Gå til innhold
Arkivverket

Laurits Stendahl, hvordan bli meierist på 1880-tallet

Jardar Loeng Grilstad
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Jeg prøver å nøste opp i historien til en av mine forfedre, Laurits Severin Stendahl. Heldigvis har han lagt igjen mange spor i diverse kilder, men jeg sliter litt med å forstå hvordan han ble meierist. Familien flyttet en del på slutten av 1800-tallet, men jeg finner han ikke flyttingen i noen protokoller.

En liten tidslinje:

1864, 25. januar - Født på Bakklandet i Strinda (nå Trondheim)

1878, 29. september - Konfirmert. Familien er nå selveiere og drivere av gården Stendal søndre.

--- Hva skjer i mellomtiden?

1888, 1. mai - Starter på Hegre meieriskole, men slutter etter tre uker.

1888, 20. oktober - Gifter seg i Namsos med Emelie Margrethe Johansdatter Stene fra en av nabo gårdene til Stendal søndre. Her er meierist oppgitt som yrke til Laurits.

1889, 19. april - Deres første barn blir døpt i Namsos. Meieribestyrer er nå oppgitt som yrke til Laurits.

Senere flyttet Laurits og familien til Soknedalen. Her driver de meieri og landhandel i noen år, før de kjøper en gård på Melhus hvor familien ble boende.

Noen spørsmål jeg ønsker å diskutere:

1. Jeg finner verken Laurits eller Emelie i noen inn- og utflyttningsprotokoll for Strinda, Namsos eller Sokendalen. Hvor nøye ble disse protokollene ført?

2. Hva skulle til for å bli meierist og meieribestyrer på denne tiden? Har forstått det slik at det fantes få meieriskoler på 1880-tallet og Trøndelag hadde ingen landbruksskoler på denne tiden. Kan jeg anta at han er selvlært i faget?

3. Med tanke på det senere livet til Laurits, så mistenker jeg at han har en eller annen utdanning innen agronomi. Han kjøper hele tre gårder i perioden 1890-1920. Deltar på landbruksutstillinger og driver avl på noen spesielle sauer. Han kjøpte også traktor rundt 1910. Hvor vanlig var det å reise ut av fylket for å ta utdanning? Og finnes det noen arkiver fra landbruksskoler på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider