Gå til innhold
Arkivverket

[Sverige] Hvor kommer etternavnet Lanton fra?

Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Hei. Min tipp-oldefar Karl Wilhelm Johansson begynte å bruke Lanton som etternavn etter at han gifter seg. Han flytter senere til Norge og etablerer seg på Karmøy hvor min slekt på morssiden kommer fra. Det er for oss et mysterium hvor dette navnet kommer i fra - og jeg har prøvd å komme til bunns i dette en stund nå, uten at jeg har blitt noe særlig klokere.

Jeg har gått igjennom alle de kilder jeg har klart å finne rundt Karl Wilhelm, for å finne den tidligste kilden hvor han bruker etternavnet Lanton; og for øyeblikket så er det når han gifter seg med Maria Charlotta Lindberg i Örebro 26 desember 1900 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00171781_00169#?c=&m=&s=&cv=168&xywh=-896%2C-224%2C7000%2C4468)

Etter dette dukker han opp med enten "Johansson Lanton" eller bare Lanton som etternavn. Han dør i Kopervik på Karmøy 28 september 1937, og på graven står det bare "K.W.Lanton"

I og med at navnet dukker opp når han gifter seg, så kan det jo være at navnet har noe med konens familie å gjøre; men heller ikke her har jeg lykkes i å finne noe enn så lenge.

Hvis man gjør et generelt søk på Internet, eller Ancestry/FamilySearch og lignende steder, så dukker navnet opp flere steder - bl.a. i USA, i Frankrike, Danmark og Sverige. Men for veldig mange av disse så er det trolig skrevet inn feil i fra primærkilden. Jeg har selv dobbeltsjekket flere, og funnet ut at for Lanton funnet i Sverige, så er de fleste "Lantau", og i Danmark er tilsvarende gjort for navnet "Lantow" (som forøvrig sikkert er samme familienavn, basert på uttalen i hvertfall). Dessuten har jeg ikke klart å finne noen tilknytning til disse landene som kan forklare navnet opprinnelse. (Med et lite unntak for Danmark, da han dukker opp i 1 dansk kilde i 1910 - samme året han og familien flytter til Norge)

Så.. derfor denne post. Er det noen, med mer erfaring og kunnskap enn meg, som har noen tips eller ideer til hvorfor Karl Wilhelm, tilsynelatende ut av tynne luften, tar etternavnet Lanton når han gifter seg? Normalt sett har jo et etternavn av denne typen en relasjon til et sted, eller en yrkestittel e.l. - men har som sagt ikke selv klart å finne noe slikt for dette navnet. Alternativt tar jeg i mot med takk tips om retning for videre forskning som kanskje kan gjøre at vi finner ut av dette.

Jeg har forøvrig lagt inn spørsmål på Anbytarforum også; men dette forumet er delt inn i hundrevis av under-forum, så virker som det er vanskelig for brukerne der å få med seg ny innlegg. (Eventuelt er jeg bare veldig utålmodig)

Legger ved litt fakta i tilfelle det er noen som får fryktelig lyst til å grave litt:

Karl Wilhelm Johansson (senere Lanton) - født 18 may 1879 i Kristinehamn, Värmland (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0019113_00175#?c=&m=&s=&cv=174&xywh=-895%2C-233%2C7269%2C4641)

Hans foreldre: Johan Fredrik Johansson (f. 30 januar 1855 i Ölme, Kristinehamn, Värmland) gift 31 oktober 1878 med Stina Kajsa Eliasdotter (f. 4 september 1850 i Fykerud, Värmland)

Han gifter seg som nevnt med Maria Charlotta Lindberg (f. 2 februar 1863 i Rytterne, Västmanland - https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0012068_00057#?c=&m=&s=&cv=56&xywh=-1085%2C-250%2C7821%2C4993) 26 desember 1900 i Örebro.

Hennes foreldre: Anders Lindberg (f. 7 oktober 1821, d. 16 mai 1863) gift 7 november 1862 med Ulrika Christina/Catharina Lindberg (f. 20 desember 1831 i Dingtuna, Västmanland)

De flytter til Norge i 1910 (registrert utflyttet fra Örebro til Norge 25 oktober 1910https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00171736_00158),

og dukker opp i folketellingen for Kopervik i 1910 her: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036617000911

Jeg har masse mer om denne familien, både fremover og bakover - så er ikke det jeg trenger hjelp til. Er bare så veldig nysgjerrig på dette navnet. 🙂

På forhånd takk,

Mvh

Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske etternavn av den typen er etter min erfaring ofte lettere forfinede stedsnavn. Jeg har noe slekt som heter Nensén, og det viste seg å komme fra Nedansjö i nærheten av Sundsvall. Videre har jeg sett eksempler på at stedsnavn på -fors blir forfinet til etternavn på -ström.

Jeg ser det er et sted i nærheten av Örebro som heter Lanna, det høres ut som en kandidat. Kanskje det var et sted å se nærmere på? Vet du hvor han eller hans far var født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at du sa det, og det ser ut som det er langt unna der de var fra... beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Neida, det kan være interessant.

Selv om jeg hadde satt pris på et konkret svar, med to streker under! Så er jeg pragmatisk nok til at jeg mottar med takk inspill som hjelper meg til å tenke nytt i forhold til hva/hvordan jeg skal angripe problemstillingen videre 🙂

Hans far var etter det jeg kan se, født i Wennersvik, Ölme i Kristinehamn. Karl Wilhelm var også født i Kristinehamn.. og når jeg nå kikker i kirkeboken så kan det se det ut til at det står "Lugnet" eller noe som bosted.. og det kan vel kanskje være en kandidat for et slikt type sted? Men jeg aner ikke om dette er navnet på en gård, eller hva det er.

Men for dere som har erfaring med slektsforskning i Sverige; var det vanlig at man tok et steddsnavn eller gårdsnavn som etternavn når man giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/Folk_018062-217#?c=&m=&s=&cv=216&xywh=-973%2C-78%2C2736%2C1552

Johansson Lanton, Karl Wilhelm

Folkräkningar (Sveriges befolkning) 1900 

Personer i hushållet
Johansson Lanton, Karl Wilhelm, f. 1879 i Kristinehamn Värmlands län, Typograf

Lindberg, Maria Charlotta, f. 1863 i Rytterne Västmanlands län
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du vel fra før, men legger det inn: 

Nr. 18

Rogaland fylke, Kopervik i Kopervik, Ministerialbok nr. A 3 (1906-1924), Fødte og døpte 1920, Side 53
https://media.digitalarkivet.no/view/1786/54

Nr. 9

Rogaland fylke, Kopervik i Kopervik, Ministerialbok nr. A 3 (1906-1924), Døde og begravede 1920, Side 139
https://media.digitalarkivet.no/view/1786/140

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet ble i hvert fall (tilsynelatende) tatt i bruk før O.P. Olléns bok 3000 nya släktnamn fra 1916 (norske Astrid Moss, som skrev to bøker med forslag til nye slektsnavn, var ganske sikkert inspirert av Ollén). Uansett, mange svenske slektsnavn, som i Norge, er konstruerte. I tillegg finnes det forfinede versjoner av svenske stedsnavn, som allerede nevnt her i tråden. (For ordens skyld, Lanton stod ikke i Olléns bok, det ville jo vært rart når det allerede var i bruk). 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å huske at Unni Lundell i serien "Hvem tror du at du er" på NRK lurte på det samme - hvor faren/farfaren hadde fått/tatt etternavnet sitt fra. Der konkluderte man vel med - med alle forbehold om pre-senilisme - at det var en forvrengning av et stedsnavn på veien til Norge?

Dessverre er episoden ikke lenger tilgjengelig på NRK sine sider - men kanskje noen husker bedre (eller har tatt opp episoden)...:

https://tv.nrk.no/serie/hvem-tror-du-at-du-ere/sesong/1/episode/5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er aktuelt i det hele tatt i dette tilfellet, men legger inn dette om navneendring i Sverige:

https://riksarkivet.se/Sve/Arkivhistorier/dokbilder/2003/surnames.pdf

I Sverige fikk de sin første navnelov i 1901, og det er etter den tidligste kilden du har på etternavnet Lanton - det vil si når Karl Wilhelm gifter seg i 1900.

I artikkelen jeg har lenket til, står det bl.a. følgende:

"Om man har tur kan man finna anteckningar rörande äldre tiders namnbyten i husförhörslängder, mantalslängder, soldatrullor och andra handlingar och serier som tillkommit för helt andra syften än att registrera namnbyten.". 

Men som sagt, jeg vet ikke om dette er aktuelt i det hele tatt i denne sammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,  Grete - jeg la også merke til det - virkelig synd at dette skjedde i 1900 - 1 år før den nye navneloven! 😄

Tom - det var i 1900 han tok det nye etternavnet; når han gifter seg - altså 10 år før de flytter til Norge. Så tviler på om det er det som har skjedd i akuratt dette tilfellet.

På Anbytarforum ble det også foreslått at han rett og slett syntes Johansson ikke var fancy nok, og tok det for å skille seg ut - og at han i sitt virke som typograf sikkert kom over mange forskjellige navn, og tok et han likte.. vet ikke hvor vanlig dette var i Sverige på den tiden? Regner kanskje med at det er noe i det, i og med at de året etter får en ny navnelov. Det var kanskje et "problem" at folk bare endret navn til hva-som-helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forarbeidene til namnelagen 1901 burde vel kunne gi informasjon om rettstilstanden i forkant, men det er kanskje grenser for hvor dypt man skal gå inn i materien, og det vil uansett ikke hjelpe deg med forklaringen til navnet. Det må nok jobbes videre med å kartlegge slektens tilknytning til steder den har bodd, og hvis ikke det hjelper, så er kanskje konstruksjon den mest nærliggende forklaringen.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. For å forkludre det hele til, så fant jeg nettopp en notis i en svensk avis - Nerikes-Tidningen - fra 29 juni 1900 - hvor han allerede har tatt i bruk navnet Lanton. Dette er FØR han gifter seg. (https://tidningar.kb.se/2790032/1900-06-29/edition/167817/part/1/page/3/?q="Karl Wilhelm Lanton")

Så vidt jeg har klart å finne ut så er det ingen steder som heter Lanton, så om det er stedsnavn (eller gårdsnavn) så må det være en annen skrivemåte; og så har det blitt "pyntet" på.

Alternativt har han blitt eksponert for navnet Lanton, likte det - og valgt å bruke selv. Har ikke klart å finnen noen annen Lanton i Sverige - så da er det vel kanskje trygt å annta at han enten har funnet det på, eller sett det i forbindelse med sitt yrke som typograf.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge finnes det eksempler på navnebevillinger før navneloven 1923 ble vedtatt. Så det er kanske en mulighet for at det finnes noe lignende i Sverige før namnelagen 1901 og at det svenske Riksarkivet har et register over slike navnesaker (jeg har bare sett eksempel på sv. navnebev. etter namnelagen), men det er kanskje "a long shot", for å si det på godt norsk ... 

Kan det være en kunngjøring i Post- och Inrikes Tidningar i 1900 eller deromkring?

For øvrig har Eva Brylla, hvis man vil ha mer kontekst, skrevet om utviklingen av svenske etternavn i "Andersson, Pettersson, Lundström och ... Beachman. Om nordiske efternamn i sin europeiska omgivning", 2009, s. 35ff.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider