Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av husmannskontrakt

Øystein Hovde
 Del

Recommended Posts

Hei! jeg har funnet en husmannskontrakt mellom Mogens Erichsen Lier og Ole Enersen/Mette Nielsd. datert 30/6- 1791 for plassen Scholl. denne plassen heter i dag Skar og er i dag i mitt eie. Problemet er at jeg klarer ikke å tyde nok i kontrakten og trenger derfor hjelp. Finnes det noen som kunne vært snille og sett på dette for meg? det hadde vært interessant å visst hva kontrakten gjelder, og om dette eventuelt er de første som har bodd her. Legger ved link til skannet materiale. Nederste sak på høyre side i bildet.

På forhånd, tusen takk til den,eller de som kan hjelpe

Tinglysingsmateriale: Nord-Hedmark sorenskriveri, SAH/TING-012/H/Hb/Hba/L0001B: Pantebok nr. 1b, 1786-1794, s. 702 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no).

Mvh

Øystein Hovde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit utdrag, iallfall - om lag sånn:

"Jeg undertegnede Mogens Ericsen Lier paa Ring i

Ringsager, tilstaar og hermed giør vitterligt at Ole

Endersen, Skredder med mig er kommen i saadan Foreening, at han

for leve Tid, baade for sig selv, sin nu havende Hustrue Mette Nills

dater, samt deres avlede 2 døttre, skal til Brug og Raadighed, nyde og

beholde en Plads der er min gaard Lier tilhørende, Scholl kaldet,

hvorimod han eller hvem som bruer bemeldte Husmands

Plads, skal aarlig svare til gaarden 9 rd, samme Nie Rigsdaler

skal til hvert aars 14 April erlegges Contant, og skal Pladsens

bruger være pligtig i fald det af mig forlanges i aande Tider

med Slaat og Skaar heri gaarden at arbeide for 2 rd som kommer

til afrag paa den andførte Huusleie; alt der forhend her tilhørt

Bemeldte Plads og ager og Engeland, skal han Hustrue og Børn frem

deles have, samt nogle mooe støkker til Engeland som allerede

ere udviste. Saa nyder han og efterkommere og saa havning, samt Skovs

Brug til Pladsens vedligeholdelse og behøvende Brendefang i lighed

med mine øvrige Husmænd.  ... "

Fleire vilkår og presiseringar følgjer.

Det ser ut til at dette er ein plass som har vore der frå før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn Magnar Vik Vårhus skrev:

Hei. Jeg trenger hjelp til å få tydet et skjøte fra 1884 fra pantebok 1s255 se vedlagt digital link. 

gbr 16/6 fra side 255 https://media.digitalarkivet.no/view/19965/255

går helt frem til side 259.

Vel møtt i forumet.

Men du har "kapra" tråden til nokon annan.... - du burde starta eit nytt emne (blå knapp oppe til høgre, som du ser når du går tilbake til emnelista).

Og:  På den sida du lenkjer til, er det to skøyte. Gnr./bnr (16/6) vart innført i 1887, 27 år etter at dette vart

skrive (1860), så det hjelper ikkje til å identifisere.

Dokumentet som sluttar på s. 259a (frå s.254b) er ei utskiftingsforretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertlig takk Ivar! Dette er en allerede eksisterende plass ja i 1791. Da må jeg prøve å grave videre bakover for å se hvem andre som har bodd og brukt her:)

Mvh

Øystein Hovde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Øystein Hovde skrev:

Hjertlig takk Ivar! Dette er en allerede eksisterende plass ja i 1791. Da må jeg prøve å grave videre bakover for å se hvem andre som har bodd og brukt her:)

God graving ...

Ikkje rettare eg hugsar, hadde husmenn rett på å få tinglyst kontrakt.

Men tinglysing kosta pengar (då som no) - som husmannen måtte legge ut. 

Difor er mange plass-setlar ikkje tinglyste, og dermed ikkje mogelege å finne att. (det er sannsynlegvis svært få som er tekne vare

på av etterkomarane i 2-300 år)

At du fann denne 1791, kan kanskje auke sannsynet for at det er meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner flere kontrakter med husmenn og denne Mogens, men jeg må gå inn å se på hvilke plasser dette gjelder. Gården hadde ihvertfall 8-9 husmannsplasser. Kan det finnes noe dokument når plassen ble ryddet eller ble dette gjort uten noen for for skriftlig dokument?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Øystein Hovde skrev:

Jeg finner flere kontrakter med husmenn og denne Mogens, men jeg må gå inn å se på hvilke plasser dette gjelder. Gården hadde ihvertfall 8-9 husmannsplasser. Kan det finnes noe dokument når plassen ble ryddet eller ble dette gjort uten noen for for skriftlig dokument?

Ja, han har tydelegvis fleire:  "mine øvrige Husmænd.  ..."

Plassen vart rimelegvis rydda av den første husmannen. Han - som etterfølgjarane - kunne ha tinglyst kontrakta; og i så fall kan du finne.

Men når/om du finn den første, er det ikkje sikkert at det er klart og tydeleg at det faktisk er den første du har funne.

Ifl. Sandal: "På leit etter slekta" (Samlaget, 1991) kom det ei "streng" forordning i 1750 om at bonden skulle gje husmenn tinglyst festesetel.

"men påbodet vart lite etterfølgt i praksis".  Det siste er vel Sandal sitt inntrykk frå eit visst tal tilfelle i visse område; men det med

forordninga er sikkert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider