Gå til innhold
Arkivverket

Svenske sjömenn på norsk valfangst

Tore Svendsen
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg bor i Sverige og min kone har en gammel slektning som vi fant et gammel fotografi på – som til vår overrasking var tatt av en i kjent fotograf i Tønsberg en eller annen gang etter 1910. Det var ekstra interessant fordi vi har tilbrakt over 30 år på sommerferie i byen. Vi fant også noen notater om at han hadde vært ute på hvalfangst (i Antarktis tror vi, Buenos Aires står omtalt). Men alt jeg leter finner jeg ingenting hverken i norske eller svenske digitale arkiv, gjennom MyHeritage etc. Har gått igjennom sjømannsregistrene her på Digitalarkivet både for Tønsberg men også for Sandefjord (jfr. Hvalfangsten) men kan ikke finne noe om min kones slektning. Han skal også ha hatt en butikk (eller arbeidet) i Tønsberg, men hva det var for slags butikk er ukjent, kanskje noe med frukt og grønt. Han var borte fra Sverige under lengre perioder, men det tidsrom som er mest sannsynlig er fra 1910 til 1927. Det året er han igjen registrert som boende i Sverige. Hans navn var Simon Emmanuel Johansson, født 2/4-1890 i Västergötland i Sverige. Kanskje noen vet hvor jeg kan lete videre? Jeg er mer innsatt i de svenske arkivene enn de norske. Med vennlige hilsener Tore Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette er fra Sveriges dødbok 1860-2016.

1746726202_SimonEmanuelJohansson.gif.a296d49c1cd2ade288db455d841dae03.gif

Mvh BentØ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk Bent!

Jeg hadde allerede funnet dette, mitt lille forskningsproblem er den tiden han angivelig tilbrakte i Norge - sannsynligvis i Vestfold. Han var en av syv sösken og bodde hos sin mor og ene bror fram til at han döde. Ellers vet vi ikke så mye annet enn at han sa at han var på hvalfangst. Min  kone har svake minner av det. Han går å finne husforhörslängderna som er min beste kilde i Sverige, men han var borte under flere omganger fra 1910 og framover - og jeg har vanskelig å finne ut om han virkelig var på hvalfangst. Fotografiet fra Tönsberg viser at han virkelig var her.

Men takk for at du tok deg bryderiet!

Mvh Tore

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider