Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anne Marie Andersdtr? Hvor og når var hun født? Hun var trolig født i Østfold i 1823 (Tune?) og døde 10.12.1855 i Skoger Vestfold/Buskerud.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har problemer med å finne ut hvor og når denne Anne Marie var født. Ved vielsen er faren oppført som Anders Johnsen.

Hun giftet seg 10.03.1843 i Tune med Haavel Gundersen 1814-1893.

Vielse nr.16  Kirkebøker: Tune prestekontor Kirkebøker, SAO/A-2007/F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1842-1846, s. 166 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

I følge kirkeboka var hun født i Svenddal? men arbeidet i Vestby.

Dødsfallet 10.12.1855 nr. 60. Kirkebøker: Skoger kirkebøker, SAKO/A-59/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1842-1861, s. 320 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no) 

Spørsmålet er hvor finner jeg fødselen hennes?  Faren var Anders Johnsen, men hvem var mora?

Håper noen kan bidra til å finne svarene jeg mangler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Lillian. Det ser svært interessant ut.

Dette er i et område hvor jeg er helt blank, så jeg har en smule problemer med å lese gårdsnavnet . Hustangen under Skotvet???

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Espen.

Men da begynner jeg å lure på om dette er dem jeg jakter på. For i bygdeboka du viser til, står det at Anders og Helleborg i 1860 flyttet til datteren Anne og Anders Orebru.

"Min" Anne Marie giftet seg i 1843 med Haavel Gundersen og han døde i Glemmen 1893 og Anne Marie døde i Skoger i 1855.

I så fall rykker jeg tilbake til start.

Men om jeg går til Orebru, så skriver forfatteren at Anders Olsen 1810-1868 var gift med Anne Larsdtr. 1816-1889 fra Tveiterplass. Det var Anders som brøt opp det meste av jorda på bruket, og at han bodde der fra 1845. 

Så da er det spørsmål om hva som er rett her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor pålitelige disse bøkene er Rune, men det er feil når du sier at det står at de flyttet til datteren Anne og Anders Orebru. Anne Orebru var ikke deres datter. Det som står er at de flyttet til datteren Ragnhild og hennes mann som holdt til på plassen Bustein under Sæby. Har ikke sjekket om det da går bedre i hop med det du har fra før, men så at Tune er nevnt.

Bustein under Sæby finner du på s. 307-309 i bind 1.

Våler bygdebok. 1 : Gårdshistorie for Svinndal Gnr. 88-110, 122 og 125

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spikke fliser Espen, men de bodde først hos  Anne på Orebru fra 1860 og deretter hos datteren Ragnhild på Bustein under Sæby.

Våler bygdebok. 2 : Gårdshistorie for Svinndal Gnr. 111-138, unntatt 122 og 125 (nb.no)

Men det er for så vidt ikke viktig for meg hvor de bodde. I følge den samme bygdeboken bodde ikke datteren Anne på Orebru. Hun som bodde der het Anne Larsdtr. og var datter av et annet ektepar.

Spørsmålet blir snarere hvordan jeg skal klare å finne ut om dette er rette foreldre til "min"  Anne Marie.

Jeg ser i utflytterlistene fra Våler at en Anne Andersdtr. 20 år flyttet fra Gunnerødplass til Tune 25.07.1842. Jeg får se om jeg kan finne denne plassen i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg noe interessant. I Våler bygdebok bind 1 side 409 under plassen Gunnerød finner jeg samme familie som du viste til Espen. Her er datteren nevnt som Anne Marie født 1822.  Der står det at Anders døde hos datteren på Bustein. 

Da vil jeg tro det er Anne Marie som flyttet fra Gunnerød til Tune 25.07.1842 for så å bli gift der i mars 1843.

Våler bygdebok. 1 : Gårdshistorie for Svinndal Gnr. 88-110, 122 og 125 (nb.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det på s. 380/b.2 står at de flyttet til Anne og Anders Orebru, men det står ikke at Anne Orebru var en datter slik du skrev:

3 hours ago, Rune Thorstensen said:

For i bygdeboka du viser til, står det at Anders og Helleborg i 1860 flyttet til datteren Anne og Anders Orebru.

Så da fikk vi jo spikket litt flis begge to 😋

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen både til deg Espen, men også i høy grad til Lillian som satte meg på sporet som ledet til flisespikkingen. Jeg tar meg nå en tur i snekkerbua for å koste opp spon og fliser. 🙂

PS. I dette tilfellet førte jo flisespikkingen til noe skikkelig positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Rune Thorstensen said:

Her fant jeg noe interessant. I Våler bygdebok bind 1 side 409 under plassen Gunnerød finner jeg samme familie som du viste til Espen. Her er datteren nevnt som Anne Marie født 1822.  Der står det at Anders døde hos datteren på Bustein. 

Da vil jeg tro det er Anne Marie som flyttet fra Gunnerød til Tune 25.07.1842 for så å bli gift der i mars 1843.

Det ser jo lovende ut, håper du får noe fruktbart ut av det 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider