Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik Kristian Petersen Nordmeland f. 1846 i Osen (Bjørnør pr.gjeld) i Sør-Trøndelag. Leter etter opplysninger om hans to opphold i USA.

Eldbjørg O. Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Fredrik Kristian Petersen Nordmeland f. 6. des. 1846 i Bjørnør prestegjeld (Sør-Trøndelag) dro til Amerika både i 1887 (Fredrik Pedersen) og 1890 (Fredrik Petersen). (Jeg har funnet disse to registreringene på Digitalarkivet, emigranter, etternavnregister for Trondheim politikammer.)

Fredrik var gift med Karen Dagfinnsdatter, hun ble hjemme og drev husmannsplassen de hadde i Osen, Sør-Tr. Ved f.t. i 1891 har hun oppgitt at mannen er i Amerika som tømmerhogger. Ved f.t. i 1900 har Fredrik kommet tilbake til Norge, og ekteparet bor i Åfjord.

Deres sønn Kristian Dreier Fredriksen f. 1871, reg. som  Christian Nordmellan, 18 år, født i Bjørnør, utvandret i 1888. Bestemmelsessted var Eau Claire, Wisconsin. Billetten var betalt i Amerika. 

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000097144

A) Er det mulig å finne spor etter Fredrik Petersen/Nordmeland sine opphold i USA (Eau Claire/Washburn)?

Sønnen Kristian Fredriksen giftet seg i USA med Ane Thorbergsdtr. Hopstad f. 1869 Bjørnør. Hun emigrerte til Eau Claire, Wisconsin, i 1891. Deres sønn Fritjof f. 1896 ble døpt i den norsk- lutherske menighet i Washburn.  De kom tilbake til Norge i 1899.

B) Er det mulig å finne vielsen deres i Wisconsin? 

PS Jeg har hatt konto her i mange år under navnet Eldbjørg Lyngstad. Pga skifte av e-postadresse får jeg ikke til å bruke den, og da jeg opprettet ny konto (etter råd fra Dig.arkivet) måtte jeg justere litt på navnet.

Endret av Eldbjørg O. Lyngstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eldbjørg O. Lyngstad said:

Sønnen Kristian Fredriksen giftet seg i USA med Ane Thorbergsdtr. Hopstad f. 1869 Bjørnør. Hun emigrerte til Eau Claire, Wisconsin, i 1891. Deres sønn Fritjof f. 1896 ble døpt i den norsk- lutherske menighet i Washburn.  De kom tilbake til Norge i 1899.

B) Er det mulig å finne vielsen deres i Wisconsin? 

Kanskje denne?

Fritzaf Kornelius Fredricksen

in the U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

NameChristion Gress Frederickson

GenderMale

Record TypeMarriage

Birth PlaceNorge

Marriage Date17 Nov 1894

Marriage PlaceSt Paul, Minnesota, USA

SpouseAnne Torberten

Church NameChrist Lutheran Church

Church LocationWashburn, Wisconsin

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/954885:60722?tid=&pid=&queryId=4d956cfa-e745-4259-b840-4756e9594f51&_phsrc=Rup13&_phstart=successSource

Screenshot20240115at.png

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Eldbjørg O. Lyngstad said:

Betyr dette at de ble gift i St. Paul, Minnesota?

Sannsynligvis ikke. Jeg tror Postene ble mikrofilmet i St Paul, Minnesota.  Washburn Wisconsin og St Paul Minnesota er omtrent 500 kilometer fra hverandre. De ble gift i Washburn, Wisconsin.

371Screenshot20240115at.png

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider