Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av avsnitt i pantebok

Vegard Rogne
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger hjelp til å tyde avsnitt nr 15 i nedenfor vedlagte link. Jeg forstår en del av det, men slik det ofte er med disse gamle dokumentene, etter min erfaring i allefall, så er det akkurat ikke nok til at jeg fatter sammenhengen og får med hele bildet.

All hjelp mottas med stor takk!

https://www.digitalarkivet.no/tl20070308331299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 15

01 Paa Grund av derom indkommet Andragende og med Hjemmel i Lovens 3-19-1 erklæres herved Enken Siri Olsdat-

02 ter Vaagaard af Nordre Aurdal, overensstemmende med eget Ønske, for indtil videre umyndig at være, da hun paa

03 Grund af Drikfældighed ansees uskikket til selv at forestaa sine Anliggender, Hvilket under Henvisning til Hr.

04 Sorenskriverens Skrivelse af 18 d. M. meddeles til Efterretning og videre fornøden Forføining, idet bemærkes, at

05 den Umyndiggjorte har udtalt Ønske om at kunne nærmere foreslaa en Mand til Værge for sig. Kristians Amt

06 23 Septbr 1871. H. Th. Meinich. Hr. Sorenskriveren i Valders. Til Værge for den Umyndiggjorte beskikkes Sagfører Hr. Lund.

07 Oversendes Overformynderen i Nordre Aurdal, til hvem det henstilles at sørge for at nærværende Resolution paa sædvanlig

08 Maade bliver bekjendtgjort. Valders Sorenskriverkontor den 13 October 1871. Nicolai Astrup. Idet Overformynderiet

09 samstemmer med Hr. Sorenskriveren i Beskikkelse af Sagfører Hr. Lund til Værge – anmodes denne om at besørge Resol-

10 utionen bekjendtgjort paa sædvanlig Maade, samt til Overformynderiet i behørig Tid at fremkomme med Opgave over

11 Myndlingens Midler og anbefalet Sikkerhed for disse, hvorfor nærværende med Legitimation om at Bekjendtgjørelse

12 er foregaaet udbedes remitteret for at benyttes som Bilag ved vedkommende Regnskab. Nordre Aurdals Overfor-

13 mynderi 1 Novemb. 1871. E. Kjørstad. T. Granum.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det enkle men triste resyméet er at Siri drikker for meget, blir derfor inntil videre umyndigjort (det vil hun også selv). Hun vil gjerne ‹tenke ut› en Mann (selvsagt, dengang) som kan være verge for henne, men De Høye Herrer utnevner en advokat Lund.

Uklart om det er med eller mot hennes eget ønske.

Resten er formalia om hvem som bekjentgjør hva og sender hvilke papirer til hvem.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Dette var til stor hjelp.

En trist skjebne for Siri som gikk fra å være kone på en stor gård i Aurdal i Valdres til å bli umyndiggjort(frivillig ser det ut til). Men hun levde i over 30 år etter dette. 

Flere i hennes familie hadde også vanskelige liv (av forskjellige årsaker) og gården de var fra(som var en av de største i bygda) ble solgt bit for bit og til slutt innlemmet i en annen gård. Jeg driver å graver litt rundt dette så det kan hende jeg spør om mer hjelp til å tyde gamle dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider