Gå til innhold
Arkivverket

Håkestad østre i Tjølling og Brønnum i Sandeherred på 1600-tallet

Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

I Tjølling bygdebok bind 2 s 526 under Håkestad østre sies det at Tjøstolv Toresen muligens var sønn av Tor Jensen Brønnum:

https://www.nb.no/items/8f8018ca328b25094cecc848ee07c67e?page=529#0

Flere steder på nettet seg jeg at de står som far og sønn, men uten noen dokumentasjon.

Finnes det dokumentasjon som bekrefter/sannsynliggjør dette slektskapet?

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tore Jørgen Løwe skrev:

I Tjølling bygdebok bind 2 s 526 under Håkestad østre sies det at Tjøstolv Toresen muligens var sønn av Tor Jensen Brønnum:

https://www.nb.no/items/8f8018ca328b25094cecc848ee07c67e?page=529#0

Flere steder på nettet seg jeg at de står som far og sønn, men uten noen dokumentasjon.

Finnes det dokumentasjon som bekrefter/sannsynliggjør dette slektskapet?

Som det framgår av Tjølling bygdebok, dreier det seg om en spekulasjon på grunnlag av at Tjøstolv Torsen var Tor Jensen Brønnums leilending på Østre Håkestad. Man kan saktens også peke på at Tjøstolv Torsen hadde en sønn ved navn Jens.

Bortsett fra dette er jeg ikke kjent med noe som kan underbygge spekulasjonen ytterligere, og jeg har selv valgt å se bort fra den.

Det er på det rene at Tor Jensen Brønnum hadde barna Bol Torsdatter (omkr. 1640 - ca. 1679) på Søndre Sem i Sandar og Gullik Torsen (ca. 1643 - 1720) på Brønnum. Ved skiftet etter Bol Torsdatter og ektemannen Nils Torsen 3. juni 1679 (https://www.digitalarkivet.no/sk20081223360217) fikk de tre mindreårige døtrene hver sine tilsynsmenn (verger), nemlig morbroren Gullik Brønnum for den eldste dattera, farbroren Truls Bjørnum for den mellomste dattera, og fastermannen Ola Sjue for den yngste dattera. Det er litt påfallende, men riktignok langt fra umulig, om Tjøstolv Torsen (f. ca. 1627) på Østre Håkestad ble forbigått i denne sammenhengen; man kunne kanskje forvente at han som eldste morbror ville vært prioritert som tilsynsmann foran en yngre morbror og en fastermann.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider