Gå til innhold
Arkivverket

Bertine Wilhelmine Rask 28.08.1856, Loppa. Ulike (for)navn på mor.

Arnt Spildrejorde S.
 Del

Recommended Posts

Bertine Wilhelmine ble født på Loppa 28. august 1856 til foreldre Wilhelm Johannessen og Indianna (Julianna?) Jacobsdatter. Vedlegger skjermdump fra kirkebok. Når man ser på J i fars etternavn skiller denne seg betydelig fra første bokstav i mors fornavn. Loppa Klokkerbok, oppføring 4

Ved Bertines konfirmasjon (Loppa klokkerbok, oppføring 10) står foreldrene oppført Wilhelm Henrik Johannessen Rasch og Ane Juliane Jacobsdatter. 
Ved vielse 03.11.1851 (Loppa klokkerbok, oppf. 15) står Wilhelm Johan Rask (19 1/2) og Juliane Marie Jacobsdtr (24). 
Ved folketelling 1865 står Wilhelm Rask (37) og Julianna Jacobsdtr (38) 
Mens det eneste jeg kan finne som dåp på Bertines mor, er Juliana Margrethe f. 30.04.1828 (Loppa Ministeral, oppf. 1). Samme navn er brukt ved konfirmasjon 19.07.1846. (Loppa Ministerial, oppf. 2)

Mitt største usikkerhetsmoment her er kirkeboken fra Bertines fødsel og mors fornavn her. Ut fra hva jeg kan skjønne er det stor sannsynlighet for at Juliana Margrethe (1828) er opphavet jeg her leter etter. Men dette er første gang jeg har funnet så store, og ikke minst mange, variasjoner i navn. Gitt aldersforskjell ved vielse i 1851 bemerker jeg meg òg endringen i FT1865, men det kan vel også tilskrives tyding av kilde og at en utydelig 3 har blitt lest som 7. 

Takk for overbærenheten 🙂

23bertine_d.JPG

julianna_d.JPG

julianna_k.JPG

47juliane_v.JPG

Endret av Arnt Spildrejorde S.
link til kilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Arnt Spildrejorde S. skrev:

Bertine Wilhelmine ble født på Loppa 28. august 1856 til foreldre Wilhelm Johannessen og Indianna (Julianna?) Jacobsdatter. Vedlegger skjermdump fra kirkebok. Når man ser på J i fars etternavn skiller denne seg betydelig fra første bokstav i mors fornavn.

Det ville vere ein fordel om du la ut lenkje til protokollen:  https://www.digitalarkivet.no/kb20070608620112

Dette er klokkarboka for Loppa sokn.

Ho burde stå i kyrkjeboka for Loppa prestegjeld også,  https://www.digitalarkivet.no/kb20050303030035

men eg kan ikkje sjå henne der.  Rekkefølgja - og til dels datoane - er ulike i dei to bøkene.

(I tillegg er det naturlegvis fleire dåpdborn frå dei to andre sokna.)

Eg les mor sitt namn klart som "Indianna".

Lenke til kommentar
Del på andre sider