Gå til innhold
Arkivverket

Johan Fredrik Andreasson/Anderson? (f. 1844 Pajala)

Arnt Spildrejorde S.
 Del

Recommended Posts

Min farmors far er nok en gren som er smått utfordrende. 

Oldefar har jeg god styring på. 
Isak Ludvig ble født 16.05.1886 og døpt 11.06 (Klokkerbok Kistrand/Porsanger)

Foreldrene er oppført som Johan Fredrik Andersen og Elen Maria Henriksdatter. 
De giftet seg 02.07.1877 (Ministerialbok Kistrand/Porsanger)

Elen Maria har jeg også sporet, men Johan Fredrik er en utfordring. Han er i de to nevnte kirkebøkene oppført som Andersen, og ved vielse er hans far innskrevet som Anders Eliasen.
Men ved folketelling 1891 er Johan F. oppført som Andreass. og ved konfirmasjon i 1877 (Ministerialbok Lyngen) ser det også ut som patronymet er Andreasson, ikke Andersson. Fars etternavn er jeg også usikker på, om det er Esaiasson i stedet for Eliasson. Den største utfordringen er at Johan Fredrik er født 1844 i Pajala, hvor  kirkebøkene for 1831 - 1870 visst nok gikk tapt i brann i 1941. 

Johan Fredriks far har jeg via Digitalarkivet ikke funnet oppføringer på, være seg som Anders eller Andreas, Eliasson eller Esaiasson, og Johan Fredrik var 23 ved konfirmasjon så han kan ha kommet alene til Norge siden jeg heller ikke har funnet de blant innflyttede i kirkebøkene. 

Om noen har informasjon/kilder fra Pajala eller lokale bygdebøker setter jeg altså stor pris på det. Så får jeg videre forsøke å se om jeg finner Johan Fredriks foreldre før 1831, men deres vielse kan vel også være utfordrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grethe Flood skrev:

Her er vielsen i 1877 i klokkerboka. Det står et etternavn på brudgommens far i parentes - det gjør det også i kirkeboka:

Finnmark fylke, Kistrand (Porsanger) i Kistrand (Porsanger), Klokkerbok nr. 3 (1874-1885), Viede 1877, Side 132
https://media.digitalarkivet.no/view/9779/118

Står det Tývi? 

Ja, det har ikke hjulpet stort det, heller. Hverken Tyvi, Tyni eller Tejvi. Ved konfirmasjon står det også noe etter Johan Fredrik Andreasson på neste linje. Det spørs om ikke den grena skal få ligge litt i fred til jeg kan konsentrere meg mer ensrettet om den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider