Gå til innhold
Arkivverket

"Betty" av Kragerø, hennes forlis i Nord-Atlanteren 4. april 1879

Harald Horten
 Del

Recommended Posts

"Betty" hadde et mannskap på 12, og skipperen var Carl Andreas Eriksen, født 21.10.1844 i Kragerø. Alle på "Betty" ble tatt opp av barken "Jan Mayn" og satt i land i Rouen 29.04.1879 (Morgenbladet 07.05.1879). Eriksen fikk en ny båt et halvt år senere. (Han startet i 1882 handelsvirksomhet i Kragerø.) Hva som skjedde med mannskapet etter ankomst Rouen er helt ukjent. Forliset er merkelig nok ikke funnet omtalt i lokalavisene, f.eks. Kragerø Blad. En slektning av meg, Carl Gunerius Olausen fra Horten, var ombord, men kom aldri hjem til Norge. Hans bror var min oldefar.

Jeg håper noen har flere opplysninger om forliset, ankomsten til Rouen osv.

Vennlig hilsen

Harald Horten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

About the same news as you had in US newspaper, too.  Front page news in Philadelphia,

The North American, Friday, May 02, 1879 Philadelphia, PA Page: 1

image.png.02ea2768c26605389a4a55cc822e2570.png

Earlier action. reported New York Herald, Friday, Feb 28, 1879 New York, NY Issue: 15530 Page: 10

:

image.png.d6f5ff2108285fa2d06124cbdb21c526.png

And there appears to be at least two bark named Betty from Norway operating at approximately the same time, different captains, Svenson, Ericksen, & Nordenholt, plus a bark named Betty Storer from Germany.

Endret av Jackie K Marler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks, Jackie!

Yes, I did some work to find the right Betty!

I will now look into french newspapers.

- Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tipper at noen reiste heim, og noen, kanskje dei fleste, mønstra på ei ny skute i Rouen, altså ikkje så lett å finna ut så lenge du antakeleg ikkje veit kven som var ombord, utanom kapteinen og slektningen din.

Det blei sannsynlegvis halde sjøforklaring for å avklara årsaka til forliset, i Rouen dersom det var eit konsulat der, eller næraste konsulatkontor. Rapport ville bli sendt til norske myndigheiter og  til reiarlaget. Om du klarer å spora opp sjøforklaringa (ikkje lett, eg har forsøkt i eit anna og litt seinare tilfelle), vil du få namna på dei som blei forhørt, truleg kapteinen som du veit om, styrmannen og noen få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Richard!

Jeg har sett etter sjøforklaring tidligere, men jeg gjør et nytt forsøk!

Vennlig hilsen,

Harald

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Richard og Lars!

Jeg har studert rullene ganske nøye, så dette er kjent.

Takk, likevel!

Mvh

Harald

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider