Gå til innhold
Arkivverket

"Leutenant Hans Henrichsen Krey" og hans etterslekt


Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

For 15-16 år siden deltok jeg i et par diskusjon på dette forum om min ane Hans H Krey. Ett av punktene diskutert var hvor kom Hans og familie fra da de flyttet til Inderøy, NT, kring 1680. Ovenstad sier Nordmøre og/eller Trondheim, men han har ingen informasjon om hvor han ble født og utdannet.

Jeg har nettopp kommet tilbake til Hans H Krey fra en ny vinkel - jeg vil forsøke å finne svaret på hans opphav med å ta YDNA tester, "FTDNA Big Y 700" tester, på noen av hans direkte mennlige etterkommere. Det er omtrent 100 mulige kandidater for en slik test, spredd over hele verden, men før vi starter på testingen vil jeg gjerne høre fra andre slektsforskere, spesielt de som har informasjon om Krey-slekten i Møre området, og selvsagt om noen har DNA-testresultater fra Krey slekten. En USA etterslektsmann har et grovt YDNAresultat Hg I-Z58 som vi kan bygge på, men vi trenger BigY resultater hvis vi skal finne Hans Henrichen Krey's fødselsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår.

Har Hans Hendrichsen allerede på Storbierchen på Inderøy i 1668 :

 

Matrikkel etter reskript 23 Januar 1665. Utført 1668 :

Ops : Fend: Hans Hendrichsen Stoer Birchen

Kongen bøxler

till Kongen - 3 1/2 spd:

Huste Kirche - 4 mkl:

Total - 3 1/2 spd 4 mkl:

Leding - 1 rdr: 3 ort 3 s:

Tiende : Biug 3 td:r

    Anr:m 5 td:r

Smaa tiende - 3 1/2 ort

Findis hommelhag och ellers ing: leigligh:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gunnar - og Godt Nyttår,

 

Dette er ny informasjon for meg - Inderøyboka sier ingen ting om når Hans kom til Bjørka eller til Sundfer gårdene på Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Svein Davidsen skrev:

Jeg glemte å spørre deg om du har en lenke til den nye informasjonen?

 

@Svein Davidsen - jeg tror jeg har funnet det: 

Nord-Trøndelag fylkeMatrikkel nr. 55 (1668-1668), Inderøy prestegjeld, Skjelva tinglagProtokollside, Side 12b-13a : 
https://media.digitalarkivet.no/view/39125/19

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være en kandidat :

Militærrulle 1658 for Trondhjems len, norske soldater i svenske infanteriregiment.

Siterer : "Dataene er hentet fra svenske militærruller. De svenske rullene ble transkribert på 1950-tallet av oberstløytnant Gustaf Lund og trykket av "Samnemda for lokalhistorisk gransking i Nidaros bispedømme" i 1959. Dataene er basert på den trykte utgaven."

Hans Henrichsson Reich (Krig)

Stilling Regementstrumslagare

Militær enhet Ob. Muncks reg.stab

Merknader Var først menig i oblt. Patkulls komp. Etternavnet der skrevet Krig.

Sokn/Tinglag : Halsa tgl.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/44/pp00000000046488

 

Siterer arkivverket :

"Ved freden i Roskilde 26. februar 1658 ble store deler av Midt-Norge avstått til Sverige, og svenskene satte da opp to infanteriregimenter med norske soldater. Soldatene kom fra Romsdal i sør til Namdalen i nord, og stikkprøver viser at en stor del av soldatene tidligere hadde tjenestegjort i den norske hær under ledelse av Jørgen Bjelke. Under sin svenske ledelse marsjerte de norske soldatene i løpet av august og september til Hudiksvall og Sundsvall i Sverige. Ett regiment finnes senere igjen i Stockholm rundt årsskiftet 1658/59 og mindre avdelinger kan finnes igjen andre steder i årene deretter. De to infateriregimentene hadde sin første mønstring i Trondheim 16.-18. august 1658 under ledelse av oberstene Henrik Fleming og Anders Munk. De rullene som da ble utarbeidet, er grunnlaget for denne databasen. Rullene ble imidlertid oppdatert og delvis utarbeidet på nytt. Det finnes således opplysninger om de ca. 500 soldatene som klarte å rømme fra sine avdelinger, og soldater som døde eller ble dimmitert på grunn av sykdom o.l. De svenske rullene ble transkribert på 1950-tallet av oberstløytnant Gustaf Lund og trykket av "Samnemda for lokalhistorisk gransking i Nidaros bispedømme" i 1959. Denne databasen er basert på denne trykte utgaven. Det må derfor tas forbehold om feil som er oppstått under såvel transkribering som produksjon av den trykte utgaven. I tillegg kommer selvsagt feil som de svenske rulleførerne selv gjorde. De har tilsynelatende basert seg på hvordan soldatene selv uttalte sine navn. Særlig gårdsnavnene har derfor fått mange rare skrivemåter. Til slutt skal nevnes at mens den trykte utgaven gjengir de enkelte ruller, så er opplysninger om de enkelte soldatene etter den første mønstringen her ført inn som merknader. Hver person skal således i prinsippet bare opptre én gang."

 

Krig kan da muligens være en feiltolkning av navnet Krey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe og GUnnar,

Her ble det mange, mange godbiter som må studeres i detalj. Jeg er enig i at Krey/Krej/krig kan godt være den samme mannen.

Jeg måtte slå opp "Regementstrumslagare" og en ting jeg undrer meg på er om det er høyt nok oppe i militære for Hans til å kjøpe en så stor gård som Bjørka.

 

Jeg må si jeg er glad over at det er folk som er mye dyktigere enn meg til å lese gammel skrift. Uten Gunnar's første innlegg kunne jeg bare lese ett ord itil  Grethe's lenke og det var Store Bjørka.

 

Må nå lese opp om freden i Rosekilde!

Ha en god kveld.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til etterrettning :

Hans Henrichsen var ikke eier av Stor Bierchen, men hadde gården som leilending. Eieren var Kongen og Huustad Kirke med en liten part. Det var først i 1734 at Stor Bierchen ble solgt ut av Kongens portefølje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gunnar Øra skrev:

Til etterrettning :

Hans Henrichsen var ikke eier av Stor Bierchen, men hadde gården som leilending. Eieren var Kongen og Huustad Kirke med en liten part. Det var først i 1734 at Stor Bierchen ble solgt ut av Kongens portefølje.

Ser at ting har skjedd før 1734 :

"

Pantebok nr.1

1733-1760 (s.5b) : “Anno 1734 d: 5te Feb: blev Inderøens ordinaire vinter eller vaarting administreret, hvor eftterskrevne blef publiceret -

Peder Holst Krigsraad og Krigs commisarius udj Trundhiems stiftt, kiendis og herved vitterlig giør at have solt skiødet og transporteret, ligesom ieg herved selger skiøder og transporter fra mig og mine arvinger, til Høyedle og velbaarne Hl:r obriste Janus Claus Gedde, dend gaard  Storbierchen i Inderøens Fogderie og Inderøens gield belggende, hvilchen ieg mig in Anno 1728 ved den holte auction over det Kongl: Jordegods til forhandlet haver, skyldende 4 spand 1 øre landskyld med bøxel samt aparte bøxel over 8 mkl: udj benefnte gaard Storbierchen som videre udviises af det mig meddeelte Høy Kongelig skiøde paa samme  gaard dateret d: 20 Octobr:  indeværende aar, hvilchet Original skiøde kiøberen herved extraderis, og som hand mig, efttersom ieg hannem samme gaard haver overladt for de samme penge, som ieg selv haver givet nemlig 490 rdr: hvilche fiire hundrede og halv trediesens tiuge Rixdaler hand mig betalt haver, saa frie hiemler ieg hannem benefnte gaard Storbierchen fri for hvers mands tiltale og uden paa-anche af mig og mine arvinger, til bekræfttelse underskriver ieg dette mitt lovlige skiøde med egen haand  og hostrøgte mitt sædvanlige signette, Trondhiem d: 23de Novb: Anno 1733.

P Holst

Publiceret paa Saxhoug tingstæd  paa Inderøen udj Protocol Fol: 1 Extrahirett i pante bogen ordlydende indført.

Test: P: Roested”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gunnar Øra skrev:

Ser at ting har skjedd før 1734 :

"

Pantebok nr.1

1733-1760 (s.5b) : “Anno 1734 d: 5te Feb: blev Inderøens ordinaire vinter eller vaarting administreret, hvor eftterskrevne blef publiceret -

Peder Holst Krigsraad og Krigs commisarius udj Trundhiems stiftt, kiendis og herved vitterlig giør at have solt skiødet og transporteret, ligesom ieg herved selger skiøder og transporter fra mig og mine arvinger, til Høyedle og velbaarne Hl:r obriste Janus Claus Gedde, dend gaard  Storbierchen i Inderøens Fogderie og Inderøens gield belggende, hvilchen ieg mig in Anno 1728 ved den holte auction over det Kongl: Jordegods til forhandlet haver, skyldende 4 spand 1 øre landskyld med bøxel samt aparte bøxel over 8 mkl: udj benefnte gaard Storbierchen som videre udviises af det mig meddeelte Høy Kongelig skiøde paa samme  gaard dateret d: 20 Octobr:  indeværende aar, hvilchet Original skiøde kiøberen herved extraderis, og som hand mig, efttersom ieg hannem samme gaard haver overladt for de samme penge, som ieg selv haver givet nemlig 490 rdr: hvilche fiire hundrede og halv trediesens tiuge Rixdaler hand mig betalt haver, saa frie hiemler ieg hannem benefnte gaard Storbierchen fri for hvers mands tiltale og uden paa-anche af mig og mine arvinger, til bekræfttelse underskriver ieg dette mitt lovlige skiøde med egen haand  og hostrøgte mitt sædvanlige signette, Trondhiem d: 23de Novb: Anno 1733.

P Holst

Publiceret paa Saxhoug tingstæd  paa Inderøen udj Protocol Fol: 1 Extrahirett i pante bogen ordlydende indført.

Test: P: Roested”

D.v.s. at Stor Bierchen havnet i private hender i 1728, mest p.g.a. Danske Kongens dærlige økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Gunnar,

Da jeg startet denne tråden var det med tanke på få mer informasjon on Hans H Kreys etterkommere, men hva du har funnet for meg er mye mer interessant i at jeg nå kan forstå tiden Hans Krey levde i mye bedre. Hans var ikke den eneste militær person som bosatte seg på Inderøy på denne tiden og de hadde alle sikkert den samme bakgrunn.

Jeg er ikke hjemme for tiden så jeg har ikke tilgang til mine "Norges Historie" bøkene, men det vil sikkert bli mange studie timer når jeg kommer hjem!

 

Gunnar - det ser ut til at du vet hvordan en skal lete i alle de gamle arkivene og hvis du finner noe om hvor Norge/Danmark fant rekruttene for militæret ville det være perfekt - Ovenstad, f.eks., nevner ikke hvor Krey kom fra.

 

Ha en fortsatt god helg.

PS. Jeg trenger fortsatt informasjon om direkte mannslinje etterkommere fra Hans Henrichson Krey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slektsledd 1 :

Utifra en matrikkel utført i 1668 kom Fendrich Hans Hendrichsen til Stoer Birchen rundt 1668.

I ca.1687 dør Karen Folquorsdatter, som da var Hans Henrichsens kone, og i 1690 blir det foretatt skifte på Storbierchen. Dette skjedde mest sannsynlig p.g.a. Hans Henrichsens forflytning til Surnadalen i Møre og Romsdal som skjedde rundt 1690, og det å fortsette med uskiftet bo er umulig. Han var nå blitt forfremmet til Lieutnant.

På tingmøte 4/7-1692 på Sakshoug finner vi følgende sak : “Falquor Storbirchen rester landschyld af 8 mkl: til Hustad Kirche for a:o 90: 91: 1 sdlr: møtte och vedgich, de førige aaringer søgis hos hans fader, Lieut: Krej nu i Surendahlen.”

Skifte og andre kilder gir følgende opplysninger om perioden fram til 1690 på Stoer Birchen:

 

1.      Mand : Hans Henrichsen Storbirchen (ca.1635 - ca.1697?)

         Kone : Karen Folquorsdatter (? - ca.1687)

1.1.    Deres barn : Sergeant Henrich Hansen ved Strømmen (ca.1655 - )

                              (Han holder hus i Sundfær som er fegestedet over Strømmen, og starter også senere et giestgiveri)

1.2.          “             Falquor Hansen (ca.1659 - 1737) Neste bruker på Storbierchen fra 1690.

1.3.                       Henrich Just Hansen (ca.1661 - ) Følger med faren til Surnadal, der vi finner han på Offisersgården Øyen i 1701.

1.4.                       Elsbe Hansdatter, følger mest sannsynlig med faren til Surnadal, siden hun er umyndig.

1.5.          “             Sophj Hansdatter, følger mest sannsynlig med faren til Surnadal, siden hun er umyndig.

(Kan sies at begge jentene var “fuldwoxne” i 1690.

 

Hvis vi snakker om samme Hans Henrichsen som var Regementstrumslagare (Tambour) i 1658 og som var angitt og være fra Halsa tinglaug, gir det mening at han har hatt ønske om å komme tilbake til hjemplassen. (Surnadal er så vidt jeg vet en del av Halsa tinglaug).

Jobber med slektsledd 2, men tar gjerne imot informasjon om den delen av familien som flyttet til Surnadal.

Mvh. Gunnar

Endret av Gunnar Øra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye good informasjon her Gunnar,

Du sier Hans H. kan være fra Halsa, men tror du at en mann med navnet HH KREY virkelig var derfra? For mange år siden hadde jeg kontakt med en bransje av Krey familien i Tyskland, men vi kunne ikke finnen en lenke med vår Krey. Jeg forsøker nå å få nok penger sammen til å ta noen YDNA tester av direkte far-til-søn etterslekt av Hans H, og det er mange av dem, slik at vi på den måten kanskje kan kartlegge mere nøyaktig hvor hans urgamle slekt kom fra.

 

Jeg er også veldig interessert i mulig Surnadal etterslekt, spesielt da den direkte mannslinjen.

Mvh, Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2024 den 20.58, Svein Davidsen skrev:

Mye good informasjon her Gunnar,

Du sier Hans H. kan være fra Halsa, men tror du at en mann med navnet HH KREY virkelig var derfra? For mange år siden hadde jeg kontakt med en bransje av Krey familien i Tyskland, men vi kunne ikke finnen en lenke med vår Krey. Jeg forsøker nå å få nok penger sammen til å ta noen YDNA tester av direkte far-til-søn etterslekt av Hans H, og det er mange av dem, slik at vi på den måten kanskje kan kartlegge mere nøyaktig hvor hans urgamle slekt kom fra.

 

Jeg er også veldig interessert i mulig Surnadal etterslekt, spesielt da den direkte mannslinjen.

Mvh, Svein

Hei Svein

Her har du Hans Hendrichsen som Sergiant i det som ble kalt det Værdalske Compagnie.

Regiments rulle 1661,

Trondheimske nasj. infant. Regiment :

Oberist Lieut: Wisborgs Compagnies officerer.

Bl.a. Sergiant Hans Hendrichsenn.

https://media.digitalarkivet.no/view/51365/14

Kan det være at Hans Hendrichsen giftet seg til Krey-navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsledd 2 :

1.1.    Mand : Henrich Hansen Krej på Sundfær (ca.1655 - ca.1717) I 1701 var Henrich Hansen Krej forfremmet til Fendrich. Var Sek.leiut: ved sin død.

         Kone : ?

1.1.1.   Barn : Hans Henrichsen (ca.1681 - ) I 1701 var han reist “Søndenfieldz”, 

1.1.2.           Johanes (ca.1683 - ) I 1701 var han hos “Hans Excellence Hl:r General Lieut Vibe”.

 

1.2.    Mand : Volquart Hansen (ca.1659 - 1737) Bruker av Stor Bierchen fra 1690 til ca 1715, senere husmand ved Strømmen.

          Kone 1 : Beritte Olsdatter (? - ca.1710)

1.2.1.  Deres barn : Christian Volquartsen (ca.1694 - ) Ser ut som han har dødd i ung alder.

1.2.2.                     Hans Volquartsen (ca.1698  - ) Født på Storbierchen, var innom Flachenberg på andre halvdel av 1730-tallet, men havnet på gården Melhuus på                                                     begynnelsen av 1740-tallet.

1.2.3.                     Karen Volquartsdatter, gift med Lænsmand Iver Nielsen Balck.

          Kone 2 : Kiersten Rasmusdatter

1.2.4. Deres barn : Karen Volquartsdatter, gift med Hans Olsen Skoemager.

1.2.5.        “             Sophia Volquartsdatter (1716 - )

 

1.3.     Mand : Henrich Just Hansen (ca.1661 - ) Følger med faren til Surnadal, der vi finner han på Offisersgården Øyen i 1701.

          (Henrik Just Krej var brukar på garden Utigard på Øyamoen i Surnadal 1701-1706. Fra tingmøte 26/6-1700 for Surnadal : “Kongl: Ma:ts foget Frederich Munck hafde ved lensmanden Joen Gulla ladet i rette kalde, Henderich Just Krej, for begamne lejermaal, med Giertro Arrensdatter, de begge møtte og vedgich sagen, huorfore de til kindis huer for sig at bøde, hand 12 rdr: og qvindfolchet 6 rdr:”)

1.3.1.   Uegte barn : Karen Elsebe Henrichsdatter (ca.1700 - ) Dette er nok barnet fra tingboken. Gifter seg med Gunner Kofoed 3/1-1721 i Orkdal.

           Hun bor på Sundlie og blir kalt Mad:mselle når hun blir trolovet 9/11-1720 med Capit. des Armes Guner Richard Kofoed.

           Kone : Anne Rasmusdatter de Fine (ca.1657 - ) Hun hadde tidligere vært gift med Ole Knudsen Møchelgierde den eldre på Under Bechen i Tingvoll.

           Hun ble gift ca.1706 med Henrich Just Hansenen Krey. Regner med at det ble lite med avkom i det ekteskapet. Finner begge på Becken på Tingvoll i 1722, der de visstnok jobbet med et giestgiveri.

           Om Henrik Just Hansen overlevde sin kone, og fikk barn med en ny kone, så har jeg ikke funnet noen opplysinger om dette.

 

1.4.      Elsebe Hansdatter, ingen opplysninger utenom at hun var innstevnt til tinget på Saxhoug 20/10-1690 :

           “Hl:r Capit: Ifuer Monsen hafde ladet indstefne Elsebe Hansdaatter paa Storbierchen, angaaende noget godtz hende er pandtsadt af Sl: Ritmester Ornings frue, at bevise huad det samme er pandt fore, etc:. Hun møtte iche, er forelagt til neste ting at møde, effter nye stefnemaal.”

           Jeg kan ikke se at hun møtte opp på neste ting, og saken ble heller ikke tatt opp senere.

           Funfact : Nevnte Rittmester Ornings frue nevnt i stevnemålet, er den samme som Anne Kristine Orning på Mære som i 1696 forgiftet sin mann, ble dømt til døden, men klarte å flykte før dødsdommen ble fullbyrdet.

 

1.5. Sophj Hansdatter, ingen opplysninger etter skiftet i 1690 på Storbierchen.

 

M.v.h. Gunnar

Endret av Gunnar Øra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Gunnar,

Er nå hjemme igjen med flere kilder og oppslagsbøker og over de neste dagene skal se nøyere på all denne nye informasjonen. Jeg har ganske gode kilder for Inderøyslekten, men all info. utenom Inderøy er nytt.

 

Jeg hadde ikke tenkt på muligheten at Krey/Krej/Krig navnet kom fra kona - det blir et helt nytt "ballgame"!

 

Ha en god helg.

 

Mvh, Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kjell Egil,

Jeg er veldig glad at det er noen som kan tolke "gammel" skrift! Det tok meg 3 ganger over siden før jeg fant Henrik Just!

 

Jeg har Henrik Just som Pastor  så det passer vel med "??? Prestegårds grunn?". Hva jeg er spesielt interessert i er mannslinjen fra hans far, Hans Henricksen Krey, så spørsmålet er: hadde prestene lov til ¨gifte seg på den tiden, og/eller hadde Henrik Just noen sønner?

 

Mvh, Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skyte inn at Hendrich Just Hansen Krey ble forlovet i Tingvoll i 1707 med en Anne Rasmusdatter Bechen?? https://www.digitalarkivet.no/kb20070913660687 , gift samme sted ett halvt år senere, hvor brudens etternavn er Define ser det ut til. https://www.digitalarkivet.no/kb20070913660690 . Hendrich Bechen opptrer som forlover og fadder en rekke ganger i de påfølgende år. Ellers kjenner ikke jeg mere til disse folkene.

 

mvh

Paul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Svein Davidsen skrev:

Takk Kjell Egil,

Jeg er veldig glad at det er noen som kan tolke "gammel" skrift! Det tok meg 3 ganger over siden før jeg fant Henrik Just!

 

Jeg har Henrik Just som Pastor  så det passer vel med "??? Prestegårds grunn?". Hva jeg er spesielt interessert i er mannslinjen fra hans far, Hans Henricksen Krey, så spørsmålet er: hadde prestene lov til ¨gifte seg på den tiden, og/eller hadde Henrik Just noen sønner?

 

Mvh, Svein

Hei Svein

Henrik Just Hansen var Fenrik fram til 1704 i Det nye kompani og , og jeg betviler at han noengang var pastor. Har sett at noen har påstått at han søkte om bevilgning til å drive giestgiveri etter dette, men har ennå ikke sett orginalkilden. Ennå bare funnet en datter som var født utenfor ekteskap.

Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett Gunnar,

Det er over 22 år siden jeg oppdaterte min info om Henrik Just, og jeg hadde Per Nermo som referens - når jeg idag slår opp Per's enorm database finner jeg det følgende om Henrik Just: Innlegget nevner heller ikke noe om guttebarn etter Henrik Just.

image.png.7d81b7c3802b8605f21574e5e41ba638.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Hei, så kjekt å oppdaga denne tråden.

 

Mykje mogeleg at eg var med i tråden for over 10 år sidan. Eg kjenneg ikkje til nokon direkte mannlege etterkomarar.

 

Hemneslekt har ein ukjent Jonas som far til Karen Elsebe og Elsebe Hansdatter som mor. Kanskje det i si tid var gjetting i og med at ho hadde ein son kalla Jonas, men kan Jonas vera etter Just?

 

Ellen Louise Gundersdtr. Koefod "overtok" gjestgiveriet i Bekken Tingvoll.

 

 

Mvh Ann Helle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Ann Helle skrev:

 

Hei, så kjekt å oppdaga denne tråden.

 

Mykje mogeleg at eg var med i tråden for over 10 år sidan. Eg kjenneg ikkje til nokon direkte mannlege etterkomarar.

 

Hemneslekt har ein ukjent Jonas som far til Karen Elsebe og Elsebe Hansdatter som mor.  Ser no at eg har notert at Karen Elseb i 1741, var fadder til presten i Oppdal si dotter Johanne Marie. Presten i Kvikne Hans Christian Biørn stod for dåpen.

 

58 minutter siden, Ann Helle skrev:

 

Ellen Louise Gundersdtr. Koefod "overtok" gjestgiveriet i Bekken Tingvoll.

 

58 minutter siden, Ann Helle skrev:

 

 

Mvh Ann Helle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2024 den 21.51, Ann Helle skrev:

 

Hemne-slekta av Krey-familien har opprinnelse fra Henrich Hansen Krey. Han er nevnt i et skifte på Inderøy i 1782 :

Skifte 11/12-1782 etter

Rasmus Krej : Avdøde : Demiterit Sergeant Rasmus Krej paa gaarden Neder Qvam.

Hans efterlevende sødskende nemlig :

1.Broderen : Henrick Krej, boende paa Hemne i Fossens Fogderie.

2.Broderen : Johan Krej, død og efterlatt sig en søn ved Hans Christian Krej, opholdende sig i Nordland

3.Søsteren : Dorothea Krej, gift med een Jægtskipper boende i Klæboe Sogn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.