Gå til innhold
Arkivverket

Sider som er borte i panteboken.

Tone Kristin
 Del

Recommended Posts

Hei. 

Jeg er ganske fersk i dette her, så håper det er greit at jeg spør her, og at spørsmålet er forståelig. 

Jeg forsøker og finne en kontrakt/ ett skriv ang flere saker som står i tinglysningspapirene jeg har i fra slektsgården. Dette er fra 1904, 1906, 1907, men i pantebøkene som er fra dette årstallet finner jeg ikke dette ut ifra fol. eller dato. Jeg finner heller ikke noe skriv med navnene til mine forfedre der. Leter jeg i feil bok, eller er det sider i pantebøkene som ikke har blitt digitalisert? For noen dager siden tror jeg at jeg leste i en pantebok som ikke hadde blitt avskrevet med skrivemaskin, men disse finner jeg ikke igjen nå. Om jeg sier at fra 1904 så finner jeg ikke fol 641, dette skal da være en kjøpskontrakt fra den tiden min tippoldefar kjøpte gården vi kommer fra. Noen som kan hjelpe en fersking med dette? 

MVH Tone Kristin Pinløkken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er i og for seg forståelig, men ingen kan hjelpe deg uten å vite hvilken konkret eiendom det er snakk om. Hvilken kommune og hvilket gårdsnummer og bruksnummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Spørsmålet er i og for seg forståelig, men ingen kan hjelpe deg uten å vite hvilken konkret eiendom det er snakk om. Hvilken kommune og hvilket gårdsnummer og bruksnummer?

Beklager det glemte jeg å skrive. Dette gjelder gården Pinløkken gnr 104 bnr 3. Ringebu Kommune. Det er John Olsen Dalseg som var kjøper, og enke Ingeborg Engebretsdatter som solgte.  Fol 199 er borte. Fol 276 fra 22 oktober 1906 er borte, og 430 fra 1907. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tone Kristin skrev:

Beklager det glemte jeg å skrive. Dette gjelder gården Pinløkken gnr 104 bnr 3. Ringebu Kommune. Det er John Olsen Dalseg som var kjøper, og enke Ingeborg Engebretsdatter som solgte.  Fol 199 er borte. Fol 276 fra 22 oktober 1906 er borte, og 430 fra 1907. 

Jeg antar at du har funnet eiendommens side i panteregisteret, og at det er der du har funnet henvisningene: https://www.digitalarkivet.no/tl20070511310597

Henvisningene er altså til pantebøkene, så du må finne den rette panteboka for å kunne gå til riktig sidetall. (Når du skriver at sidene er borte, har jeg en mistanke om at du har prøvd å slå opp sidetallene i panteregisteret.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Jeg antar at du har funnet eiendommens side i panteregisteret, og at det er der du har funnet henvisningene: https://www.digitalarkivet.no/tl20070511310597

Henvisningene er altså til pantebøkene, så du må finne den rette panteboka for å kunne gå til riktig sidetall. (Når du skriver at sidene er borte, har jeg en mistanke om at du har prøvd å slå opp sidetallene i panteregisteret.)

Tusen, tusen takk for hjelpen🙏 ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.