Gå til innhold
Arkivverket

Oslo, Hammersborg fattighus, død 1806: Jørgen Christiansen Kindt? Hvem var han - får ikke knyttet ham til de andre "Kindt'ene" på Hammersborg......

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

I transkribert tilstand: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002331506

og i original (venstre side, 2. i 1806): https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020397

Æh:

Om han ikke var sønn av Johan Peter Christiansen Kindt (død etter 1784 og før folketellingen 1801 - begravelse ikke funnet(*))

og Else Jørgensdatter - død samme sted året etter.

Transkribert: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002331894

og i original (høyre side, nest siste under "August" (31/8)): https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020400

(*) noen andre som har funnet begravelsen hans?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fadderen i Aker 1798 har jeg kun funnet som fadder - aldri som brudgom, far eller pårørende. Men er alltid på jakt etter mer informasjon...

Ellers har jeg funnet en Christian Rasmusen Kindt - men han er uaktuell fordi han døde allerede i 1773.

Og en Christian [Hartmansen] Sommer Kindt - som ble "Kongl. told og consumptions kasserer" i Risør. Riktignok født i Christiania ca1748, men jeg har kun funnet barn født di Risør ca 1780-ca1793. Ikke umulig, men...

OG er Christian [Christiansen] Sommer Kindt sønn av foregående og født i Risør. Og uaktuell fordi han er for ung.

- - -

Når jeg lurer på om det kan være Johan Peter som er faren, så er det dels fordi han (og familien) bodde på Hammersborg (i tre generasjoner), dels fordi kona var en Jørgensdatter og derfor KUNNE være "oppkallingsgrunn" for den eneste Jørgen  jeg (foreløpig) har funnet i slekta,

OG fordi de to av hans barn som jeg har sett med patronymicon har brukt "feil" patronymicon.

En ble konfirmert som en Johannisdatter, en annen ble viet som en Johannisdatter, men fikk barn som Ols- eller Olavs- eller Olausdatter (om ikke transkribenten har rett i ett av tilfellene: Clausdatter (men jeg synes ikke det står det i originalen.)

Så Jørgen KAN ha brukt "låst" patronymicon - det ble jo moderne senere - eller han kan ha vært "rar" - det var vel ikke vanlig å dø på fattighus (hvor moren?? døde året etter før) i en alder av 22 år?

Men det ER et skudd i mørket, jeg ser det...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2024 at 5:52 PM, tom askerøi said:

Jørgen KAN ha brukt "låst" patronymicon - det ble jo moderne senere - eller han kan ha vært "rar" - det var vel ikke vanlig å dø på fattighus (hvor moren?? døde året etter før) i en alder av 22 år?

Nei, det var ikke vanlig å dø tidlig på fattighus for en ung mann. Den mest sannsynlige årsaken var at han hadde en sykdom som gjorde det umulig for ham å arbeide.

Det var mange slike sykdommer å ta av, og de fleste av dem ble man ikke 'rar' av. Hvis han var så 'rar' at han måtte bo på fattighus som 22-åring, ville det rimeligvis ha vært en verge eller familiemedlem som gav opplysninger om navn og alder, ikke ham selv. Han var uansett ikke fullmyndig som 22-åring, når myndighetsalderen var 25 år. Hvis du har plassert ham i riktig familie levde jo moren lenger enn ham, så han var ikke alene i verden.

Hvis du ikke har funnet noen dåp i Risør kan det bli vanskelig å bevise eller motbevise at Jørgen Christiansens Kindt var sønn av Christian Hartmandsen Kindt. Skiftene for perioden da han døde ligger i alle fall ikke digitalt tilgjengelig, hvis de finnes. Men jeg har liten tro på at Jørgen Christian var fra denne familien. De ser ut til å ha hatt penger også rundt 1808. Tollkasserer Christian eller Christen kjøpte i alle fall fast eiendom i 1803, og døtrene satt ganske bra i det som voksne.

Hvis faren het Johan Peter Christiansen Kindt, ville ikke Johannisdatter vært direkte 'feil' navn på døtrene. Johan er kortformen av Johannes eller Johannis. Det forekom at den som skrev ned navnet brukte en navneform vedkommende selv var kjent med. Per blir Peder eller Peter. Hans blir Johan eller Johannes, bare for å nevne noen alminnelige eksempler. Jo lengre og mer fremmedarted, desto finere. Olausdatter eller Clausdatter er vanskeligere å forklare...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser selvfølgelig alle motforestillingene. Samtidig er det pussig at en slektning i rett alder til å være hans mor - og disse to er de eneste (funnede) i slekta med tilknytning til navnet Jørgen - er på samme fattighus samtidig.

(og som for sikkerhets skyld har en ektemann som er en Christiansen Kindt).

Men, han har jo ingen etterkommere, så jeg "legger ham på is" inntil videre... (smil)

1000 TAKK for engasjementet!

Tøysingen med patronymicon kan jo også skyldes presten(e)?:

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider