Gå til innhold
Arkivverket

Nå er jeg nesten tom for tyske postkort fra ww1. Håper tålmodighetsstrikken til tydere ikke er strukket for langt.

Jan Eikeland2
 Del

Recommended Posts

nr.1:

"bei einem gefangenen

Offizier aufgefundne Fotografie

von russishen Offizieren und

einem Pfarrer.

October 1916

Telechany.

nr2:

"Russishe Flüchtlinge vor ihren

Hütten in den ??üldern

be Telechany.

Juli 1916"

nr. 3:

"Beton -??stand

für

M(?) G im Bad(?)

Mein Vis-a-vis

Gelant von 12/420"

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det tenkes å være 

Beton-Unterstand (med en veldig liten r),
og er det mulig det skal være im Bau (med strek over u'en) i stedet for Bad? Jeg er enig i at det likner 'Bad' mer enn 'Bau', men stusser ved at noen skulle ønske å sende kort om det.

'Unterstand' på tysk betyr 'ly', altså beskyttende betongstruktur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inger Hohler skrev:

Kunne det tenkes å være 

og er det mulig det skal være im Bau (med strek over u'en) i stedet for Bad? Jeg er enig i at det likner 'Bad' mer enn 'Bau', men stusser ved at noen skulle ønske å sende kort om det.

Kortene har bilde på forside. Baksiden som et vanlig postkort. Disse kortene ble trykket i millionvis (for propagandaformål?). Disse kortene har ingen adresse eller stempel. Kanskje notater for eget bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Kunne det tenkes å være 

Det er nok "Unterstand"  (det kan tyde ly i meininga tilfluktsrom/skotsikkert rom - og det er vel det som er aktuelt her)

og "im Bau"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er litt usikkert...

Bei einem gefangenen

Offizier aufgefundene Fotografie

von russischen Offizieren und

einem Pfarrer.

Oktober 1916

Telechany.

Russische Flüchtlinge vor ihren

Hütten in den Wäldern

bei Telechany.

Juli 1916

Beton-Unterstand
für
M.G.[Maschinengewehr] im Bau
Mein Vis-a-vis
Gebaut von 12/420 (altså, betongfundament til maskingevær under byggjing?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad Gunnar Sigdestads forslag

betongfundament til maskingevær under byggjing?

Det er ingen motsetning mellom dette og 'betong-ly'. Dersom antagelsen at M. G. står for Machine Gewehr  holder, og det gir definitivt mening, høres det ut som en beskrivelse av det engelskmennene kaller en pillbox. https://www.awm.gov.au/articles/blog/pillbox-fighting-in-the-ypres-salient

Ordet Gelant gjenkjennes ikke av de tyske ordbøkene jeg har tilgang til. Det kan være en mulig stavemåte av et stedsnavn, men jeg synes at Gebaut ser riktig ut. 

12/420 vet jeg ikke hva sikter til. Det kan være en betegnelse på betongen som er brukt, siden jeg har sett 420 som betegnelse på betong. Kanskje det første tallet har noe med armeringen å gjøre. 12 mm? Men for alt jeg vet refererer det til noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider