Gå til innhold
Arkivverket

Gårdfesting - lensregnskap Nordmøre 1590

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter litt med å lese noen tall fra lensregnskap 1590. Jeg har markert i utklippet hva jeg er usikker på og det er kort fortalt hvor mye som festes av Estenn Ormbostas jeg er ute etter.

Tyde bøksel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Henrik Ormbostad changed the title to Gårdfesting - lensregnskap Nordmøre 1590
1 minutt siden, Gunnar Øra skrev:

Hei Henrik.

Leser sp:

Kan bety skålpund.

Fra Wikipedia "Skålpundet ble inndelt i 2 merker (også kalt pundsmerker), 16 unser, 32 lodd, 128 kvintiner, eller 512 ort. Det utgjorde dessuten 1/12 bismerpund. Medisinalpundet ble delt inn i 12 unser."

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Gunnar Øra said:

Takk, men er det et tall som står først? Ser at de andre har f.eks ett øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok  " j  sp:" ;  1/2 spann (smør, vil eg tru) = 1,5 øre

j  er romartal 1, og streken gjennom reduserer det med ein halv, altså 1/2 (v med strek gjennom = 4,5, osv.)

her er streken trekt som ei sløyfe direkte frå streken ned; det er ein del andre døme på dette her, jamvel om

skrivaren oftare har ein tydeleg horisontal strek.

Det er ikkje ein eintydig samanheng mellom landskyld og festeavgifta.  Men det er fleire som betalar 4 dr for 1 øre,

så då stemmer det med 6 dr for 1/2 spann = 1,5 øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

det er nok  " j  sp:" ;  1/2 spann (smør, vil eg tru) = 1,5 øre

j  er romartal 1, og streken gjennom reduserer det med ein halv, altså 1/2 (v med strek gjennom = 4,5, osv.)

her er streken trekt som ei sløyfe direkte frå streken ned; det er ein del andre døme på dette her, jamvel om

skrivaren oftare har ein tydeleg horisontal strek.

Det er ikkje ein eintydig samanheng mellom landskyld og festeavgifta.  Men det er fleire som betalar 4 dr for 1 øre,

så då stemmer det med 6 dr for 1/2 spann = 1,5 øre.

Takk igjen, Ivar. Da er landskylda 1/2 spann og det er det som går igjen framover i tid på Ormbostad. Da har Estenn bygslet hele Ormbostad. Og deter nok smør det er snakk  om, har sett dette senere. Veldig kjekt at brikkene faller på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Gunnar Øra said:

Enig med Ivar, dette burde jeg vite...

Det var ikke helt enkelt å tyde tallet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider