Gå til innhold
Arkivverket

Rakel Mo fra Levanger/Frol (N-Trøndelag)

Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker med dette å få klarhet i livet til "Rakel Mo" fra Levanger/Frol. Bakgrunnen er at denne kvinnen var min mors venninne (mor er i dag 102). Vi mener at hun var født/bosatt på gården Nesjan i Frol, og født ca 1920-24, mest sannsynlig etter 1921). Hun må ha gått på Halsan skole i Frol, da Nesjan er en gård som sogner til det området Halsan skole hadde elever fra. Utvandret til Amerika, men vet ikke når. Min mor korresponderte med henne rundt 1950, og hun har et bilde av Rakel foran sitt bosted i USA. Rakel skal ha vendt tilbake til Norge (noe usikkert). I så fall kan hun ha skiftet familienavn ved giftemål, men dette kjenner vi ikke til.

Jeg har forsøkt å lete etter Rakel, men kommer ingen vei. Også i dåpsoversikter for Frol/Levanger fra aktuellt tidsrom, men jeg kan selvsagt ha oversett mulige treff.

Endret av Hans Martin Fagerli
rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne født 1923

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:24RG-W44

Name Rakel Moe
Sex Female
Age 26
Birth Year (Estimated) 1923
Birthplace Norway
Event Type Immigration
Event Date 1949
Event Place New York City, New York, United States
Event Place (Original) New York City, New York, United States
Affiliate Publication Number T715
Affiliate Publication Title Passenger and Crew Lists of Vessels Arriving at New York, NY, 1897-1957
Ship Name Stavangerfjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat Rakel Emilie Moe født 23/4 1929 i Sparbu emigrerer i 1949. Nederst på siden

Oslo politidistrikt, SAO/A-10085/E/Ee/Eef/L0042: Emigrantprotokoll, 1938-1955, s. 154
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20100218670158

Hun kom tilbake og ble viet med Tom Stegemoen i 1957

https://www.nb.no/items/59188750440116699f9fc67db81131dd?page=7&searchText="tom stegemoen"

Hun døde i 2011

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=rakel+emilie&lastname=&birth_year_from=1923&birth_year_to=1923&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene. 

Jeg tror vi har henne her.  Fødsel i 1923 er korrekt i følge min mor (Rakel gikk i klasse med mors søster som også var født i 1923). Oppholdet i USA later til å ha vært svært kortvarig. 

Jeg får ikke vist dette til min mor før i neste uke en gang, men skal da melde tilbake til forumet vårt. Jeg regner med at flere av svarene her på forumet vil hjelpe mor til å bekrefte at det er riktig Rakel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsket litt videre på denne saken, og jeg sitter igjen med ett spørsmål: Hvor er hennes mann Tom Stegemoen født?

Rakel ble gift med Tom (lysning innrykket i.bl. Friheten 14.08.1957. Rakel bor da i Oslo, Tom i Kvinesdal.)

Jeg sitter igjen med følgende problemstilling:

Jeg tror at Tom kan være født i Amerika, og at Rakel kan ha truffet ham der.  Det er mange fra Stegemoen som drar til Amerika i perioden ca 1920-1930 ,med New York som bestemmelsessted, og jeg tror at det ble en del returer (20 og 30-årene var ikke enkle i USA)

Er det mulig å finne Toms fødselsdata (han er født 23.2.1930) ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Anne!

Tom og Rachel gifter seg i Oslo året etter (1957).  Men i passasjerlisten oppgir han at målet med reisen er å bosette seg i USA. Kanskje den egentlige årsaken er at han skal hente Rachel? Men jeg innser at det må være en grense for hva vi kan finne ut - tross alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider