Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker hjelp til å tyde avsnitt 52 fra pantebok nr. 16, side 888

Jonas G. Arnesen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Er dette riktig forum å spørre hvis man har behov for å tyde gamle kilder fra Arkivverket? Vi mottar mange henvendelser og spørsmål om dette, og jeg har forstått det slik at Arkivverket kun tyder kilder i de sammenhenger der det er behov i forbindelse med en rettslig avklaring? Det hadde vært nyttig å vite hvor man kan henvende seg hvis det er behov for å tyde kilder i andre sammenhenger.

Hvis dette er riktig sted å spørre så ønsker vi gjerne hjelp til å tyde avsnitt 52 fra pantebok nr. 16, side 888. https://media.digitalarkivet.no/view/13438/446. Vi klarer å tyde enkelte ord innimellom, men vi forstår ikke nok til å få en tydelig sammenheng i det som står.

På forhånd takk for svar.

Med hilsen

Jonas G. Arnesen

Nord-Odal kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tge. [eller Tgl., jeg kjenner ikke forkortelsen] Dok. [?]

Undertegnede eiere av Stens og Saløsts

skoger i Nordre Odalen erklærer hermed

at vi intet har at indvende, men gir vart [skal vel være vårt] minde og samtykke til, at eierene av Sands sæteren, d'herrer Ole E. Tangen og kirkesanger I. A. Hall legger ut

det meste av den nævnte sæteren tilhørende og inngjærede sætervold, og at der i stedetfor gjærde opsettes merke-

stener eller merkeröiser, som tydelig viser hvorlangt

nævnte sætervold strækker sig. De nærmeste eiere eller deres etfermænd skal dog naarsomhelst være berettiget

til igjen at indgjerde det hele, og vi eller de som efter

os[?] maatte være eiere av Stens og Saløsts skoger for-

pligtet til paa forlangende at avgi de dertil nødvendige

gjærdematerialer til nyt gjærdes opsættelse og ved-

likehold. I mellemtiden forpligter vi os til at avgi

de materialer som trænges til gjærde som den mindre del

av sætervolden som eierene ønsker at beholde ingjærdet,

og til vedlikehold av dette gjærdet. Den eierene av nævnte

sæter tilkommende ræt til materialer til ny opførelse  

og vedlikehold av sæterhusene gjælder også fremdeles

som hittil. Nordre Odalen 13. mai 1911 Julius

Saløst, Arnt O. Saløst, O. Finsen, Marin Stein. Ovenstaaende

kontrakt vedrører gr. nr. 13 br. nr. 1 Stein av skyld

mark henholdsvis 3,62, 0,74, 3,21, 3, 76[?], 2, 37, 3, 79

[over denne linjen og under forrige linje er tilført: ...[?] 9,69, gr. nr. 14 br. nr. 1, 2, 3, 5, 6 og 7 Saløst av skyld ...[?]]

Samtlige eiendommer i Nordre Odalens tinglage.

Endret av Inger Hohler
lagt inn lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for raskt svar!

Dette var til utrolig stor hjelp!

Vi mottar mange henvendelser og spørsmål om å tyde gamle kilder tilsvarende denne. Kan jeg tipse de som spør om å bruke dette forumet?

Hilsen Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids tipse, men det er begrenset hvor mange vi kan hjelpe. Denne skriften var veldig grei for en som har noen år på baken, det var alminnelig løkkeskrift og ganske pent skrevet. Det var ingen store blekkflekker, avrevede hjørner etc. og ikke gotisk skrift eller blanding av skrifttyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding - dette var veldig nyttig. Godt å vite at dette kan være en mulighet, men jeg har forståelse for at det er begrenset hvor mange henvendelser det er mulig å håndtere. Jeg ser nå ikke for meg at det vil rase på med henvendelser, men det er uansett godt å vite hvor det kan være mulig å spørre om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider