Gå til innhold
Arkivverket

begrepet "staar hos" før navn på kvinnerlig fadder i kirkebok i Brevik i 1815

Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Dette er fra døpte i Brevik i 1815. Jeg skriver av ministerialboken, men i parates står ting jeg har tatt med fra klokkerboken. Den klokkeren som skriver den første delen her, har flere opplysninger enn det som står i ministerialboken.

I klokkerboken står det som regel "bæres af" på den ene kvinnelige faddere, og så før den andre kvinnelige fadderen står det ofte "Staar hos". Hva betyr dette "Staar hos"? Det har jeg aldri sett før.

Her er er link til klokkerboken:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061205050275

Her er tre noteringen der vi se dette.

Side 6

Født 24.10.1815 – døpt i himmet 18.02.1816 – (døpt i kirken 05.02.1816): Christiane Godtfreda– Skipper Chlaus Barchley og Sophie Grubbe i Brevig, Faddere: Mad’ P Blehr, Mad’ Eriksen, P. Blehr, L. Eriksen, Erich Blehr Kiøbmand i Brevig

(Dette står i Klokkerboken: Peder Smith Blehr, Lars Eriksen Kjøbmend, Erich Blehr Kjøbmand, Skipper Halvar Dahl og Hermann Grubbe, bæres af Laurine Blehr Enke efter afg. Kjøbmand Thomas Blehr, og "Staar hos" Juliann Hichman og Mette Ording)

Født 03.02.1816 – døpt i kirken 18.02.1816: Sara – Matros Ole Hansen og Anne Andersdatter i Sundet ved Eidanger, Faddere: Christian (Sørensen) Haaøen, Jacob Andersen, Amund Andersen, (Bæres af Skydsskaffer Karl Andersens kone) Karen Jensdatter (paa Helgero), og (Staar hos) Sidsel Hansdatter, alle fra Eidanger

Født 18.02.1816 – døpt i kirken 25.02.1816: Ingeborg Marine – Arbeidsmand Anders Hansen og kone Karen Torkildsdatter i Settere ved Brevig, Faddere: (Bæres af Rasmus Hansens kone) Karen Arnoldsdatter (i Trosvig), og (Staar hos) Johanne Thorsdatter (hos Hans Eriksen i Brevig), Hans (Andersen) Frogner, Peder Hansen, Brynjolf Hansen, Arbeidsmend i Brevig

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel bare at de står ved siden av (den som bærer). Den som "sto hos" var kanskje den fadderen som tok av lua på dåpsbarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir mening Kristian. Det var jo rollen hennes. Har du sett dette før? Jeg er ganske sikker på at du har rett. Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jørn Olsen skrev:

Det gir mening Kristian. Det var jo rollen hennes. Har du sett dette før? Jeg er ganske sikker på at du har rett. Takker

Jeg vet at jeg har sett det før, men jeg husker ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider