Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er skiftet etter Søren Eriksen Istad?

Harald Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Søren Eriksen Istad var en tilsynelatende velstående postbonde på Istad i Romsdal, men etter at han døde i 1890, ble kona og barna spredt for alle vinder, de fleste under fattighjelpens ordninger. Jeg har prøvd å finne skiftet etter Søren, for å finne ut hva som skjedde og hvorfor de mistet alt, men jeg finner ikke skifter for Romsdal i den perioden.

Her er han i befolkningsregisteret:

https://histreg.no/index.php/person/pd00000023539580

Er det noen som vet hvor jeg skal lete, evt. noen som vet mer om hva som skjedde med denne karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har sett annonsen for å selge gården før, men jeg hadde ikke linken tilgjengelig.

Jeg ser nå at skiftene fra denne perioden muligens gikk tapt i brann.

Da lurer jeg også på kona hans, Anne, født Botterli: Hun bodde på Grovehagen i Bolsøy hos en datter i 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036779002620

og finnes ikke i 1920-tellingen. Jeg tror det er hun som dør her:

https://media.digitalarkivet.no/view/39460/55928/42

(s 294, nr. 4)

Hennes skifte skulle være såpass nytt at det ikke gikk tapt i brann, men jeg har ikke klart å finne det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Harald Korneliussen skrev:

Hennes skifte skulle være såpass nytt at det ikke gikk tapt i brann, men jeg har ikke klart å finne det heller.

Det er eit eldre menneske. Er det nokon grunn til å rekne med at det var offentleg skifte?

(Ein grunn kunne vere umyndige arvingar - t.d. barnebarn som arvar i staden for ein død forelder;

ein annan kunne vere stor og uoversiktleg gjeld;  ein tredje at arvingane ikkje var på talefot med kvarandre.)

Når arvingane er myndige (og på talefot) er det vanlege at dei held skifte privat (dvs. utan sorenskrivaren).

Då er det ikkje noko å finne i skifteprotokollen.

7 timer siden, Harald Korneliussen skrev:

men etter at han døde i 1890, ble kona og barna spredt for alle vinder, de fleste under fattighjelpens ordninger. Jeg har prøvd å finne skiftet etter Søren, for å finne ut hva som skjedde og hvorfor de mistet alt,

Dette tyder vel ikkje på at det var noko særleg mykje å halde skifte over når kona gjekk bort.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nok ikke mye å holde skifte over, nei. Mange av arvingene ville ha vært i USA. De ble skilt fra hverandre da faren døde, mange i ung alder, men de har så vidt jeg vet vært på talefot, så da er det nok det som er forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Den hadde jeg ikke funnet. Jeg tror det står "fælles børn". Det kan stemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider