Gå til innhold
Arkivverket

Hans Fegth, Drammen

HP Horne
 Del

Recommended Posts

Min slektning kjøpmann Hans Fegth ble født i Drammen (på Tangen?) i 1793 og døde i Rio de Janeiro i 1852. Jeg har forgjeves søkt etter opplysninger om hva han gjorde i Rio og hva han døde av. Noen som har tips? Han var gift med Maria Hendrichsen (Fegth) som startet det første barneasylet ('barnehage') i Drammen og har fått ei gate kalt opp etter seg samt Fruestien.

Hans Peter Horne

Gjøvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Jeg sendte deg et svar igår, men ser idag at det ikke ligger i Forumet. Aner ikke hvorfor.
Derfor, enda en gang:

For et par år siden forsket jeg litt i Fegth slekten (ifm Drammenslekten Høeg) og noterte meg Hans Feght. Sønn av Jacob, sønn av Christian Nicolay Feght, sønn av Nikolay Fecht, parykkmaker i Halden og (muligens) innvandret fra Nederland eller Tyskland. Min antagelse er basert på elven Vecht i grenselandet mellom Øst-Nederland og Tyskland. 

Hans Feght, kjøbmann f 19 05 1793 på Tangen. Død 1852 Tangen. Gift 17 04 1817 på Tangen.
Jeg også hadde bare notert 1852 som dødsdatum. Uten å vite om dødsstedet. Det betyr at dødsfallet på en eller annen måte har blitt notert i Norge,
Hans Feght hadde 4 barn med Marie Hendrichsen: Petrea, Wilhelm, Christiane, Anna.
Jeg har fulgt bare det første barn, Petrea som giftet seg Wium. 

Her er hva jeg noterte om Nikolay:

Blir flere ganger (men under forskjellige navnevariasjoner) nevnt i Frederikshald.
I Fredrikhalds Mandtall av 10 aug 1722 (Stattholderarkivet på RA) finnes opplysning om Nicholay Ficht, Peruqvemager. 

I boken Borgebok for Halden, 1682-1772 v/Reidun Groll Borchgrevinck, Bærum 1985, vises en Claus Fecht, parykkmaker, født i Fredrikshald "av borgerfolk". Borgered avlagt 22 okt 1743.

Jeg sendte da dette forespørsel til G-gruppe i Sverige:
I boken Klosterlasse ved Oskar Garstein, ISBN82-03-17984-3, utgitt ved
Aschehoug 1998 står på side 92 at Petrus Fecht var sekretær til kong Johann III av Sverige.
På side 150 nevens han som druknet ved Bornholm i 1576. 
Slekten Fecht/Feght kom i midten av 1700-tallet til Norge
(Fredrikshald=Halden) og hadde etterslekt. Slektens første representanter i
Norge var parykkmakere. Jeg har gjort en del undersøkelser i Nederland fordi
der forekommer navnet, bl annet skrevet som Van der Vecht. Slekten har et familiearkiv og utgir regelmessig publikasjoner.
Jeg har dessverre ikke funnet noe forbindelser mot Norden.
Navnet Vecht forekommer to ganger som elv. Den ene renner syd for
Amsterdam og den andre i Øst-Nederland. Slektens navn forekommer også i Øst-Friesland.

Einar Juel svarte: 
Har sett på telefonkatalogen i Tyskland. Der finnes det Fecht/v. der Fecht i store mengder. 
I Sverige fant jeg bare en i Säffle.

Mvh
JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider