Gå til innhold
Arkivverket

Funnet feil i digitalarkivet, hva gjør jeg?

Martin Holm
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med slektsgranskning har vi funnet en "feil" i arkivet. Det gjelder en person som har to ulike etternavn og ulik f.dato men samme mor og far. Dette gjelder bestefar til min kone. Søskenflokk tilsier også at dette er samme person. Feilen er viktig å få oppklart da det må dokumenteres i forbindelse med søknad om navnendring av sjeldent etternavn. Finner ikke helt ut hvordan jeg skal gå frem med dette og spør derfor i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spesifiserer ikke om de avvikende opplysningene forekommer i dataregistrerte avskrifter (f.eks. søkbare folketellinger og kirkebøker) eller i originalkildene. Når du skal dokumentere i forbindelse med navneendring, må du uansett vise til originalkildene.

Det er ikke uvanlig at ulike originalkilder har ulike opplysninger, dels fordi feil og misforståelser har skjedd til alle tider, og dels fordi skrivemåter og konvensjoner vedrørende navn var mer flytende når vi kommer 100 år og mer bakover i tid.

Arkivverket retter ikke i originalkilder. Som bruker av arkivmateriale må man gjøre kildekritiske vurderinger og gjerne sammenlikne så mange kilder som mulig, for å gjøre seg opp ei mening om hva som er "riktig". Noen ganger er det ikke én fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært mye frem og tilbake. Etternavn har endret seg fra kirkebøker til folketellinger. Den det gjelder ble selv overrasket når han skulle ha arbeidskort på Hydro og navnet hadde gått fra Ax til Aks. Hans bror har visstnok beholdt Ax. I tillegg er f. dato endret seg fra 09.08 (som er den tiden på året han har feiret (2 av barne lever ennå)) til 09.04 i folketelling 1920 (i 1910 var han ikke født). Både personen f. 09.08 og 09.04 har samme mor, og det skal godt gjøres å få to barn med 4 md. mellomrom. Min kone har ønske om å bytte fra Aks til det gamle Ax, men får avslag fra Skattetaten. Navnet har så få brukere at dersom man ikke kan dokumentere tilhørlighet må alle med Ax godta dette. Det finnes en logisk linje i dette, alle med henvisning til Digitalarkivet. Jeg er ute etter hvordan man skal få dette gjennom.

Det mest mystiske er hvordan denne personens far som utvandret fra Sverige med navnet Ax står i folketelling 1910 med Ax, senere i kirkebøker som Aks, deretter i folketelling 1920 som Ax igjen med en sønn som har feil f.dato. Denne sønnen ender til slutt opp som Aks med riktig f.dato i folkeregisteret.

Uansett takk for et oppklarende svar. Vi får jobbe videre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er folketellingen fra 1920 der Anders Johansen Ax er oppført som født i Holla 9.april 1911 mens søsteren Hedvig skal være født 4. august 1910.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073839002514

Det er 8 måndeder imellom, og absolutt grunn til å sette spørsmålstegn ved.

Hedvigs fødseldato bekreftes av dåpsregistreringen i Holla, nr 50

Holla kirkebøker, SAKO/A-272/F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1907-1923, s. 19
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051004020425

Anders skal derimot, i følge dåpsbekreftelsen, være født 9. august 1911, altså ett år etter søsteren

Nr 27

Holla kirkebøker, SAKO/A-272/F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1907-1923, s. 28
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051004020436

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppføringen i kirkebøkene har jeg funnet, her også fra konfirmasjon https://www.digitalarkivet.no/kb20060518010548, men dette med Hedvig har jeg ikke fått med meg. Artig observasjon. Det er denne feilen jeg ønsker å få "rettet". Neste utfordring er hvordan Anders endelig endte opp med etternavnet Aks OG sin riktige f.dato som han hadde inntil sin død https://www.digitalarkivet.no/pc00000003448669

Hvis noen har noen har noen tips for at Skatteetaten skal godta dette for et navneskifte er jeg takknemlig.

Endret av Martin Holm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Martin Holm skrev:

Hvis noen har noen har noen tips for at Skatteetaten skal godta dette for et navneskifte er jeg takknemlig.

Det spørs om ikkje det vil sitje langt inne, dersom utgangspunktet er Anders som oldefar (jf. namnelova).

2 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Anders skal derimot, i følge dåpsbekreftelsen, være født 9. august 1911, altså ett år etter søsteren

Nr 27

Holla kirkebøker, SAKO/A-272/F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1907-1923, s. 28
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051004020436

Dette er nemleg det som vert lagt til grunn for kva etternamn Anders hadde, og

her står det klart og tydeleg "Aks" både på Anders og begge foreldra.

Konfirmasjonsoppføringa (1926) seier også "Aks" på far og son, og likeins etternamnet til far i dåpen til Hedvig (1910).

Gjeldande retningslinjer i 1912 er her:  https://www.hoelseth.com/doc/cirk18970901.html

De må i tilfelle finne god dokumentasjon på eit namneskifte.

Folketeljingar fortel berre kva teljaren meinte han høyrde, og er ikkje dokumentasjon på namnebruk (eller fødselsdato).

Du kan godt seie at også presten skreiv det han høyrde. Men i motsetnad til folketeljaren, førte han det

offisielle fødselsregisteret, altså kyrkjeboka.

Dødsmeldinga ("Aks") tyder ikkje på at det var noko namneskifte etter 1912/1926.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Det spørs om ikkje det vil sitje langt inne, dersom utgangspunktet er Anders som oldefar (jf. namnelova).

Liten oppklaring: Anders Aks/AX er bestefar, Johan Alfred J. Ax (oldefar) kom fra Sverige og hadde navnet Ax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Martin Holm skrev:

Oppføringen i kirkebøkene har jeg funnet, her også fra konfirmasjon https://www.digitalarkivet.no/kb20060518010548, men dette med Hedvig har jeg ikke fått med meg. Artig observasjon. Det er denne feilen jeg ønsker å få "rettet". Neste utfordring er hvordan Anders endelig endte opp med etternavnet Aks OG sin riktige f.dato som han hadde inntil sin død https://www.digitalarkivet.no/pc00000003448669

Selv om det har vært avvik i innføringer etter dåpen, så er det dåpen som viser når han ble født og da er det jo rett siden han selv benyttet denne datoen.

Det er ikke uvanlig at det i familier finnes flere forskjellige skrivemåter av navn. Søsken kan også være ført med helt forskjellige etternavn, dette gjelder særlig personer født før navneloven i 1923.

Folkeregisteret bygger på folketellinger, for de fleste landkommuner på folketellingen 4.desember 1946. De kan da ha oppgitt navnet slik selv, eller det har blitt tolket feil ved tolkning av håndskrift osv. Hvis personene det gjelder har ikke reagert på skrivemåten på navnet, så har det blitt stående slik i folkeregisteret. Her ville også en dåpsattest ha vist samme navn som han ble registrert med og da ville det ha vært vanskeligere å endre slik du sier.

Siden du mener at oldefaren har den ønskede skrivemåten bør det innhentes informasjon om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Martin Holm skrev:

Liten oppklaring: Anders Aks/AX er bestefar, Johan Alfred J. Ax (oldefar) kom fra Sverige og hadde navnet Ax.

Ok ... ein kan velje etternamn som oldeforeldre og tippoldeforeldre har brukt.  (Namnelova §4)

Då må du dokumentere at Johan (eller foreldra) har brukt namnet "Ax" (før 1910).

Innflytting?   (frå 1900 var det politiet som registrerte flytting.) Born før Hedvig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere barn før Hedvig https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036524004594

Vi har også dokumentasjon på at Johan Alfred er registrert i svenske kirkebøker med AX. Kanskje vi har en god sak. Har fått avslag grunnet manglende dokumentasjon, men vi har ikke sendt riktig dokumentasjon skjønner jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Martin Holm skrev:

Her har det vært mye frem og tilbake. Etternavn har endret seg fra kirkebøker til folketellinger. Den det gjelder ble selv overrasket når han skulle ha arbeidskort på Hydro og navnet hadde gått fra Ax til Aks. Hans bror har visstnok beholdt Ax. I tillegg er f. dato endret seg fra 09.08 (som er den tiden på året han har feiret (2 av barne lever ennå)) til 09.04 i folketelling 1920 (i 1910 var han ikke født). Både personen f. 09.08 og 09.04 har samme mor, og det skal godt gjøres å få to barn med 4 md. mellomrom. Min kone har ønske om å bytte fra Aks til det gamle Ax, men får avslag fra Skattetaten. Navnet har så få brukere at dersom man ikke kan dokumentere tilhørlighet må alle med Ax godta dette. Det finnes en logisk linje i dette, alle med henvisning til Digitalarkivet. Jeg er ute etter hvordan man skal få dette gjennom.

Det mest mystiske er hvordan denne personens far som utvandret fra Sverige med navnet Ax står i folketelling 1910 med Ax, senere i kirkebøker som Aks, deretter i folketelling 1920 som Ax igjen med en sønn som har feil f.dato. Denne sønnen ender til slutt opp som Aks med riktig f.dato i folkeregisteret.

Uansett takk for et oppklarende svar. Vi får jobbe videre med dette.

Jeg holdt på med dette for et års tid siden. Det jeg gjorde var å ta kopi av kirkebøkene som viser til hvordan navnet egentlig skal skrives og sendte søknad om navneendring. Legg ved kopi av kirkebøkene. Det tar ca 6-8 uker å få svar på søknaden. Lykke til 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har det som trengs, også fra Sverige. Takk for svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider