Gå til innhold
Arkivverket

Gidsken Eriksdatter Torp født ca 1755-1762. Var i Stjørdal som voksen

Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne visst hvem som var foreldre til min formor Gidsken Eriksdatter Torp født ca 1755-1762, som var gift med Peder Jonsen

Førsøker på lenke:

https://media.digitalarkivet.no/view/16372/272

De hadde barna: 

1)Joen Pedersen døpt 28.09.1788. Merker meg fadder Ola Eriksen Moanesgjerdet her. Ved sjekk i bygdeboka finner jeg at denne

fadderen var født i 1761 Hembresplass i Hegra. Ved sjekk i Hegra bygdebok finner jeg at han var sønn av Erik Olsen(ca 1723-1820 og

kona Gunhild Olsdatter som døde i 1796. Ola kan være bror av Gidsken. Seri Hegra bygdebok at Erik Olsen var i Selbu i 1755, og Gidsken

kan jo være født der. Det mangler kirkebok mellom 1755 og 1757 der ser jeg(med tanke på å finne Gidsken som døpt der) 

2)Ildri Pedersdatter døpt 05.02.1792

3)Marit Pedersdatter født 1797, og døpt 01.01.1798

Her er lenke til Jons dåp i 1788. Her står fadderen bare som Ola Moanes her, men fant ut en gang at hans etternavn var Eriksen.

Kan ikke se noen andre i bygdebok som passer 

https://media.digitalarkivet.no/view/16372/108

Torp kan være flere steder i landet, men jeg tror kanskje Gidsken bare var i tjeneste der. Finner ikke noe under Torp i Stjørdal

som kan passe etter tidligere leting, og heller ikke i Torp i Malvik. Ser også ved giftermålet at Gidsken og Peder skulle ha plass

under Kinsetet, men der er de ikke ført i bygdeboka

Her er Gidsken og Peder ved folketellingen 1801, og da er de i Hilan på Skatval. Merker meg inderst Guru  Pedersdatter på

75 år som kan være mor til Gidsken eller Peder, men jeg har tidligere ikke funnet noe bevis for dette: 

https://media.digitalarkivet.no/view/58452/27

Jeg skal ellers videre på datter Marit døpt 01.01.1798, som var gift med Anders Olsen Sutterøen født 1796. Han ble kalt Anders

Bukten 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Torp i min familie - onkel Dagfinn (avdød), gift med min mors søster Ellinor. Paret bosatte seg på Stjørdal!. Han var i utgangspunktet fra Jemtland i Sverige. Født på det lille stedet Handøl - ikke langt fra Enafors. Han hadde en litt spesiell oppvekst og ble tatt godt vare på av en familie i Meråker (Tiedeman). Dessverre kjenner jeg ikke til min onkels familiære bakgrunn utover det jeg har nevnt her. 

Tenkte jeg ville nevne dette for deg, siden du også er fra Stjørdal! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Martin. Jeg vokste opp bare noen hundre meter fra din onkel Dagfinn. Husbyveien som gikk forbi eiendommen deres hadde en slak bakke som vi kalte torpbakkan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Skal forsøke se om jeg finner noe i Jamtland på det svenske Riksarkivet. Nå jeg innflyttet til Stjørdal, og ikke herfra.

Er fra Åsenfjord i Levanger kommune som ikke er så langt unna da. Har letet for andre i det Svenske riksarkivet på steder lengre nord enn

Jamtland da. Er ve legentlig ikke så langt fra Jamtland til Stjørdal. Finner ved googlesøk at stedene som nevnes kanskje tilhørte Østersund

prestegjeld, som før 1820-tallet gikk under Brønnflo. Skal se om jeg finner noe der, men Torp kan det jo også være på flere steder i Norge.

Føler at jeg leter litt i blinde da. Glemte vel å nevne i første innlegg at jeg selvfølgelig har letet etter henne som døpt tidligere både i

Stjørdal og Strinda(Malvik) og ikke funnet henne. Begge steder har jo en gård Torp. Gidsken er jo også et veldig spesielt navn, og det

er rart det skal være så vanskelig å finne henne som døpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Nina Tiller skrev:

Tusen takk for svar. Tror jeg har vært borti henne tidligere, men da var vel ikke alle kirkebøker utlagt. Skal prøve å finne ut

litt mer om Erik Olsen på Nesset og kanskje se om jeg finner ut noe mer om den Gidsken som ble født i 1760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna til Peder og Gidsken het Jon, Ildri og Marit. Jon må være oppkalling etter farfar. Men kan døtrene vær oppkalt etter bestemødrene?

I FT1801 er det forresten bare datteren Marit, 3 år, som er nevnt sammen med foreldrene.  

I Skatval gårds- og slektshistorie står det ellers at Gidsken/Gisken, etter at hun ble enke, giftet seg på nytt med i 1817 med Kristian Bolle på Værnesplass nr. 10 (Bolleplassen). Hun døde 21.04.1824.

Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal (Værnes), Skatval, Lånke  (Leksdal), Øvre Stjørdal (Hegra) i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A10 (1820-1832), Døde og begravede 1824, Side 426: https://media.digitalarkivet.no/view/16375/376

Hun var 66 år, født 1758. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Grethe Flood skrev:

Barna til Peder og Gidsken het Jon, Ildri og Marit. Jon må være oppkalling etter farfar. Men kan døtrene vær oppkalt etter bestemødrene?

I FT1801 er det forresten bare datteren Marit, 3 år, som er nevnt sammen med foreldrene.  

I Skatval gårds- og slektshistorie står det ellers at Gidsken/Gisken, etter at hun ble enke, giftet seg på nytt med i 1817 med Kristian Bolle på Værnesplass nr. 10 (Bolleplassen). Hun døde 21.04.1824.

Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal (Værnes), Skatval, Lånke  (Leksdal), Øvre Stjørdal (Hegra) i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A10 (1820-1832), Døde og begravede 1824, Side 426: https://media.digitalarkivet.no/view/16375/376

Hun var 66 år, født 1758. 

Takk for svaret Grethe. Jeg har tenkt de samme tankene angående oppkalling av navn, men ikke funnet noe bevis. Har også tidligere prøvd å

finne den gamle dama som bor der som gift i Stjørdal. I og med at hun heter Pedersdatter til etternavn er det vel mer sannsynlig at hun er mor

til Peder enn til Gidsken(har ikke noe på han angående foreldre heller men det er tidligere tatt opp minst 1 debatt og 1 her inne).  Har ikke tenkt over

at Jon ikke var med folketellingen 1801, men han levde iallefall og ble konfirmert i 1806. Har at Ildri døde som liten, men vet ikke fra hvor jeg har

det. Har ikke funnet noe dødsfall på henne. Ellers har jeg forsøkt å finne den Gidsken Eriksdatter som ble døpt i Bud i Romsdal som konfirmant

1774-1782, og jeg finner henne ikke der.  Det må være riktig Joen jeg finner i tjeneste hos Gunder Joensen og kona Siri Andersdatter i 1801, og

da har jeg jo en mulig bror av Joens og Marits far Peder(var jo ikke det spurte etter nå da). Forsøk på lenke: 

https://media.digitalarkivet.no/view/58452/22

Hvis jeg ikke svarer her inne på en stund, er det fordi jeg skal på konsert i kveld og senere korøvelse i blandakor. Vi feirer en dikter

og lærer i kveld Ole Vig som ble født her i Stjørdal for 200 år siden dag. Han har blant annet diktet Blant alle lande 

Kommer stadig på mer som jeg ikke har fått med
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nina Tiller skrev:

Tusen takk for svaret. Har prøvd å se om det var skifte etter han, men det ser det ikke ut til å være. Da kunne man i det minste funnet ut hva kona

hans het. De får ellers barna Aslak døpt 16.12.1754, Ole døpt Dom oculi 1756, Peder døpt 1 ma.pentecostes 1758, Gidsken som vi vet, Erikd døpt 

27.02.1763, og Erik døpt 11.p.trinit.1764. Ingen av dem er ført med mor, og på introduserte er hun ført uten navn. Er Erik Olsen som gifter seg i 

1749 og 1753, men ingen av den bor i Nesset. Han som ble gift ble det med Karen Olsen. Så ikke noe som sporer angående oppkalling videre her.

Fant ikke Gidsken som mulig konfirmant i Stjørdal i går, men skal se på noen år jeg ikke fikk sett i går. Du kan ha rett i at moren og barna flyttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anne Tonby skrev:

Skifte I 1766 etter Erik Olsen . Han har en datter Gischen 5 år. Enken het Anne Iversdt

Romsdal sorenskriveri, SAT/A-4149/1/3/3A/L0009: Skifteprotokoll, 1761-1773, s. 345b-346a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129660372

Takk for det svaret. Protokollen jeg så etter i var for 1764-1765. Hvis dette er riktig Gidsken har de ikke oppkalt hennes mor iallefall

Ellers finner jeg heller ikke Gidsken som konfirmert i Stjørdal 1775-1782. Kan ikke se at det er ført konfirmerte for Stjørdal før 1775. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant henne! Har litt problemer med å "lime inn" resultatet her, men gjør som følger:

Søkte på "Gidsken Erichs"  i tidsrommet 1750-1799. Fant da en dåp av et guttebarn - Joen:

Joen født 1788

far: Peder Joensen  - bosted: Huseby

mor: Gidsken Erichsdatter - bosted: Torp  !!!

Tilsynelatende er Joen født utenfor ekteskap, men det ser ut til at Gidskens foreldre er faddere. Jeg antar at Gidsken og Peder kan ha giftet seg senere. Ikke helt uvanlig i Hegra/Stjørdalen på den tiden.

Endret av Hans Martin Fagerli
rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2024 den 8.12, Hans Martin Fagerli skrev:

Jeg fant henne! Har litt problemer med å "lime inn" resultatet her, men gjør som følger:

Søkte på "Gidsken Erichs"  i tidsrommet 1750-1799. Fant da en dåp av et guttebarn - Joen:

Joen født 1788

far: Peder Joensen  - bosted: Huseby

mor: Gidsken Erichsdatter - bosted: Torp  !!!

Tilsynelatende er Joen født utenfor ekteskap, men det ser ut til at Gidskens foreldre er faddere. Jeg antar at Gidsken og Peder kan ha giftet seg senere. Ikke helt uvanlig i Hegra/Stjørdalen på den tiden.

Takk for svaret. Jeg har sett den dåpen, og Erik og kona står i Stjørdalsboka uten noen datter Gidsken. Finner henne heller ikke som døpt i Stjørdal. Jeg 

Jeg forsøker på lenke til dåpen. Kanskje er det noen her inne som kan få mer ut av navn på fadderne: https://media.digitalarkivet.no/view/16372/108

Lenke til giftermåler står i første innlegget her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stjørdalsboka var Erik Olsen Husby gift med Inger Pedersdatter, og de hadde flere barn født i perioden 1745-1759, men

ingen Gidsken. På Torp under Husby finner jeg en Thomas Nilsen Torp født 1704 og død i 1777 som var innflytter fra 

Østerdalen og gift med Sigrid Eriksdatter som døde før 1800. De hadde faktisk en sønn Erik født 1740, og som skal ha

blitt gravlagt 13.03.1761. Han kan være Gidskens far, men altså død lenge før hun ble gift. Det kan også være at du

Hans Martin har rett, og at Gidskens foreldre rett og slett mangler i bygdebok. Ser også at kona til tidligere nevnte Erik

Olsen som var Inger Pedersdatter døde i 1787. Erik kan ha giftet seg pånytt igjen med henne som står som fadder til

Jon i 1788, men jeg finner ikke noe gift giftermål på Erik i Stjørdal iallefall. De kan jo ha giftet seg et annet sted 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant og hyggelig tilbakemelding Anne Lise.

Min morsfamilie har dype røtter i Stjørdalsføret, fortrinnsvis i Hegra (Lund, Bjørngard). Det første jeg gjorde på min slektforskervei var å lese bygdebøkene. Et imponerende arbeid fra en tid hvor nesten all info var å hente fra kirkebøkene. Når jeg leser din siste tilbakemelding skjønner man fort at bygdebokforfatterne sto ovenfor en formidabel oppgave.

Min mormor (født 1888) var av de mer interesserte, og jeg husker spesielt at hun snakket mye om de fem ungdommene som dro ut på 1860-tallet, hvor av den ene (Ole Bjørngaard het han) var bror til en av hennes oldeforeldre. Husker at Sør-Afrika ble omtalt, men det viste seg at det ble New Zealand. Ingen skrev brev. En av de fem (den eneste som ikke var fra Hegra) dro tilbake for å hente sin forlovede - hun hadde da ventet i 20 år..... Det er utgitt en bok (på New Zealand) om denne utvandringen, hvor deres liv fram til ca 1920 er beskrevet. Her blir det forøvrig omtalt at den eneste kontakten Ole Bjørngaard hadde med slekta, var til de som hadde emigrert noen år senere enn han, men da til USA. Men siden det siste er dokumentert, vil det nesten være rart om det ikke gikk brev til og fra Hegra også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Takk for interessant og hyggelig tilbakemelding Anne Lise.

Min morsfamilie har dype røtter i Stjørdalsføret, fortrinnsvis i Hegra (Lund, Bjørngard). Det første jeg gjorde på min slektforskervei var å lese bygdebøkene. Et imponerende arbeid fra en tid hvor nesten all info var å hente fra kirkebøkene. Når jeg leser din siste tilbakemelding skjønner man fort at bygdebokforfatterne sto ovenfor en formidabel oppgave.

Min mormor (født 1888) var av de mer interesserte, og jeg husker spesielt at hun snakket mye om de fem ungdommene som dro ut på 1860-tallet, hvor av den ene (Ole Bjørngaard het han) var bror til en av hennes oldeforeldre. Husker at Sør-Afrika ble omtalt, men det viste seg at det ble New Zealand. Ingen skrev brev. En av de fem (den eneste som ikke var fra Hegra) dro tilbake for å hente sin forlovede - hun hadde da ventet i 20 år..... Det er utgitt en bok (på New Zealand) om denne utvandringen, hvor deres liv fram til ca 1920 er beskrevet. Her blir det forøvrig omtalt at den eneste kontakten Ole Bjørngaard hadde med slekta, var til de som hadde emigrert noen år senere enn han, men da til USA. Men siden det siste er dokumentert, vil det nesten være rart om det ikke gikk brev til og fra Hegra også.....

Interessant historie Hans Martin. Ellers kan vi utelukke Erik Olsen og Inger Pedersdatter som Gidskens foreldre iallefall, for det var skifte etter Inger i 1788 

og Ingen Gidsken er nevnt som datter. Jeg har jo skrevet av navn fra skiftene fra Stjørdal. Jeg heller til teorien om at den Erik fra Søre Torp som døde i

1761 kan være Gidskens far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nina Tiller skrev:

Takk for svar. Har sett at hun skal være døpt i 1758, men har ikke funnet den dåpen for perioden 1754-1762 i Stjørdal, Selbu

Malvik eller Bud i Romsdal iallefall. Jeg så også i bygdebok om den Erik som skal være født ca 1740 og død i 1761. Han kan jo

være hennes far. En annen teori er vel at en av søstrene til Erik kan være mor til Gidsken, men dette blir bare gjettinger. Har

Stjørdalsboka. Aner ikke hvorfra Stjørdalsboka har at hun skal være døpt i 1758 . Det kan være oppgitt alder da hun døde 

i 1824, men der står det jo ingenting om dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider