Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåp for barn "Eilert Olaus Midelfart" i kronologisk liste fra Ørland sogn 1781

Petter_Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på om noen kunne tenke seg å hjelpe meg med å "tolke" dåpsposten for barnet "Eilert Olaus Midelfart??" i kronologisk liste fra Ørland sogn 1781.

Jeg er interessert i alle opplysninger - navn på både foreldre og faddere.

Link til kilden: https://media.digitalarkivet.no/view/16160/48    (oppe til venstre)

Kan det være noen som helst mulighet for at dette er samme person (Ejlert Pedersen) som dukker opp i en konfirmasjon i 1799 og i folketellingen i 1801:

1799 Konfirmasjon            (Hellem, Ørland) (digitalarkiv Link) (Kirkebok original - nest øverst til venstre Link)

1801 Folketelling               (Hollem, Ørland) (digitalarkiv Link)

Jeg finner ingen andre dåpsbarn i Ørland fra denne tidsperioden (1782 +/- 5 år) som heter noe i nærheten av Eiler*/Eller*/Ejler*/Eyle*

Hilsen Petter

Dåp Eilert Olaus Midelfart.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1781

d 9d [dvs. den 9.de Junii ut fra forrige side]

Døbt Sr Helchans og Konens Barn No [dvs. Nomine] Ejlert Olaus

Medelfart, Test: Frue Holtermann, Jomfru Helchan

Chanchelie=R: [dvs. Kanseliråd] von Hadelen, Comerche:Raad Holterman

Hr[?] Arnetz[? Jeg ville forventet Arentz, men leser Arnetz. Det er også et navn, men jeg kjenner det ikke fra Trondheim på den tiden.]

Endret av Inger Hohler
understrekinger
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei Inger!

Tusen takk for hjelpen med å tyde teksten!

Dette høres jo ut som noen ganske fornemme personer. Er Helchans et etternavn/familienavn?

Det er vel svært usannsynlig at denne sønnen dukker opp som tjener på en gård når han er 20 år gammel, og at dette er samme person som "min" Eilert. Da er jeg like langt og må trolig lete i andre kirkesogn. Jeg vil imidlertid ikke tro at han har reist så langt før han ble konfirmert så det er rart hvis han ikke finnes i et av nabosognene.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt korreks:
Cancelie-R
Commerce-Raad Holterman
Hr. Arnet

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider