Gå til innhold
Arkivverket

Et skremmende eksempel på feil i den transkriberte kirkeboken for Hamar i 1886


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jeg søkte etter vielsen til Engebret Antonsen Norby i 1886. 

Dette fant jeg på Digitalarkivet:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000003380744

 

I følge denne opplysningen ble han gift med Hilda Konstance, men det ble han altså IKKE!!

 

Går vi inn på originalkilden, så finner vi dette: 

Vang prestekontor, Hedmark, SAH/PREST-008/H/Ha/Hab/L0012: Klokkerbok nr. 12, 1878-1889, s. 184
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070118350335
 

Altså helt andre opplysningen om bruden, og dette er riktig! Engebret ble gift med Ingeborg Mikkelsdatter. 

 

Dette er er nok et eksempel på at vi ALDRI kan stole på transkriberte kirkebøker.

Endret av Lars.O.Wangensteen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars. Det finnes kanskje tusenvis av slike grove feil som dette, men hvis du ser hvem som har skrevet av bøkene - AMF - er det lettere å fortstå hvorfor. Dette er mennesker uten norskkunnskaper... For en tid tilbake ble det satt igang en stor dugnad for å rette opp i dette, iallfall i Trøndelag. Hvordan det er i resten av landet vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det finnes tusenvis, men jeg vet også at disse opplysningene blir kopiert ukritisk av uerfarne slekts-granskere og spredd videre til andre. Hvorfor fikk AMF dette oppdraget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det kan du saktens spørre om. Det er iallfall som du sier ganske så kritisk når dette blir brukt som fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Jostein Løkken skrev:

Hei Lars. Det finnes kanskje tusenvis

 

Nei - det er feil.  Ikkje tusenvis.  Eit rimeleg overslag fortel at det er om lag 10 millionar feil i AMF-registreringane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk vel ikke AMF oppdraget, de ba vel om å få tilgang til kirkebøkene, eller hadde det fra før av, og avtalen var vel at da skulle Digitalarkivet ha kopier av det transkriberte.

Vi kan klage så mye vi vil, men veldig mye er også riktig og til stor hjelp for mange av oss.

Jeg er overlykkelig over dette, men sjekker alltid mot kirkebøkene og har greid å ta livet av utrolig mange slektninger, funnet barn jeg ikke visste om, og funnet ut når

personer giftet seg som jeg ikke orket å lete etter tidligere. For meg har transkriberingen vært et utrolig stort pluss.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det antagelig er veldig dumt spørsmål fra en som ikke vet så mye  , men hva er AMF i denne sammenhengen  ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Jeg vet det finnes tusenvis, men jeg vet også at disse opplysningene blir kopiert ukritisk av uerfarne slekts-granskere og spredd videre til andre. Hvorfor fikk AMF dette oppdraget?

AMF har aldri fått et oppdrag fra Arkivverket. AMF tok kontakt og ønsket å transkribere norske kilder. Dette er noe som strengt tatt hvem som helst kan gjøre.

Ved at man inngikk et samarbeid, sikret Arkivverket seg at man fikk kopi av de registreringer som ble gjorde. Strengt tatt er det opp til oss selv om vi ønsker å publisere dette eller ikke på Digitalarkivet. Vi er ikke pålagt å publisere dette. 

Vi har f.eks ikke publisert transkriberinger fra AMF der vi allerede hadde registreringer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bjørn Andreas Johansønn Løkken skrev:

Her kommer det antagelig er veldig dumt spørsmål fra en som ikke vet så mye  , men hva er AMF i denne sammenhengen  ? 

A = Ancestry

M = MyHeritage

F = Familysearch

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er vel et spørsmål om hvor nøye den enkelte slektsgransker er.  Mange har nok problem med originalteksten og må ty til en eller annen avskrift, men det tar tid.  Uten kontroll har jeg aldri brukt det som står i disse avskriftene.  Men når jeg står fast og ikke finner frem, hender det at jeg bruker avskriftene for å få et tips, som jeg kan gå videre med, så hjelp har jeg hatt.  Men alt må kontrolleres!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at AMF av og til dukker opp i ulike tråder - som regel med negativt fortegn. Og dét vel sånn sett forståelig. Jeg er heller ikke udelt begeistret for Mark Zuckerberg, Bill Gates, Steve Jobs og Reed Hastings og andre som skamløst forsyner seg fra min lønningspose. Samtidig bruker jeg daglig både Instagram, Microsoft, iPhone og Netflix. Og sånn er del vel også med AMF for oss som kan føre opp kirkebøker på lista over personlig dop...

 

I den anledning syns jeg det er verdt å minne meg selv på at uten mormonkirken (som AMF springer ut fra) hadde vi vært betydelig dårligere stilt hva gjelder tilgang til kildemateriale - både gammelt og nytt.For øvrig er vel det meste sagt tidligere i tråden. 

 

Jeg er av den oppfatning at jeg hele tiden bør minne meg selv på at det ikke er min jobb å være kildepoliti, og min brors vokter (pun intended). Rabiat slektsforskning har eksistert siden spiren til det første slektstreet tittet opp fra jorden - den gang da Metusalem fremdeles gikk med bleier - og rabiat slektsforskning vil eksistere til det siste slektstreet blir hugget ned. (Sjekk i Bibelen - der er de usedvanlig kreative hva gjelder genealogi).

 

Det siste vi hørte til slikt var vel da den nye amerikanske langrennskometen, Sophie Laukli, på riksdekkende TV kunne fortelle at hennes norske far hadde fortalt at hun var etterkommer av Harald Hårfagre (noe selvfølgelig alle villfarne slektsgranskere også er...).

 

Selv har jeg tatt opp igjen litt seriøs kirkebokpløying, etter flere års fravær, og jeg må si at tilgangen til mengden av hysterisk dårlige transkriberinger både har gjort det enklere og mer underholdende å lete opp informasjon om for lengst avdøde slektninger. Jeg har funnet interessante steder i Solør som Qvosteren, Grice og Østbød. Men jeg har også funnet innføringer i kirkebøkene med noen få tastetrykk, der jeg før har sittet i timevis for å lete gjennom side etter side etter side med den norske prestestands mer eller mindre forståelige håndskrifter og ofte helt  personlige oppfatning av hva som er god rettskriving.

 

Jeg syns det er på sin plass å gi både AMF og Steve Jobs litt kredd for alt de bringer oss av apper og transkriberinger, selv om de forsyner seg av penga våre også. Det koster å gå på skitur i marka også.

 

Morten

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når jeg fikk forklaring på hva AMF er og hva det betyr i denne sammenhengen så kan jo jeg også slenge inn en meningsytring i forhold til disse elendige transkriberinger som er foretatt av AMF .

 

Det er mildt sagt mye vannvittig dårlige transkriberinger som er foretatt , men hvis man ser på problemet slik som @Morten Aasberg og @Anne Hildrum er innom så kan man jo også forsøke å se litt postivt på det .  " Åkkesom " de ofte komiske dårlige transkriberinger  har i nær sagt utrolig mange tilfeller gitt meg en god latter samt frustrasjon , men de har også , noe som er viktig å påpeke , og som er hevet over enhver tvil  hjulpet meg / satt meg på riktig spor til å finne innføringer som fødsler - konfirmasjoner - vielser - og jordfestelser i ministrialbøkene og klokkerbøkene hvor presteskapet i norsk samtid hvor flere i dette presteskapet med sine håndskrift's kvaliteter er som nær sagt uleselige og uforståelige  .

 

Bruk disse elendige transkriberingene for hva det er verdt , men sjekk dem alltid opp mot orginalkildene .

 

Summa sumarium har transkriberingene som ligger ute spart meg for mye tid , og det er meget vesentlig i mitt slektsarbeid da mine skriverier / forfatterskap  går hånd i hånd med søk i kildene . 

 

Men når det er sagt så er det en ting som er et helvete på jord for å bruke godt norsk språkbruk og det er å finne skipsmanifester , der sliter jeg noe aldeles forferdelig nettopp i forhold til dårlige transkriberinger og der finnes det intet som jeg kan se som kan sette meg på riktig spor , men heldigvis er det gode og dyktige hjelpere på dette forum som trør til når det trengs . 

 

Og når man da er inne på hjelpere vil jeg samtidig berømme de på tydeforumet som imponerer meg til de grader og som hjelper til med å tyde disse fødsler , vielser , gardsnavn og hva det måtte være av presteskapet sine diverse håndskrifter av ymse kvaliteter . Jeg nevner ingen navn på disse dyktige menneskene  , men de vet da godt selv hvem jeg sikter til inne på tydeforumet , og kan hende de også ser på disse elendige transkriberingen som noe som sette dem på riktig spor i de aller vanskeligste tilfellene . 

Endret av Bjørn Andreas Johansønn Løkken
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2024 den 12.41, Lars.O.Wangensteen skrev:

Jeg vet det finnes tusenvis, men jeg vet også at disse opplysningene blir kopiert ukritisk av uerfarne slekts-granskere og spredd videre til andre. Hvorfor fikk AMF dette oppdraget?

 

Antagelegvis fordi ein elles ville ha måtta vente nokre tiår på at nokon annan tok jobben.

 

Det trengst mange til å rette alle feila i AMF-databasane, så om du har tid og mogelegheit er det berre å melde seg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2024 den 15.24, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

AMF tok kontakt og ønsket å transkribere norske kilder. Dette er noe som strengt tatt hvem som helst kan gjøre.

Ved at man inngikk et samarbeid, sikret Arkivverket seg at man fikk kopi av de registreringer som ble gjorde.

 

Var det ikkje slik at dette var ein avtale der AMF fekk lov til å bruke Arkivverket sine skanna bilete på sine eigne nettsider, mot at Arkivverket fekk lov til å publisere AMF sine databasar i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo med det blotte øye at det er erfarne slektsforskere som har kommet med sitt syn i denne tråden, og de fleste er positive til at AMF tok jobben med dette.

Men nå er det slik at vi som er drevne vi har den egenskapen at vi i alle sammenhenger dobbeltsjekker opplysningene vi finner.
 

Det var ikke dere jeg ville gi eksempelet til, men alle de som en og blir nybegynnere.

De forstår IKKE at de opplysningene de finner ikke nødvendigvis ikke er korrekte, og det står ingen steder feks her https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000003380744  at dette er ruskende feil og at det ikke er kontrollert og kvalitets-sikret.
En nybegynner, eller en uerfaren som har litt dårlig tid, vil kunne spre dette videre ukritisk

 

Jeg holder kurs for nybegynnere, så dette vet jeg alt om

 

Etter min mening skulle det vært et stort varseltegn ved de oppføringene som ikke er kvalitets-sikret

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting av AMF transkriberingene som er kvalitetssikret. Jeg vet ikke hvor mye arbeid det er, men kanskje det er en enkel og tydelig måte å advare at alle AMF transkriberingene ikke er kvalitetssikret på søkesiden f. eks. men nå er det dessuten feil flere steder i annen transkribering også, som ikke er transkribert av AMF , men av helt andre. Kanskje bør det legges en melding om at alle transkriberinger må sjekkes mot de aktuelle kirkebøkene/folketellingene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Var det ikkje slik at dette var ein avtale der AMF fekk lov til å bruke Arkivverket sine skanna bilete på sine eigne nettsider, mot at Arkivverket fekk lov til å publisere AMF sine databasar i Digitalarkivet?

Jeg kan ikke gå i detaljer i hva avtalen innebærer, men det jeg svart ut, var at dette ikke var en jobb som Arkivverket hadde satt bort til AMF, men et initiativ fra AMF. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I visshet om at det der ute finnes uendelig mange slektsgranskere som er mer erfarne og betydelig dyktigere enn meg, så ser jeg allikevel på meg selv som sånn passe kompetent. Allikevel finner jeg at kildebruk og kildekritikk alltid føles som en stein i skoen.

 

Mitt eget system - eller mangel på sådant - har jeg satt sammen av gaffatape og det jeg - den gangen iPaden var ny og spennende - fant av relevant informasjon fra de jeg kunne vurdere som rimelig pålitelige eksperter. Og det funker sånn passe - på den måten at både jeg, og de jeg har delt funnene mine med har kunnet finne tilbake til primærkildene (der de finnes) uten nevneverdige problemer.

 

Men hva som er kildekritikk og kildebruk etter læreboka, har jeg til gode å finne ut av. Med sjansen for at noen ekspeditt kommer tilbake med et fange linker til relevant informasjon, så etterspør jeg hermed en god, lett forståelig og lettlest innføring i emnet fra folk som kan det.

 

På stedig leting i arkivirvaret

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten Aasberg skrev:

Men hva som er kildekritikk og kildebruk etter læreboka, har jeg til gode å finne ut av. Med sjansen for at noen ekspeditt kommer tilbake med et fange linker til relevant informasjon, så etterspør jeg hermed en god, lett forståelig og lettlest innføring i emnet fra folk som kan det.

 

Det er eit godt spørsmål ... men

 1. det er langt utanfor tema i denne tråden - du bør (kan godt) ta det opp i ein eigen tråd ("emne") i forumet.

 2a. det finst enkle innføringar (bøker) - og på eit tidspunkt (kanskje no) kjem du til at du treng meir ...

 2b. alle innføringane (bøker, digitalt) eg har sett er temmeleg svake på metodikk - og det er kanskje det du spør etter.
(det finst innføringar i metodikk generelt for historiefaget, men dei er ikkje utan vidare til hjelp i slektsgransking).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Jeg kan ikke gå i detaljer i hva avtalen innebærer, men det jeg svart ut, var at dette ikke var en jobb som Arkivverket hadde satt bort til AMF, men et initiativ fra AMF

 

Her er hva MyHeritage skriver ved lansering av norske kilder i desember 2020

 

"Vi er glade for å kunne lansere to nye norske samlinger, Folketellingen fra 1875 og Folketellingen fra 1870. De er digitalisert i samarbeid med Arkivverket, de og 2 millioner postene i disse samlingene inneholder skanninger av høy kvalitet av de opprinnelige dokumentene."

 

Ser man bort fra feil ved transskribering, så gjør MyHeritage en formidabel jobb som kommer alle til nytte. 

Her er nyheter fra 2023

 

Vi feirer 365 historiske samlinger lagt til eller oppdatert i løpet av 365 dager - MyHeritage Bloggen

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks denne av nordmenn i Australske  fengsler med bilde og opplysninger.

 

Australia, New South Wales, fanger og bilder, 1870–1930 

NB. All tekst er ikke med pga bilde størrelse

image.png.528583fb562da46cc6dde37212884bea.png

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Jeg kan ikke gå i detaljer i hva avtalen innebærer, men det jeg svart ut, var at dette ikke var en jobb som Arkivverket hadde satt bort til AMF, men et initiativ fra AMF. 

 

Poenget mitt er at AMF ikkje ga Arkivverket løyve til å bruke databasane for å vere snille. Uansett er dette ein avtale som kjem til nytte både for AMF og Digitalarkivet sine brukarar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Jeg ser jo med det blotte øye at det er erfarne slektsforskere som har kommet med sitt syn i denne tråden, og de fleste er positive til at AMF tok jobben med dette.

Men nå er det slik at vi som er drevne vi har den egenskapen at vi i alle sammenhenger dobbeltsjekker opplysningene vi finner.
 

Det var ikke dere jeg ville gi eksempelet til, men alle de som en og blir nybegynnere.

De forstår IKKE at de opplysningene de finner ikke nødvendigvis ikke er korrekte, og det står ingen steder feks her https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000003380744  at dette er ruskende feil og at det ikke er kontrollert og kvalitets-sikret.
En nybegynner, eller en uerfaren som har litt dårlig tid, vil kunne spre dette videre ukritisk

 

Jeg holder kurs for nybegynnere, så dette vet jeg alt om

 

Etter min mening skulle det vært et stort varseltegn ved de oppføringene som ikke er kvalitets-sikret

 

Det er bra at du og andre brukar tid på å lære nye brukarar om slektsforsking, kjeldekritikk og mogelege fallgruver.

 

Treff frå AMF-databasane burde absolutt ha vore merka med raud trekant som fortel kva AMF-databasane er, at det difor er (ekstra) viktig å sjekke kjelda, samt nemner at alle AMF-treffa har direkte lenke til rett side i den skanna kjelda.

 

Det bør vel også nemnast at alle feil og manglar kan gjere det vanskeleg å få treff. At ein ikkje finn ei oppføring betyr ikkje at den ikkje eksisterer. Det kan difor vere lurt å prøve seg fram med ulike variantar av søk, og med litt kreativ søking finn ein ofte det ein leitar etter likevel. Men av og til må ein også bla seg fram på "gamlemåten".

 

Generelt burde det ha funnest ei bruksanvisning for/ innføring i korleis ein søkjer i databasane i Digitalarkivet. (For det eg veit kan det godt hende at denne allereie finst). Eksempel på ting som ikkje vil vere innlysande for nybyrjarar er at ein som regel må søkje på hendelsesår i staden for fødselsår når ein leitar etter fødde/døypte, samt at det ikkje nyttar å fylle inn patronym på dåpsborn (då må ein bruke avansert personsøk og kombinere rollene barn og far). For AMF-databasane sin del er feltet for bustad i mange tilfelle ikkje fylt ut, og i andre tilfelle sterkt forvrengt. 0 treff betyr ofte at ein søkjer på felt som ikkje er fylt ut i databasen. Får ein 0 treff kan det difor vere lurt å gjere eit tomt søk, slik at ein får sjå kva for felt som er fylt ut. (Får ein framleis 0 treff er det feil med databasen, og tid for å stille spørsmål til Digitalarkivet i forumet for transkriberte kjelder).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2024 den 13.01, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Nei - det er feil.  Ikkje tusenvis.  Eit rimeleg overslag fortel at det er om lag 10 millionar feil i AMF-registreringane.

 

Men så er det nok noen milliarder riktige registreringer "world wide" da Ivar, så ting må veies opp mot hverandre i rettferdighetens ånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Ivar Moe skrev:

 

Men så er det nok noen milliarder riktige registreringer "world wide" da Ivar, så ting må veies opp mot hverandre i rettferdighetens ånd

I DA skal det vere om lag 35 mill. personpostar registrert av AMF.  Om lag kvar tredje er feil.

 

Det er ikkje sånn at om du blandar 100 liter reint vatn og 1 liter skitvatn at du framleis har 100 liter reint vatn og 1 liter skitvatn. Du har 101 liter urein vatn.

På same måte er det med AMF-registreringar og Digitalarkivet.  Feila gjer ikkje berre alle AMF-registreringane upålitande, men også DA generelt.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.