Gå til innhold
Arkivverket

Barbara van der Rone . Fødsel1514 Gent Flandern, Belgium

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Hei . Jeg prøver litt her . Ang Barbara van der Rone . Fødsel 1514 Gent Flandern, Belgium  om noen her har mer info videre ned før jeg avslutter .  Ser kun geneanet fører videre linjer med kilder ? om dette er rett eller noen andre her på forumet vet noe om Barbara kunne mulig ha vert til hjelp . Ligger med de kilder jeg har på henne . Takker for gode innspill 🙂 

Barbara van der Rone Født i 1514 - Gent Flandern, Belgium Døpt ca 1515 - Gent, Ghent, Oost-Vlaanderen, Belgia Død i 1581 - Kolding, København, Tyskland, alder 67 år Begravet - Kobenhavn, Kobenhavn, Sjelland, Danmark Ved det danske hoff Foreldre Ludwig V "der Friedfertige" Elector Of Kurfürst von der Pfalz, V 1478-1544 Margarethe von der Van Den Leyen ca 1502-ca 1563 Giftermål og barn Gift i 1535, Gent, Oost-Vlaanderen, Belgia, med Johannes von den Broeck Paludan 1497-1561 barn K Elsebe (Elisabeth) Paludan 1536-1578 M Johannes Hans Paludan 1538-1615 K Barbara Paludan 1549-1598 M Rasmus Paludan 1550-1598 M Willem Paludan 1553-ca 1620 Hendelser 1514 : Fødsel - Gent Flandern, Belgium ca 1515 : Dåp - Gent, Ghent, Oost-Vlaanderen, Belgia --- : Bopel Address: , Brusk, Vejle 1535 : Ekteskap (med Johannes von den Broeck Paludan) - Gent, Oost-Vlaanderen, Belgia Ektefelle: Barbara van der Rhone 1581 : Død - Kolding, København, Tyskland --- : Begravelse - Kobenhavn, Kobenhavn, Sjelland, Danmark Kilder Person: - Mona - Mona Web Site (Smart Match) - Historiske bøker - Oversikt over forfattere og mennesker nevnt, 1811-2003 - 1892 - Barbara Paludan&lt;br&gt;Role: Person mentioned in book&lt;br&gt;Bok tittel: Kjøbenhavns historie og beskrivelse. Af Dr. O. Nielsen&lt;br&gt;Utgivelsesår: 1892&lt;br&gt;Forfatter(e): Oluf August Nielsen&lt;br&gt;Utgiver: Kjøbenhavn, G.E.C. Gad&lt;br&gt;Emner: Copenhagen (Denmark) -- History&lt;br&gt;Kilde: Se denne <a>samlingen</a> fra <a>HathiTrust Digital Biblioteks</a> nettside. - Record - 11002:172981622: r 🙂 https://gw.geneanet.org/bsoreng?n=van+der+rone&oc=&p=barbara 

i følge disse kilder er foreldrene av Barbara van der Rone . Ludwig V "der Friedfertige" Elector Of Kurfürst von der Pfalz, V 1478-1544 Margarethe von der Van Den Leyen ca 1502 kilder geneanet  Jeg takker for innspill 🙂

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk For et godt innspill Frank . Det er mange teorier  om hvem som er foreldrene til Barbara van der Rone  . Men har ikke funnet noen gode trygge kilder på noen av de som skulle stå som foreldre til Barbara  . sett litt på forumer også og prøvd og lete opp kilder rundt om kring . også Gena som står lengre oppe på siden . Men ingen kilder til nå . Så da for vi ligge denne linjen død en stund . ligger ut en ny vri men ingen kilder som jeg kan se  🙂 

https://www.myheritage.no/names/margaretha_von lützelstein?fbclid=IwAR3KRcmwfQMInHP1wD2wpYEPGcg2VmpxOwJmIDOy0nmM2mHKXjjWtFIFeO8

Margaretha von Oettingen-Oettingen (født von Lützelstein) ble født den dag måned 1523, i fødested.
Margaretha hadde 3 søsken: Barbara (Barbara von der Rhone) Paludan (født Van der Rhone) og 2 søsken i tillegg.
Margaretha giftet seg med Ludwig XVI Graf von Oettingen.
Ludwig ble født den dag måned 1508, i fødested.
De hadde 14 barn: Margarethe von Krogh (født von Oettingen (von Wittmar)), Judith Reuß von Plauen Reuß ältere linie Graf H7 (født von Oettingen-Oettingen) og 12 andre barn.
Her arbeidet som yrke.
Margaretha gikk bort den dag måned 1560, i en alder av 37 i dødssted.

Endret av Jan H Fosse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et innlegg på FB siden, Vi som driver slektsforskning, fikk jeg denne siden oversendt. Det er hentet fra arkivet til Foundation for Medieval Genealogy. Man må ha betalt medlemsskap der for å få tilgang. Så jeg registrerte meg og betalte for medlemsskap i dag, noe som kan ta opp til 1 uke før det er i orden. https://fmg.ac/

her ser det ut som det er samme far som er registrert ur fra de hjemmesidene som har foreldre oppgitt, men moren er forskjellig.

Spørs om den gode mann har hatt noen forhold utenfor ekteskap.

Barbara van der Roest, f. 1514.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flandern var i stadig forandring på 1500 - 1700  tallet. Anbefaler at du begynner med noen yngre aner og går bakover. Da er det også lettere å følge slektsnavn som forandret stadigvis seg som i Norge. 

Men kjenner ikke din agenda.

Finner det merkelig at "gode gamle Hanna" uten vider  går rett på 1500 tallet.

Og ekte kilder,(Google books er dårlige kilder)  Feks  kirkebøker fra 1600 /1700i Belgia/Holland/Danmark. Deretter kan vi finne testamente, skipspapirer, notater osv

Mvh

Ivar 

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget Ivar Moe, vi har linjen tilbake til Barbara van der Rone (Roest) og hennes mann. Så de er grei, men vi oppdaget nå at på noen sider var det enkelte som hadde lagt inn foreldre på Barbara, så da stusset vi litt på hvor de har funnet de opplysningene og hvor sikkert det er 🙂 De opplysningene jeg har om henne og mannen fikk jeg på Byarkivet i Lübeck, Tyskland.

Endret av Hanne W. Ringseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Der nævnes intet om Barbara van der Rhones aner i de danske kilder.

2) Ludwig V. 'der Friedfertige' von der Pfalz omtales som far til datteren Margaretha (1523-1560) (i en forbindelse med Margareta von der Leyen), og der er heller intet i de tyske kilder som tyder på at der skulle have været andre børn.

3) Hos Leo van de Pas siges det udtrykkeligt, at Margaretha var hans eneste barn: https://www.genealogics.org/getperson.php?personID=I00042122&tree=LEO

4) NB. bemærk, af Ludwig V.s hustru Sibylle Herzogin von Bayern dør 18 apr. 1519.

Hvor sandsynligt er det egentligt , at han bliver far til Barbara van der Rohne født 1513 i Gent, mens han stadigvæk er ægtemand i Heidelberg? - og det endda med Margareta von der Leyen, der ellers først nævnes 1523 som mor til Margaretha!

Det hænger overhovedet ikke sammen, og konklusionen er klar: historien har intet at gøre med virkeligheden.

Endret av finn.holbek
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det Finn Holbek, det var det jeg regnet med. Men skulle være morsomt å vite hvor de som har lagt dem til som foreldre til Barbara har funnet sine opplysninger.

Når du først er innom her så var jeg i Danmark forrige uke, på arkivet i Haderslev. Der ble det nevnt at det skulle finnes noen diplomer på den mannen jeg leter etter, men da måtte jeg til København. Hvilke opplysninger kan man finne på slike diplomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Hvilke opplysninger kan man finne på slike diplomer?

Et diplom er i bunn og grunn et brev, og som sådan kan det inneholde opplysninger av ulik art, men oftest har det et rettslig innhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen både til Finn Holbek og Kristian Hunskaar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er en etterkommer etter Barbaras familie/brødre i noen generasjoner frem.

Stadsarchief Rotterdam | Zoeken in archieven  med forbehold om at Lubeck er det samme som Luijck.

Stadsarchief Rotterdam | Zoeken in archieven

18_667 Pieter de Paus/ Pope/ le Pape te Rotterdam, 01-Jan-1650 t/m 31-Dec-1662
Notariële akte
138 machtiging 11-sep-1652
Datering:

11-sep-1652
Aktesoort:

machtiging
Aktenummer:

138
Bladzijden:

222 t/m 223
Notaris:

Pieter de Paus/ Pope/ le Pape
Akteplaats:

Rotterdam
Standplaats:

Rotterdam
Inhoud:

Joseph Denman is Engels koopman van de societeit der kooplieden avonturiers van de Engelse natie alhier.
Hij is op 1-7-1651 bij notaris Johannes van Weel als facteur gemachtigd door Willem Schapers, Engels koopman van de genoemde societeit.
Hij laat zich vervangen door Jean Rone, koopman te Luijck, om geld te vorderen en te ontvangen van Toussain Gonnemans, lakenkoper te Luijck.
Toegangsnummer:

18 Archieven van de Notarissen te Rotterdam en daarin opgegane gemeenten (ONA)
Inventarisnummer:

667
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, finn.holbek skrev:

Venlig hilsen Finn

Hei Finn. Jeg må benytte sjansen når du først er her.

Kona er i slekt med Kristoffer Henrik Nikolaj Reddelien -   Apoteker til Løve Apoteket i Aarhus - og som var gift med Maren Rasmusdatter Holbech f. ca 1780 - 1.02.1840. Er hennes foreldre kjent?

Beklager om jeg surrer det til her.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Ivar

Jeg kender desværre intet til denne Maren Rasmusdatter Holbech og hendes forslægt.

Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider