Gå til innhold
Arkivverket

Bidragssak/bekreftelse på fars navn 1884, Innlandet

Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg bistår en venninne for å få bekreftet navn på hennes oldefar, hennes morfarens far. Han ble født i Sør-Odal, Hedmark / Innlandet i 1884.

I fra folketellingen vet vi at mor fikk "oppfostringspenger", så vi regner med at det har vært en bidragssak / farskapssak.

Jeg vet ikke om vi skal lete etter farskapssaken eller bidragssaken.

Det står i veilederen at så gamle saker er til utlån på lesesalen, og jeg har funnet ut at bidragssaken antagelig må ligge i arkivet for Amtmann, fogd eller magistrat. Jeg regner med at disse befinner seg ved statsarkivet i Hamar. Det er et stykke fra der vi bor, og jeg lurer på om det finnes andre måter å få innhentet disse opplysningene?

Mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først sjekke kirkeboka om der er oppgitt far ved dåpen. Hvis ikke kan man leite i amtmannsarkivet/fylkesmannsarkivet.

Vi har begrensa med ressurser og kan derfor ikke påta oss leitejobber i slektssaker. Men om du ikke har anledning til å ta turen til det aktuelle statsarkiv, så går det an å forsøke å stille et spørsmål i Brukerforum. Det kan være at der er andre slektsforskere som har ham i slektsoversikta si, eventuelt kan hjelpe deg å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! 

Vi har to navn på far, ett fra dåpen og ett fra konfirmasjonen. Håpet var å finne det riktige i en bidragssak.

Jeg skal legge fram spørsmålet i Brukerforum.

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.