Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne bostedsadresse i Volda for person i 1944 når siste folketelling er fra 1920?


Stein Høydalsvik
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter adressen som en avdød slektning bodde på i Volda fra høsten 1944 til våren 1948. Er det noe sted jeg kan henvende meg for slike opplysninger når folketellingene ikke er tilgjengelig? Ønsker altså mulige forslag for å komme videre i min leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har ein svært god og sakleg grunn, så kan du kanskje få Arkivverket til å slå opp i folketeljinga 1946.

(Men det skal vel mykje til, med tanke på sperrefristen på 100 år.)

 

Skattelistene var offentlege. Det kan hende det er meir opplysningar der (t.d. adresse) enn det som vart trykt i adresseboka og i avisene

("Møre" trykte listene med namn, formue, inntekt og skattar.)

Sannsynlegvis er listene kasserte - men det kan likevel vere lurt å høyre med arkivet til Volda kommune;

Interkommunalt arkiv for Møre og Romsdal, https://www.ikamr.no/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk også til Ivar Ertesvåg for gode tips/forslag. Jeg ser at skattelistene ikke hjelper meg for vedkommende var skoleelev på hybel og hadde ikke egen inntekt eller formue. Så det jeg hadde trengt er en oversikt over hvem som bodde på de forskjellige adressene og det er det vel bare folketellinga som har?

Men kan det tenkes at det finnes skoleprotokoll for Volda gymnas fra denne tiden som kan inneholde elevadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stein Høydalsvik skrev:

Men kan det tenkes at det finnes skoleprotokoll for Volda gymnas fra denne tiden som kan inneholde elevadresse?

 

Det kan sikkert tenkjast.  Skulen vart starta som privatskule, men vart offentleg på eit visst tidspunkt. Eg reknar med at det er fylkeskommunen som eig i dag.

M&R fylkeskommune er med i det interkommunale arkivet, https://www.ikamr.no/, så då er der du må høyre om gamle skuleprotokollar også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.