Gå til innhold
Arkivverket

Ble Olof Berg gift med Astrid Persson?

Per Persson
 Del

Recommended Posts

Olof Berg ble født i Verdal i Norge 21.08.1850, flyttet til Kalls i Jemtland i 1872, og videre til Östersund i 1883, hvor han flyttet inn i No 105, som da var eid av "næringsidkerskan" Märta Hansson, født i 1835, som han giftet seg med i 1884. og  var gift med inntil hun døde 20.04.1924, 88 år gammel. Paret fikk ingen barn.

Derimot ble Olof far til fire barn født i perioden 1910 - 1915 med leieboeren/hushjelpen Astrid Hildegard Natalia Persson, født i 1890.

Olof døde 19.04.1929,78 år gammel.

Vet noen, eller greier noen finne ut om, og eventuelt når, Olof og Astrid ble gift en gang i perioden 1924 og 1929?

Mvh

Per Persson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan Arkivverket ikkje har svenske kjelder flytter eg saka til Brukarforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forsamlingsbøkene for Østersund,står hun bare med vielse 4/4 1931.

Ikke funnet noen vielse i Østersund mellom 1924 og 1929.

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved lysning 1931, og anm.i forsamlingsbok 1914-1937. Der er bare lysning 1931 nevnt.

Hlsen Kari

Östersund-Z-AIIa-3ab-1914-1937-Bild-670-Sida-330.jpg

Östersund-Z-EI-4-1912-1932-Bild-2890-Sida-283.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Astrid giftet seg i april 1931, og da med Georg Larsson, og det ganske nøyaktig to år etter at Olof døde.

Og det at hun arvet alt etter Olof trenger jo ikke bety at de var gifte, eller.

Per P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Ved folketellingen i 1930 står Astrid oppført som ugift.

Dersom hun og Olof var gift når han døde i 1929, så ville det vel stått enke i folketellingen for 1943?

Per P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig var Wilhelm Persson, som bodde hos henne ved nevnte folketelling, hennes far (og min oldefar).

Per P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betrakter det som bevist, av nevnte folketelling, at Astri  og Olof aldri ble gift, men at Olof tross alt «betalte godt for sine ……..».

Derfor legger jeg saken «død», og takker alle deltagere for hjelpen.

Per P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tåget har kanskje gått, men jeg prøver meg likevel.

Er det mulig å finn dødsannonsen til ovenfor nevnte Olof Berg som døde 19.04.1929 i Østersund?

Mvh

Per P

Lenke til kommentar
Del på andre sider