Gå til innhold
Arkivverket

Sjømenn 1910

Anita Bakken
 Del

Recommended Posts

Hei Kan man finne opplysninger om norske sjømenn på 1900 tallet. ?  Min farfar Sofus Kristiansen Bakken f 1888 var registrert som sjømann i 1910 tellingen for Stjørna oppholdssted Tyskland står det.   Jeg vet han jobbet som fisker hjemme ,kan han også ha jobbet som fisker i utlandet.   Mye jeg ikke vet om min farfar ,det har vært spennende å finne noe om hans liv og virke.  Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bakken skrev:

Hei Kan man finne opplysninger om norske sjømenn på 1900 tallet. ?  Min farfar Sofus Kristiansen Bakken f 1888 var registrert som sjømann i 1910 tellingen for Stjørna oppholdssted Tyskland står det.   Jeg vet han jobbet som fisker hjemme ,kan han også ha jobbet som fisker i utlandet.   Mye jeg ikke vet om min farfar ,det har vært spennende å finne noe om hans liv og virke.  Hilsen Anita Bakken

Se veiledning på Arkivverkets nettsider: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/handel-og-skipsfart/finn-en-sjomann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jeg er klar over at han emigrerte i 1923 til Canada . Han drev med laksefiske i Alaska en periode men jeg tror ikke det var tilfelle i 1910 .  Kanskje fiske ett annet sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bakken skrev:

Hei Jeg er klar over at han emigrerte i 1923 til Canada . Han drev med laksefiske i Alaska en periode men jeg tror ikke det var tilfelle i 1910 .  Kanskje fiske ett annet sted ?

Han står jo oppført som sjømann i 1910, og under folketellingen skal han ha vært i Tyskland.
Hvis han ikke "bare" var fisker, kan han være registrert i sjømannsrullene.

Jeg har lett etter ham (både som Kristiansen og Bakken) i rullene fra Trondheim sjømannskontor, men finner ham ikke.

Rullene kan være mangelfulle, og han kan kanskje være innrullert et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over disse reglene, men pga av begrensete dataferdigheter og at jeg nå bor i Sverige ønsker jeg  få fritak.  Hilsen Anita Bakken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bakken skrev:

Hei Dette må være noen andre .Fridhjov er min far og han har aldri vært i Usa.

Ja - jeg ser at det var en Sofus Bakken som emigrerte til Canada i 1910.
Han var gift med Mattie, og de hadde barna Frances, Norman og Margaret.

Sofus Bakken er ikke det mest vanlige navnet, og litt artig at de er omtrent like gamle, begge dro til USA/Canada og de hadde hver sønn med navnet Norman 🙂 (Din far ble jo døpt Fritjof Norman)

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bakken skrev:

Jeg er fullstendig klar over disse reglene, men pga av begrensete dataferdigheter og at jeg nå bor i Sverige ønsker jeg  få fritak.  Hilsen Anita Bakken

Det gies ikke unntak for dette

Veiledning til å endre navnet er enkelt, les her 

https://www.digitalarkivet.no/content/1543/endre-visningsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessen Lars Kittelsen Jeg har også vært inne å sett på den andre Sofus Bakken,  Han er fra Ørlandet  på Fosen.    Lurer på hva han gjorde i Tyskland, kan det ha vært større fiskere hvalfangst kanskje.    Leter vidre .   Hilsen Anita Bakken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider