Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde tekst for konfirmasjonsdato og kirke i Kirkebok

Cecilie Moe
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut konfirmasjonsdatoen (måned) og hvilken kirke Birthe Marie Andersd. (linje 108) er konfirmert. 
https://media.digitalarkivet.no/view/453/141

Jeg tror løsningen ligger i kolonne nr. 2 fra venstre, jeg klarer bare å finne ut at det står den 22., men jeg klarer ikke å finne måned eller kirke. Ser det er oppført på andre sider, men klarer ikke å komme til noen konklusjon. Kan noen av dere hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har skriveren splittet opp og spredd datobetegnelsen nedover hele kolonne nr. 2, slik:

22de

Søn-

-dag

efter

Trini-

-tates.

Altså 22. søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis). I året 1845 var det søndag 19. oktober.

Alle disse ble konfirmert i Tune kirke. Det kommer frem om du blar tilbake til s. 132 hvor det er angitt nederst i kolonne 2.

Søndagen etter ble 27 konfirmanter konfirmert i Varteig kirke, men de er altså blitt innført rett foran konfirmantene i Tune kirke, selv om de ble konfirmert en uke senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.