Gå til innhold
Arkivverket

Arkiv fra departement 1881

Eldbjørg O. Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Jeg er på leiting etter opplysninger om "abnorme børn", og lurer på hvor stor mulighet det er til å finne det jeg er ute etter. Det gjelder et spesielt barn (f. i Beitstad 1872) som jeg tenker å skrive en artikkel om, men jeg tenker også å ta med litt generelt stoff om temaet.

"Lov om abnorme Børns undervisning" ble vedtatt i 1881. I juni 1881 behandlet skolekommissionen i Beitstaden et skriv fra Kirkedepartementet om samme sak. Dep. hadde sendt ut et skjema der "abnorme børn" skulle registreres. Det ble vedtatt at skjemaene skulle sendes lærerne til utfylling. Jeg har ikke funnet noen videre behandling av saken lokalt.

Kan disse innsendte skjemaene fra 1881 finnes i arkivet etter Kirkedepartementet? Jeg er ev. også interessert i et skjema som ikke er utfylt, for å se hva det spurtes om.

Mvh. Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beitstad hører under Statsarkivet i Trondheim. Om du søker på «abnorme» på Arkivportalen og velger ut Statsarkivet i Trondheim(AV/SAT-) sitt materiale så får du en del treff som du kan se om er aktuelle for deg å gjøre oppslag i, tilgjengelige via lesesalen til Statsarkivet i Trondheim:

https://www.arkivportalen.no/search/1?repository=AV&text=abnorme&path=AV%2FSAT-&optionQuery=AV%2FSAT-

Om det var lærerne som skulle fylle ut listene kan du leite i skolearkivene. Disse finner du i kommunale arkiv. – Trolig avlevert IKA Trøndelag

Prestearkivet kan også være verdt å undersøke for sånne opptegnelser. (Se f.eks denne i Balestrand: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&text=abnorme )

Det kan godt være at spørreundersøkelsen finnes i arkivene etter Kirke- og undervisningsdepartementet. Du finner katalogene på Arkivportalen, jeg antar at det i tilfelle må finnes i et av skolekontor-arkivene:

https://www.arkivportalen.no/search/3?unitType=1000&text=undervisningsdepartementet

Arkivene er tilgjengelige på via Riksarkivets lesesal i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig svar!

Jeg har vært på IKA - der fant jeg i protokollen for skolevesenet at det hadde kommet skjema fra Kirkedep. Men jeg har ikke undersøkt om de har f.eks. brevjournal.

Jeg har vært på Statsarkivet og sett i prestearkivet.

Jeg vil prøve å søke på Riksarkivet, og ellers de råda du gir.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider