Gå til innhold
Arkivverket

Kan dette være skrevet i 1621? (felemakers signatur)

Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Jeg tviler, og vil gjerne høre meninger om dette. Skjermbildet er hentet fra en Youtube-video om "the Hildahl fiddle". Årstallet 1621 finnes et annet sted på instrumentet (5.03), og ser ut til å kunne være autentisk, men så var det denne signaturen da, som sees 5.07 inn i videoen. Det som der skal stå er:

Fladebøe

Hardanger

Visstnok skal det stå T. E. Fladebøe, men de initialene kan jeg ikke få øye på her.

Screenshot 2024-02-01 at 13-41-42 Presenting the Hildahl Fiddle.jpg

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skriften ser ut som det stammer fra 1800/1900-tallet for meg. 
Bokstavformene er de samme som jeg lærte på barneskolen.
Når en fiolin lages, hender det at den får en lapp inni seg som forteller, ikke om produsenten, men om hva slags fiolin den er kopi av. Kan det hende det samme er tilfelle med hardingfelen her? 
Og 1621... det er tidligere enn noen hardingfele kjent av Store Norske Leksikon. https://snl.no/hardingfele Riktignok antas det at det kan finnes gamle feler på loft og i buer fortsatt, i følge litteratur fra sent 1900-tall, men lappen her kan ikke være original.

Det er mulig at instrumentet har fått lappen sin etter en muntlig tradisjon, nedskrevet senere. Formen er spesiell.

Fladebøe er ikke nevnt i noen av bøkene om hardingfeler som er tilgjengelige på digitalt Nasjonalbibliotek.

Endret av Inger Hohler
Tidsangivelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Inger. Det er omtrent det samme som jeg tenker. Jeg kan tro på at fela faktisk er så gammel, men at etiketten er av nyere dato og tilført under reparasjon og vedlikehold. Et spørsmål jeg ikke vet noe om, er om det ville vært naturlig for en felemaker i 1621 å signere med "Hardanger"? - Limrestene ved etikettens ytterkanter ser også ut til å være av nyere dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen forteller at fela ble reparert/modernisert på verkstedet til Eilev Jonsson i Telemark på 1800-tallet. Achantusdekorsjonene er blant annet fra denne moderniseringen. Ellers fikk den ny bro samt stykket som holder strengene på plass nærmest broen https://no.wikipedia.org/wiki/Eilev_Jonsson_Steintjønndalen
Det ville ikke under meg om den fikk en lapp inni seg da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider