller uden? eller vides?]

at [...?] [...?]
[...?]"
Hva får du ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Inger Hohler skrev:

Hva får du ut av det?

Hei, Inger.

Beklager sen respons, – jeg leser:

Begges

første Lei-

ermaal

samt uden

at være be-

slægtede

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.