Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger etter 1910 – om Alfhild Marie Henriksen født i Bergen 18. jan. 1902.

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Søker Alfhild Marie Henriksen født i Bergen 18 jan 1902. Ikke døpt.

https://www.digitalarkivet.no/kb20050819020774

Hun finnes i FT 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036708065682

Ingen spor videre før denne (utilgjengelige) notisen i Bergens Tidende:

[EDIT: Bildet vil ikke legge seg på rett sted. Se under.]

Avdøde Jacobine var hennes stemor, Henrik Henriksen hennes far, Henrikke (Sofie) Jacobsen (f. Henriksen) hennes søster.

Disse har jeg ‹kontroll på›.

Med mindre det i annonsen er et usedvanlig sammenfall av navn, altså at de ovennevnte er en helt annen familie enn den jeg tror – ser det ut til at Alfhilde emigrerte til USA, og ble gift Steed.

Kan selvsagt hende, som det ofte gjør, at «Steed, USA» hører til en helt annen linje i en helt annen artikkel på samme side i samme avis.

Har prøvd å finne henne som emigrert/immigrert – uten hell. Heller ikke i «Findagrave».

Noen med tilgang til BT som kan se hva avis-siden faktisk inneholder? Og/eller noen ‹amerika-racere› som klarer finne henne ‹Over There›?.

Med håp om hjelp og mangfoldige takksigelser på forhånd –

Vennlig hilsen

Even Stormoen

Jacobine Jakobsen død.png

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anne! Det var lynraskt respondert. 🙂 Har dessverre ikke abonnement på FS – kunnne du tatt et skjermbilde eller noe slikt?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Jeg er målløs . . .  Aldeles formidabelt. Tusen, tusen takk!

For å ‹elaborére› – vet ikke hvor mange timer jeg har sittet foran skjermen og prøvd å knekke denne ‹nøtten›. Så sender jeg et spørsmål ut i eteren (og inn i brukerforumet 😉 – og så er «nøtten» åpen i løpet av minutter.

Du og dere her inne er . . . ja . . . Helt fantastiske. For å si det mildt.

Takk, igjen!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm . . . denne onkelen skjønner jeg umiddelbart ikke noe av. Skal sjekke.

Men du klarte piskandausen å finnne skipsmanifestet også. Jeg skal prøve å ikke gå av skaftet med takksigelser denne gangen, men nøye meg med et enkelt og dypfølt: Takk!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anne Tonby skrev:

Kanskje en inngiftet onkel? Karl Ludvig Hess viet 6/11 1892 med Sofie Marie Forwald

Johanneskirken Sokneprestembete, SAB/A-76001/H/Haa/L0012: Ministerialbok nr. D 1, 1885-1912, s. 41
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050512030204

Aha! der var løsningen. Du ‹produserer› raskere enn din egen skygge. (I likhet med en viss Cowboy 😉 

Takk, nok en gang.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider