Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp se avis


Thorleif Vincent Selberg
 Del

Recommended Posts

12 timer siden, Thorleif Vincent Selberg skrev:

 

Dette er aviser som ikke er fritt tilgjengelig pga. opphavsrett. I utgangspunktet må du på et bibliotek for se dem, men det finnes alternativer.

 

"Logg inn for å søke om tilgang"; har du forsøkt det?

 

Skjermbilde 2024-01-28 kl. 11.53.07.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har søkt ikke fått svar men ja må nok innom biblioteket tur ja 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein vil ha tilgang heimefrå må ein velje Nasjonalbiblioteket, seksjon publikumstjenesten, veikedningen som bibliotek. Om ein søkjer innanfor opningstidene pleier ein å få tilgang innan få minuttar. Tilgangen varer i 8 timar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn Igelkjøn skriver:

 

Om ein vil ha tilgang heimefrå må ein velje Nasjonalbiblioteket, seksjon publikumstjenesten, veikedningen som bibliotek. Om ein søkjer innanfor opningstidene pleier ein å få tilgang innan få minuttar. Tilgangen varer i 8 timar

 

Kunne ikke la være å kommentere dette! Jeg arbeidet på Nasjonalbiblioteket årene 1968-ca 1989. Utviklet blant annet deres datasystemer for Nasjonalbibliografien (sammen med noen til). Tilgang til databasene ble etter hvert online, men det var først bare noen få forskningsbibliotek som fikk dette, alle andre måtte møte opp på UB som det het den gangen.

 

Verden går framover.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hugsar eg frå vidaregåande at to elevar heldt foredrag i klassen om internett. Dette var midt på 90-talet, og før internett vart "allemannseige".

 

På same tid var det vel ein i heile kullet som hadde mobiltelefon, og dette var til og med nemnt i omtalen i russeheftet.

 

Men dette vart ein digresjon, som klasseforstandaren vår ville ha sagt det.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med digresjoner. Rekruttskole på Madla 1977. Alle måtte på kurs på fritiden  ellers så ble man satt til å koste gårdsplassen der vi lærte å marsjere. Jeg meldte meg på datakurs. Kurs i Basic på papir! Lærte å skrive enkle koder som IF THEN NEXT osv. Altså helt grunnleggende. En dag tok han som holdt kurset med seg en klump av en IBM datamaskin som han skulle prøve å koble opp på en vanlig telefon til Rogaland Data som holdt til på Ullandhaug. Testen ble mislykket. 

 

Interessant Fagerli med din erfaring fra NB. Ja, der har verden gått fremover så det suser. Har nettopp lært meg å søke 8 timers nettilganger på pliktavlevert innhold og det fungerer aldeles utmerket. Det hadde selvsagt vært moro med mer enn 8 timer også. Hvorfor ikke 24 timer? Men så er det noe som sier meg at dette systemet er nesten for god. Burde kanskje ikke presse på mer enn hva NB har fått forhandlet seg frem til. Det er jo åpenbart at de som NB har forhandlet med har vært usedvanlig "rause" på vegne av sin stand. Jeg kan altså via min PC, lese en bok, en avis eller et tidsskrift  på NB sitt digitale bibliotek umiddelbart datafilen er ankommet og registrert. Rykende ferske aviser!  (Uten denne tilgangen f.eks. er ikke Aftenposten fritt tilgjengelig etter 1935) Allehånde fagtidsskrifter og Hvem, Hva, Hvor 2024 utgaven  lenge før jul! Men ikke skryt om dette til bokhandlerbransjen!   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også mogeleg å søkje fleire gonger. Samstundes er eg litt uroa for at tilgangen kan bli innskjerpa dersom "alle" kastar seg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.