Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Barbro Nielsdatter født 1772 fra Øyestad

Recommended Posts

Jeg søker Barbro Nielsdatter fra Øyestad.  Hun ble født ca 1772, antagelig i Øyestad og hun døde i 1813.  Hun var gift med Christen Olsen og de fikk 4 barn i Øyestad.

Jeg har funnet to eller tre Barbro fra denne perioden som kan passe.  To finnes i ministerialbok A6 fra Øyestad og en i Undal (Audnedal).

Er det noen som kan hjelpe med tolking av de to oppføringene i Øyestad?

Barbro Christine nest øverst til venstre på side 150 - Kirkebøker: Øyestad sokneprestkontor, SAK/1111-0049/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1758-1776, s. 150 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Og Barbra nederst til venstre på side 153 - Kirkebøker: Øyestad sokneprestkontor, SAK/1111-0049/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1758-1776, s. 153 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Vi kan hjelpe med tyding (kva som står der); tolkinga (kva det vil seie) må du nok stå for sjølv.

Den første les eg som

"Niels Xstens Revsnæs, qde Maren Olsd deres Datter

Barbro Christine fød d 30te Sept."

Den andre som

"Niels Ols. Skarpnæstangen, qd. Maren Thomesd deres

Datter Barbra fød d 1te Ejeusd [februar] "

Og da har jeg tolket resultatet.  FT 1801 ga svaret - Den andre Barbro, som ble registrert Barbra ved dåpen er da 28 år gammel og ugift og bor sammen med sin mor Maren Tomesdatter og 4 søsken.

Den første Barbro, registret Barbro Christine ved dåpen er i FT 1801 gift med Christen Olsen og er derfor den riktige.

Noen som har har tanker om farens tolkede navn?  Xstens = Christensen?  Eller noe annet?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.