Gå til innhold
Arkivverket

Balestrand / Leikanger - kvar kan opplysninga om Lasse Stølen kome frå?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg viser til dette tyde-temaet der konklusjonen til slutt var at ein av dei nemnde formyndararane heitte Lasse Stølen. I temaet nemner eg det som står i Leikanger bygdebok om ein person med dette namnet - https://www.nb.no/items/6bcbe5455d787ca7c2fb9a3ca47f0465?page=761&searchText="lasse jonson stølen"

Forfattaren har truleg ikkje valt rett Unni i boka, verken her eller på den sida som blir vist til - men kvar kan han ha funne opplysninga om dette ekteskapet? Eg har vore gjennom aktuelle skifteprotokollar og ikkje funne noko - men forfattaren kan ikkje ha dikta det saman, så kvar kan han ha henta det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er han, og der ser du at forfattaren skriv at ein ikkje ser meir til han. Familien elles har eg full oversikt over, men slit med Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det ble holdt skifte etter en Lasse Berdal i Feios 27. april 1733. Kona hans het Unni Jonsdatter (ser det ut som det står). Unni arvet halve boet, og den andre halvdelen ble delt mellom Thomas, Lars, Stillef og Knut som hver arvet en brorlodd, og Kirsten og Brita som hver arvet en søsterlodd. Skifteprotokollen er ikke bevart, men et utdrag er nevnt her:

https://media.digitalarkivet.no/view/24159/15

Det står ikke hvordan arvingene er i slekt med avdøde, men når en sammenligner med søskenflokken fra garden Stølen i Fjærland så er det ingen tvil om at avdøde var den samme som Lasse Jonsen fra Stølen, og at arvingene var hans søsken. Lasse må være den Lasse Øren som ble begravet i 1733, 31 år gammel:

https://media.digitalarkivet.no/view/11564/169

Det kan være riktig det som står i Leikanger bygdebok at Unni Jonsdatter Vangsnes først var gift med Lasse Jonsen Stølen (fant ikke ekteskapet i kirkeboka) og deretter med Håvard Knutsen Åfet. Men det var ingen barn som het Lasse i ekteskapet med Håvard, som kunne vært oppkalt etter hennes første mann slik tradisjonen var. 

Så viser jeg til dette temaet: 

I skiftet på garden Stjernegjerd 1739 var en av formynderne farsøstermannen Lasse Stølen. Men dette kan jo ikke være Lasse Jonsen fra Stølen, for han døde alt i 1733. Jeg tror derfor at denne Lasse "Stølen" er den samme som Lasse Ingebriktsen Stølås (1681-1753). Lasse Stølås (Lunde ved vielsen) ble gift i 1721 med Ragnhild Botolvsdatter som ifølge bygdeboka var fra Stølås og datter av tidligere bruker. Det står også at Lasse var leilending på Stølås etter svigerfaren. Men hvis Lasse Stølås virkelig var farsøstermann til barna slik det står i skiftet 1739 så må kona hans ha vært ei søster til Brita Botolvsdatter som var gift med Johannes Borlaug, som også var farsøstermann. Denne Brita Botolvsdatter var fra Stjernegjerd og datter av Botolv Eriksen og Gjertrud Sjursdatter. Botolv og Gjertrud hadde også ei datter Ragnhild som det ikke står mer om i bygdeboka. 

Jeg tror derfor at Lasse Stølås var gift med Ragnhild Botolvsdatter fra Stjernegjerd og ikke fra Stølås. Hvis begrepet farsøstermann er riktig i skiftet så fins det ingen andre muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteleg takk for at du er komen på bana; eg skal straks gå gjennom desse opplysningane! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, eg må seie meg enig med deg, det må vere slik det heng saman.  Eg har elles sendt deg ei melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider