Gå til innhold
Arkivverket

Barbro Nielsdatter født 1772 fra Øyestad

Erik Magnussen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker Barbro Nielsdatter fra Øyestad.  Hun ble født ca 1772, antagelig i Øyestad og hun døde i 1813.  Hun var gift med Christen Olsen og de fikk 4 barn i Øyestad.

Jeg har funnet to eller tre Barbro fra denne perioden som kan passe.  To finnes i ministerialbok A6 fra Øyestad og en i Undal (Audnedal).

Er det noen som kan hjelpe med tolking av de to oppføringene i Øyestad?

Barbro Christine nest øverst til venstre på side 150 - Kirkebøker: Øyestad sokneprestkontor, SAK/1111-0049/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1758-1776, s. 150 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Og Barbra nederst til venstre på side 153 - Kirkebøker: Øyestad sokneprestkontor, SAK/1111-0049/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1758-1776, s. 153 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan hjelpe med tyding (kva som står der); tolkinga (kva det vil seie) må du nok stå for sjølv.

Den første les eg som

"Niels Xstens Revsnæs, qde Maren Olsd deres Datter

Barbro Christine fød d 30te Sept."

Den andre som

"Niels Ols. Skarpnæstangen, qd. Maren Thomesd deres

Datter Barbra fød d 1te Ejeusd [februar] "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.  Jeg hadde en mistanke om at det kunne være Niels i begge tilfellene, så da er jeg innforstått med at videre tolking må jeg stå for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jeg tolket resultatet.  FT 1801 ga svaret - Den andre Barbro, som ble registrert Barbra ved dåpen er da 28 år gammel og ugift og bor sammen med sin mor Maren Tomesdatter og 4 søsken.

Den første Barbro, registret Barbro Christine ved dåpen er i FT 1801 gift med Christen Olsen og er derfor den riktige.

Noen som har har tanker om farens tolkede navn?  Xstens = Christensen?  Eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Erik Magnussen skrev:

Xstens = Christensen?

Ja - det var ei nokså vanleg forkorting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider